۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
برآورد تولید ۶۰۰ میلیون نهال برای ترمیم جنگل‌های زاگرسی
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد

برآورد تولید ۶۰۰ میلیون نهال برای ترمیم جنگل‌های زاگرسی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر تامین به موقع اعتبارات عمرانی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه گفت: امنیت غذایی، بهداشتی و ملی به امنیت زیستی متصل است.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت در جمع خبرنگاران افزود: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، علاوه بر اجرای گسترده طرح کاشت یک میلیارد درخت و حفظ و نگهداری و غنی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی، می‌توانیم با اجرای برخی پروژه‌ها در راستای استحصال و مدیریت آب از مهاجرت‌های اکولوژیک نیز در برخی مناطق جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: هر چند کارکردهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور زودبازده نیست، اما پایداری زیرساخت‌های کشور را تضمین می‌کند که در نهایت منجر به پایداری امنیت ملی می‌شود.

نوبخت استحصال آب، تولید اکسیژن، جذب ریزگردها و آلاینده‌ها را از جمله کارکردهای غیربازاری منابع طبیعی و توسعه، حفظ و غنی‌سازی عرصه‌های جنگلی و مراتع کشور، بیابان‌زدایی برشمرد.

وی با بیان این که پوشش جنگل‌های زاگرسی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت حداقل به تولید ۶۰۰ میلیون اصله نهال و بذرکاری برای ترمیم پوشش جنگل‌های زاگرسی داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای ترمیم و پوشش جنگل‌های حرا در خلیج فارس و دریای عمان نیز نیاز به تولید ۴۷۰ میلیون اصله نهال تخمین زده شده است.

وی از آغاز مطالعات برای اجرای آبخیزداری در سطح دو میلیون هکتار در غرب سیستان خبر داد و گفت: با انجام عملیات آبخیزداری می‌توان بخشی از آب مورد نیاز مردم سیستان را استحصال کرد.

نوبخت با اشاره به این که هدف اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، حفظ و صیانت از پوشش گیاهی موجود و تولید کالاهای غیرمبادله‌ای و غیربازاری است، اذعان داشت: در دهه‌های گذشته از این اهداف فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اعتباری که برای حفظ پوشش گیاهی مراتع کشور ظرف ۴۰ سال گذشته پرداخت شده در مجموع حدود ۵۶۰ تا ۵۷۰ میلیارد تومان بوده که اگر این عدد را به سطح ۸۴.۴ میلیون هکتاری مراتع کشور تقسیم کنیم، هزینه حفاظت از هر هکتار آن بالغ بر ۱۵۵ تومان می‌شود.

نوبخت میزان اعتبار مربوط به مراتع کشور را ۴۰ میلیارد تومان عنوان و بر تامین آن تاکید ورزید.

وی با اشاره به عرصه‌های بیابانی کشور نیز گفت: سالانه حدود یک میلیون هکتار در کشور بیابانزایی داریم و با اعتباری که تخصیص و پرداخت می‌شود می‌توانیم ۳۰۰ هزار هکتار در سال با این پدیده مبارزه کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال از خیرین، نهادها، تشکل‌ها و صنایع آلاینده خواست با توجه به مسوولیت اجتماعی‌شان، برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی به ویژه آبخیزداری و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشارکت کنند.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha