۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
تفاوت گیج دما ویکا و ترمومتر پکنز

تفاوت گیج دما ویکا و ترمومتر پکنز

گیج دمای ویکا یکی از بهترین ترمومترهای موجود در بازار است که در دو نوع آنالوگ و دیجیتال ساخته می‌شود. نوع آنالوگ یا عقربه‌ای آن کاربردهای بیشتری در صنعت ایران دارد.

به گزارش بازار، در مقاله پیش‌رو، توضیحات جامعی در مورد انواع گیج دما ارائه شده و سپس بهترین برندهای آن‌ را بررسی و با هم مقایسه می‌کنیم. اگر به‌دنبال آشنایی بیشتر با ترمومترها یا خرید بهترین نوع آن هستید، مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.

گیج دما یا ترمومتر چیست؟

گیج دما یا ترمومتر یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین ابزارهایی است که از آن برای سنجش دما استفاده می‌شود. ساده‌ترین کاربرد آن به‌عنوان دماسنج است که اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند. انواع پیشرفته‌تر آن نیز در صنعت و برای فرآیندهای سیستمی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیج دما در دو نوع آنالوگ و دیجیتال موجود است که در ادامه تفاوت‌های آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

تفاوت گیج دمای آنالوگ و دیجیتال

در گیج دمای دیجیتال برای اندازه‌گیری دما از جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. بنابراین، در جاهایی که استفاده از الکتریسیته خطرناک است، مثل صنعت پتروشیمی، نفت و گاز فقط ترمومترهای آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در مقابل گیج دمای آنالوگ برای اندازه‌گیری دما نیاز به هیچ جریان برقی ندارد و کاملا مکانیکی عمل می‌کند. البته ترمومترهای آنالوگ نیز تفاوت‌هایی با همدیگر دارند. ازجمله:

  • محدوده دما
  • سیالات مورد اندازه‌گیری
  • سرعت در خوانش و دقت

بهترین برند گیج دما کدام است؟

معروف‌ترین برندهای گیج دما را می‌توان دو برند ویکا و پکنز دانست. البته این بدان معنا نیست که به‌جز این دو برند، کمپانی‌های دیگری وجود ندارند و عملکرد خوبی ندارد اما این دو به دلیل امکان تهیه راحت‌تر و محبوبیت بیشتر در بازار ایران، شناخته شده‌تر می‌باشند.  در ادامه این دو برند و مدل‌های مختلف دماسنج‌های آن را معرفی می‌کنیم.

گیج دمای ویکا

گیج دمای ویکا، بخش مهمی از تولیدات برند آلمانی ویکا را شامل می‌شود. در صنعت ایران مدل آنالوگ یا عقربه‌ای ترمومتر ویکا کاربرد بیشتری دارد. در واقع ویکا یکی از مشهورترین برندهای تولید ترمومتر در دنیاست که محصولات متنوعی را با گواهی‌نامه‌های معتبر ارائه می‌دهد. این برند، برای استفاده از ترمومتر ویکا در شرایط مختلف، آپشن‌های متفاوتی را برای محصولات خود در نظر گرفته است. ازجمله:

  • سایز صفحه‌های مختلف
  • رنج‌های دمایی گوناگون
  • طول و قطر متفاوت stemها

برای ساخت این ترمومترها از آلیاژهایی مثل برنج و مس استفاده می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های آن قابلیت پرشدن با روغن است که باعث می‌شود در فرآیندهایی که لرزش‌ و تکان‌های شدید دارد، بسیار خوب عمل کند.

تفاوت گیج دما ویکا و ترمومتر پکنز

بررسی و معرفی انواع ترمومتر ویکا

  1. گیج دمای ویکا مدل بی‌متال:

گیج دمای ویکا مدل بی‌متال از دو فلز مختلف در قسمتstem  گیج ساخته می‌شود. درجه حرارت این دو فلز نیز متفاوت است.

این فلزها در مجاورت با گرما به یک‌طرف و در مجاورت با سرما به طرف دیگر خم می‌شوند. اساس کار اندازه‌گیری دما در این نوع ترمومتر، این تغییر شکل مکانیکی است.

در مورد مزیت‌های آن باید گفت که قیمت ترمومتر ویکا بی‌متال مقرون‌به‌صرفه بوده و نسبت به تغییرات محیط حساس نیست. سرعت پایین نمایش دما و رنج کم اندازه‌گیری نیز از معایب آن به‌شمار می‌روند.

  1. ترمومتر گازی ویکا:

در ترمومتر گازی ویکا، در لوله‌ای که به صفحه نمایش وصل است، یک گاز بی‌اثر وجود دارد. تغییرات حرارت نیز با توجه به میزان انبساط این گاز اندازه‌گیری می‌شود. قیمت این مدل نسبت به انواع دیگر بیشتر بوده و تحت تأثیر دمای محیط است. بااین‌حال مزایای بسیاری دارد. ازجمله:

  • دقت بالا
  • محدوده اندازه‌گیری وسیع
  • امکان استفاده به‌صورت روغنی
  • استفاده از دور (با کمک کاپیلاری)
  • سرعت بالای اندازه‌گیری

گیج دمای ویکا مدل انبساطی

گیج دما ویکا مدل انبساطی از ابتدایی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دماسنج‌هاست. در گذشته برای ساخت این نوع ترمومتر از جیوه استفاده می‌شد. اما درحال‌حاضر برای حفاظت از محیط‌زیست از جایگزین‌های دیگری مثل نیتروژن مایع برای ساخت آن استفاده می‌کنند.

گیج دمای پکنز نیز یکی دیگر از بهترین انواع ترمومتر موجود در بازار است. این برند سابقه‌ای طولانی در زمینه تولید انواع ترمومترها دارد.

ترمومتر یا گیج دمای پکنز

با توجه به اینکه پکنز یک شرکت ترکیه‌ای است و در مجاورت ایران قرار دارد، خرید محصولات آن برای ایرانیان صرفه اقتصادی خواهد داشت.  در مور مشخصات گیج‌ دمای پکنز باید گفت که قابلیت اندازه‌گیری دما از ۴۰- تا ۵۰۰+درجه سانتی‌گراد را دارند. همچنین برای اینکه محصولاتی کامل را ارائه کند، گیج‌هایی با قابلیت اندازه‌گیری هم‌زمان دما و فشار را وارد بازار کرده است. برای ساخت صفحه این گیج‌ها از متریال‌های مختلف مثل پلی‌کربنات و آکریلیک استفاده می‌شود.

انواع ترمومتر پکنز

ترمومتر پکنز نیز همانند گیج دمای ویکا دارای هر دو مدل ترمومتر بی‌متالیا دو فلزی و گازی می‌باشد، نحوه کار این گیج‌های دما شبیه به ترمومتر ویکا بی‌متال و ویکا گازی است. باتوجه به اینکه ویژگی‌های گیج‌های دمایی مختلف با هم متفاوت است، موقع خرید آن به مواردی مثل زمان تأخیر در پاسخ‌گویی، دمای فرآیند و سنجش از راه دور دقت کنید.

تفاوت گیج دما ویکا و ترمومتر پکنز

خرید گیج دمای ویکا و پکنز

ترمومترهای آلمانی ویکا جزء پرفروش‌ترین گیج‌های دما در صنعت ایران هستند. به‌همین جهت محصولات تقلبی زیادی وجود دارد که به‌جای محصولات اصل به‌فروش می‌رسد. بنابراین، باید یک فروشگاه معتبر را برای خرید گیج‌دماهای این برند انتخاب کنید. این قاعده در مورد گیج‌های دما پکنز نیز صدق می‌کند. چراکه این گیج‌ها ساخت کشور ترکیه است که تمامی امتیازات آن را از شرکت انگلیسی      خریداری کرده است.

برای خرید گیج دمای ویکا و پکنز می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دقیق صنعت اوپاتان مراجعه کنید. این مجموعه با ۲۵ سال سابقه فعالیت نقش مهمی در زمینه واردات و تأمین وسایل اندازه‌گیری دارد. دقیق صنعت اوپاتان با بهره‌گیری از تجربه و تخصص کارشناسان حرفه‌ای و داشتن شبکه نمایندگان مستقیم، خدماتی مطمئن و قابل اعتماد را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. تجهیزاتی که در این مجموعه عرضه می‌شود، از تمامی استانداردهای لازم برخوردار است و خیال مشتریان را بابت ارائه خدمات خود آسوده می‌کند.

جمع‌بندی

گیج دما، یکی از ساده‌ترین ابزاری است که برای سنجش دما مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای فراوانی دارد. پرکاربردترین ترمومترها را می‌توان ترمومترهای آنالوگ در دو نوع گازی و بی‌متال دانست که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. گیج دمای ویکا و پکنز دو برند معتبر و محبوب نزد کاربران این حوزه هستند و در ایران بسیار شناخته شده می‌باشند.

برای خرید ترمومترهای اصل پکنز و ویکا می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دقیق صنعت اوپاتان مراجعه کنید. این فروشگاه با بیش ازدو دهه سابقه فعالیت و بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه و متخصص، بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات را به مخاطبان عرضه می‌کند.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha