۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کمبود شیر خشک در بازار | مسئولان قول رفع مشکل دادند 
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

کمبود شیر خشک در بازار | مسئولان قول رفع مشکل دادند 

سمنان- دو ماهی می شود که کمبود شیرخشک برای مردم استان سمنان مشکلاتی را ایجاد کرده است، این روزها داروخانه ها در پاسخ به درخواست مردم معمولاً کلمه «تمام شد» را بر زبان می آورند.

بازار، گروه استان ها: شیرخشک یکی از اصلی ترین نیازهای خانواده هایی است که دارای نوزاد و نوپا هستند. ماده مهم غذایی که پس از شیر مادر، مهمترین منبع رشد و تغذیه یک کودک محسوب می شود و در نتیجه تغییرات در قیمت و کیفیت و کمیت آن همواره یکی از بحث های مهم و داغ مطروحه در جمع های اجتماعی است.

شیر خشک به زعم کارشناسان از آن دست محصولاتی است که نمی توان آن را نخرید چرا که نیاز به آن، مبرم و حیاتی است در نتیجه مردم هر میزان افزایش قیمتی را که در این محصول رخ دهد، در نهایت مجبور به پرداخت هستند.

کمبود شیر خشک در بازار | مسئولان قول رفع مشکل دادند 

کمبود شیر خشک در داروخانه های سمنان

فقط مشکل قیمت بالای این محصولات نیست بلکه کمبود آنها به مشکلات دامن زده و نارضایتی جمعی از مردم استان سمنان که دارای نوزاد و نوباوه شیرخوار هستند، را سبب شده است شهروندانی که داروخانه به داروخانه دنبال شیرخشک می گردند.

شهروند سمنانی: شیرخشک دچار کمبود است اما برخی گونه های شیرخشک اصلا وجود ندارند

یک شهروند سمنانی درباره این موضوع به خبرنگار بازار، می گوید: دو ماه است که مشکل تامین شیر خشک در داروخانه های سمنان وجود دارد و بعضاً برای خرید یک شیرخشک سه بار باید مراجعه کرد که این امر برای ما مشکل زا شده است.

علی همتی با بیان اینکه مشکل برای یک یا دو داروخانه هم نیست بلکه برخی روزها باید تمام داروخانه های سمنان را سر بزنید تا شاید بتوانیم یک شیرخشک پیدا کنید، افزود: قیمت شیرخشک خود موضوع دیگری است اما مشکل اینجا است همان شیرخشک گران هم پیدا نمی شود.

کمبود شیر خشک در بازار | مسئولان قول رفع مشکل دادند 

شیرخشک نیست

دیگر شهروند اما با بیان اینکه شیرخشک دچار کمبود است اما برخی گونه های شیرخشک اصلا وجود ندارند و ما در تهیه آنها دچار مشکل هستیم، گفت: شیر خشک آپتامیل پپتی جونیور نوتریشیا اصلا موجود نیست در حالی که این شیر خشک برای نوزادان حساس به شیر و دچار رفلاکس معده یک نیاز مبرم و ضروری است.

علی با بیان اینکه تمام داروخانه ها حتی در مهدیشهر هم تماس گرفتیم اما شیرخشک نیست، بیان کرد: مسئولان داروخانه ها هر کدام یک حرف می زنند برخی می گویند که کمبود ها سراسری است و به تولید باز می گردد در نتیجه در اختیار ما نیست.

مدیر فنی یک داروخانه در استان سمنان: مقطعی از سال که عموماً هم اسفند ماه و آبان ماه است کمبود شیرخشک وجود دارد

وی با بیان اینکه برخی داروخانه ها هم می گویند که کمبود شیر خشک برای توزیع وجود دارد وگرنه اگر توزیع شود داروخانه ها هم می فروشند و مردم هم استفاده می کنند، افزود: نوزاد نمی تواند گرسنه بماند در نتیجه مسئولان کاری برای این موضوع کنند.

برخی اقلام کمبود داشتیم

مدیر فنی یکی از داروخانه های استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کمبود در برخی اقلام شیرخشک متاسفانه وجود دارد و این موضوع مورد تائید است، گفت: در دو ماه اخیر به خصوص در شیر خشک های رژیمی و خاص کمبودهایی داشتیم اما در شیرخشک های رگولار که مصرف بیشتری هم دارند، وضعیت بهتر است.

صباغیان بیان کرد: تقریباً وضعیت دو هفته ای است که بهتر شده و انواع شیرخشک هرچند کم، اما به هر صورت توزیع می شود و ما هم تماماً در اختیار مردم قرار می دهیم لذا اگر کمبودی وجود داشته احتمالاً مبتنی بر کاهش تولید بوده است.

وی افزود: البته مقطعی از سال که عموماً هم اسفند ماه و آبان ماه است کمبود شیرخشک وجود دارد و این موضوع از سال های قبل هم بود اما امسال به واسطه کمبود انبارها یکباره دارو خانه ها خالی تر دیده شدند و این مشکل بیشتر به چشم آمد.

کمبود شیر خشک در بازار | مسئولان قول رفع مشکل دادند 

هیچ تخلفی رخ نداده است

سازمان صمت استان سمنان اعلام کرده که طبق گشت های هفتگی که صورت می دهد مراکز انبار و توزیع شیرخشک در سمنان مورد بررسی قرار گرفته و حتی یک مورد تخلف هم گزارش نشده است این نشان می دهد که طبق اعلام سازمان صمت، تخلف آنچنانی در حوزه شیر خشک در استان سمنان رخ نداده و ریشه عمده مشکلات، کمبود تولید است.

حافظی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سمنان: شیرخشک از ۲۰ شهریورماه امسال در داروخانه ها تنها با ارائه کد ملی و تاریخ تولد نوزاد فروخته می شود

محمود حافظی معاون غذا و داروی علوم پزشکی سمنان نیز با بیان اینکه رویه در توزیع شیرخشک تغییر کرده است، گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شیرخشک از ۲۰ شهریورماه امسال در داروخانه ها تنها با ارائه کد ملی و تاریخ تولد نوزاد فروخته می شود.

وی درباره کمبود ها نیز توضیح داد: به جز یکی دو مورد که یکی از انواع شیرخشک قدری با کمبود روبرو و هم اکنون نیز در کارخانه مربوطه در حال تولید است، در دیگر محصولات مشکل خاصی در سمنان وجود ندارد. این نوع خاص شیرخشک هم در دست تولید بوده و تا اواخر ماه توزیع می شود.

راهکار عجیب

در مجموعه بهداشت و درمان نیز موضوع کمبود شیر خشک بسیار مطرح شده است در این بین اما اعلام شده که کمبودها صرفاً برای یکی دو شرکت سازنده شیرخشک بوده و در نتیجه خانواده ها از برند های دیگر استفاده کنند هرچند وضعیت دیگر شیرخشک ها هم در داروخانه ها تعریفی ندارد حال باید قضاوت ماجرا را بر عهده مردم گذاشت که آیا می توان شیرخشک نوزاد را مدام تغییر داد یا خیر؟

کمبود شیر خشک در بازار | مسئولان قول رفع مشکل دادند 

به نظر می رسد که کمبود شیر خشک در کشور یک ماجرای حقیقی است و یکی از دلایل این ادعا هم همین ماجرای عرضه شیرخشک با کد ملی است که دولت بتواند از فروش بی رویه آن جلوگیری کند. حال باید این سوال را پرسید که مشتریان بدون فرزند شیر خشک، مانند قنادی ها و شیرینی پزی ها، تولید کنندگان دسر، ورزشکاران و بدنسازان، اتباع که کد ملی ندارند و ... هم آیا می توانند شیرخشک تهیه کنند یا خیر چرا که این موضوع هم در روزهای اخیر در محافل اجتماعی و اقتصادی استان سمنان مطرح بوده است.

در نهایت باید گفت خانواده های دارای نوزاد این روزها با کمبود شیر خشک دچار مشکل شده اند و امید دارند که دولت هر چه سریعتر مشکل کمبود شیرخشک را در داروخانه های استان سمنان برطرف سازد چرا که مردم عقیده دارند با گرانی می توان ساخت اما با کمبود خیر!

کد خبر: ۲۵۴٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha