۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
مسائل پولی و بانکی مهمترین معضل صادرات سنگ ساختمانی است
برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات مطرح کرد؛

مسائل پولی و بانکی مهمترین معضل صادرات سنگ ساختمانی است

با توجه به این که بخش صادرات ایران مورد تحریم واقع شده است، باید با راه حل های اصولی مسائل پولی و بانکی بخش صادرات حل و فصل شود تا مشکلی در زمینه صادرات باقی نماند.

بهناز صفری؛ بازار: برای این که بخش صادرات سنگ های ساختمانی به رونق برسد و بتواند جایگاه ویژه ای را در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد، لازم است که مسائل پولی و بانکی بخش صادرات حل شود. البته نباید توقع داشت مشکلاتی که در زمینه صادرات سنگ وجود دارد خیلی زود برطرف شود، زیرا این موارد قطعا زمان بر خواهد بود. در نتیجه باید برای حل معضلات صادرات سنگِ کشور، راهکارهای اصولی و با برنامه ریزی دقیق انجام گیرد تا در بلند مدت شاهد برطرف شدن این موارد باشیم. زیرا مساله تحریم و باز نشدن ال سی های بانکی از جمله مشکلات بزرگ بخش صادرات ایران است که تا این موارد حل نشود، نمی توانیم شاهد موفقیت بخش صادرات سنگ ایرانی باشیم.

حل مشکلات بازار سنگ منوط به یک برنامه منظم است

محمد حلاجیان، برگزارکننده نمایشگاه سنگ محلات به بازار گفت: یکسری موانع در بخش تولید و یکسری موانع هم در بخش صادرات سنگ وجود دارد که اگر موانع برطرف شود در بخش صادرات سنگ می توانیم موفقیت های بسیار خوبی کسب کنیم. بحث هایی مانند بازگشت ارز هم از اهمیت فراوانی برخوردار است که باید بر روی این مشکل توجه بیشتری معطوف شود.

وی افزود: بنابراین نیاز است که برای حل این مشکلات مراحل طولانی و منظمی طی شود تا در نهایت به یک برنامه منظم و پا برجایی برسیم.

وی گفت: این مشکلات در کوتاه مدت حل نخواهد شد، زیرا نیاز است در مدتی طولانی مشکلات به صورت اصولی حل شود. اگر روند حل مشکلات را به طور منظم داشته باشیم، می توانیم در بازارهای جهانی، شرایط بهتری را شاهد باشیم.

حل مشکلات بازار سنگ منوط به یک برنامه ای است که تمامی مجموعه ها آنها را اجرا کنند. خوشبختانه معادن سنگ وارد فاز صادرات شده اند، به همین دلیل بسیاری از مجموعه ها دوست دارند سمت صادرات بروند و درآمدهای بهتری را در این بخش کسب کنند

او گفت: حل مشکلات بازار سنگ منوط به یک برنامه ای است که تمامی مجموعه ها آنها را اجرا کنند. خوشبختانه معادن سنگ وارد فاز صادرات شده اند، به همین دلیل بسیاری از مجموعه ها دوست دارند سمت صادرات بروند و درآمدهای بهتری را در این بخش کسب کنند.

کارشناس سنگ ادامه داد: درواقع ارزش افزوده ای که صادرات سنگ ایجاد می کند خیلی بیشتر از میزانی است که در داخل کشور به فروش می رسد. بنابراین نیاز است که صنعت سنگ در حوزه تجارت جهانی، آموزش دیده عمل کند تا در این مسیر با موفقیت های بیشتری مواجه شود.

حلاجیان خاطرنشان کرد: همچنین در بخش فرآوری هم باید براساس درخواستی که بازار هدف از کارخانجات دارند کارها تولید شود. زیرا این مساله هم از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است که مطابق نیاز مصرف کنندگان کار تولید شود.

حلاجیان ادامه داد: اگر بخش فرآوری سنگ به خوبی انجام گیرد، همچنین مطابق نیازهای جهانی تولید شده و موانع صادرات و برگشت ارز هم حل شود، قطعا در بازارهای جهانی می توانیم موفقیت های خیلی خوبی کسب کنیم.

چنین تجربه ای را دولت ترکیه انجام داده است که در سال ۱۹۹۰ یعنی در دهه ۹۰ میلادی، صادرات سنگ ترکیه حدود ده میلیون دلار بوده است که سال گذشته تا عدد ۴ و نیم میلیارد دلار رسیده بود. بنابراین ترکیه در بخش صادرات سنگ با جهش بسیار خوبی مواجه شده است

وی اظهار داشت:چنین تجربه ای را دولت ترکیه انجام داده است که در سال ۱۹۹۰ یعنی در دهه ۹۰ میلادی، صادرات سنگ ترکیه حدود ده میلیون دلار بوده است که سال گذشته تا عدد ۴ و نیم میلیارد دلار رسیده بود. بنابراین ترکیه در بخش صادرات سنگ با جهش بسیار خوبی مواجه شده است.

کارشناس صنعت سنگ گفت: البته کشور ما هنوز مشکلاتی در حوزه تحریم دارد، به همین دلیل نمی توانیم به طور مستقیم سنگ را به سایر کشورها صادر کنیم.

در شرایط تحریمی کنونی، امکان باز شدن ال سی برای تولید کنندگان وجود ندارد، برای همین این مساله معضل بزرگی برای فروش محسوب می شود، عدم ارتباط با بانکهای جهانی، عدم امکاناتی که در حوزه مسائل پولی و مالی در کشورمان داریم، باعث می شود که بسیاری از بازارهای جهانی را از دست بدهیم

حلاجیان تاکید کرد: در شرایط تحریمی کنونی، امکان باز شدن ال سی برای تولید کنندگان وجود ندارد، برای همین این مساله معضل بزرگی برای فروش محسوب می شود، عدم ارتباط با بانکهای جهانی، عدم امکاناتی که در حوزه مسائل پولی و مالی در کشورمان داریم، باعث می شود که بسیاری از بازارهای جهانی را از دست بدهیم. به گفته وی؛ برای همین باید برطرف کردن مسائل پولی و مالی جزو اولویت های کاری برای بخش صادرات در کشورمان قرار گیرد. چرا که پیشرفت بخش صادرات ایران تا حد زیادی بستگی به برطرف شدن مسائل مالی و تحریمی کشور دارد.

کارشناس سنگ گفت: پروسه صنعت سنگ یک زنجیره تامین و یک زنجیره ارزش دارد، براساس زنجیره تامین است که تولید در معدن صورت می گیرد. یعنی زمانی که محصولی می خواهد در کارخانه ای تولید شود، در تمامی این روند نیاز است که ما تغییراتی در این راستا ایجاد کنیم. بنابراین باید برای این مساله هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وزارت صنعت و معدن باید در این حوزه خیلی کمک کند و به بخش صادرات سنگ رونق ببخشد. باید کارهایی در این رابطه انجام شود که فعالیت ها روی روال درستی قرار بگیرد. البته این کارها مطمئنا زمان بر خواهد بود

او عنوان کرد: وزارت صنعت و معدن باید در این حوزه خیلی کمک کند و به بخش صادرات سنگ رونق ببخشد. باید کارهایی در این رابطه انجام شود که فعالیت ها روی روال درستی قرار بگیرد. البته این کارها مطمئنا زمان بر خواهد بود. زیرا تا تغییراتی در وزارت خانه صورت پذیرد و به همه معادن در بخش فرآوری برسد، زمان زیادی صرف خواهد شد. یعنی نمی توان به صورت لحظه ای کاری از پیش برد.

وی عنوان کرد: ما در شرایط کنونی رشد بسیار زیادی را نیازمند هستیم تا بتوانیم تحولی اساسی ایجاد کنیم. همچنین نمی شود، همه چیز را به دولت مرتبط دانست، بلکه خود معدن هم، نیازمند تغییراتی در ماشین آلات و تحولاتی در نوسازی کارخانجات است.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha