۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
تولید انار دانش بنیان می شود
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

تولید انار دانش بنیان می شود

خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یگانه راه افزایش تولید انار و سایر محصولات باغی را کشت دانش بنیان دانست.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به جایگاه برتر ایران در بازار جهانی انار بر لزوم استفاده از فناوری و روش‌های نوین در باغداری تاکید کرد.

خیام نکویی در آئین افتتاح دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه که امروز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در مسجد جامع این شهر برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس جدیدترین آمار، ایران سومین تولید کننده انار در جهان است، افزود: پس از کشورهای هند و چین که از وسعت بیشتری برخوردارند، ایران با تولید بیش از یک میلیون تن انار که گاهی تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز بالغ می‌شود، در جایگاه سوم جهان قرار دارد و این درحالی است که با توجه به ظرفیت‌های کشور، این رقم قابل افزایش است.

وی افزود: در یکی دو هفته اخیر ما شاهد برپایی جشنواره زرشک و زعفران بودیم که در هر دو محصول، ظرفیت‌های ایران بی نظیر است و جشنواره انار سومین مراسمی است که در این چند هفته برگزار می‌شود.

خیام نکویی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر زرشک و زعفران، بخش مهمی از صادرات کشور را محصولات باغی شامل می‌شوند، گفت: ارز آوری صادرات پسته حدود یک میلیارد دلار است و این در حالی است که بیش از نیمی از باغ‌های پسته ایران، درجه دو یا سه به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه با استفاده از فناوری و روش‌های نوین می‌توان تمام باغ‌های پسته و سایر محصولات را ارتقا داد، افزود: روش‌هایی مانند آبیاری نوین می‌تواند جایگزین روش آبیاری غرق آبی فعلی شود.

رئیس سازمان تات با بیان اینکه یکی از مشکلات در این زمینه عدم نفوذ دانش به عرصه تولید است، گفت: اگر به شکل مناسبی از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی استفاده شود، تولید از نظر کمی و کیفی به مراتب افزایش می‌یابد.

خیام نکویی با اشاره به افزایش تولید گندم در سال‌های اخیر، عواملی مانند خرید تضمینی و حمایت‌ها و طرح‌های تشویقی و رغبت کشاورز را در این مسیر موثر خواند و ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های مشابه، توفیق در عرصه تولید گندم و سایر محصولات مضاعف شود.

در جشنواره انار ساوه که تا ۲۰ آبان ادامه دارد۸۰ غرفه نمایشگاهی در بخش‌های مختلف تولید انار و فرآورده‌های آن محصولاتشان را عرضه می‌کنند. حدود ۱۵ غرفه نیز به صنایع دستی ساوه اختصاص دارند.

کد خبر: ۲۵۳٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha