۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
بریکس پلاس به سلطه دلار پایان می‌دهد
مشاور سابق کاخ سفید:

بریکس پلاس به سلطه دلار پایان می‌دهد

به گفته مشاور ویژه سابق شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، دلار آمریکا با چالش رو به رشد کشورهای بریکس در تجارت بین اعضا مواجه است.

به گزارش بازار، جو سالیوان در مقاله منتشرشده در نشریه فارین پالیسی اظهار کرد که بریکس حتی اگر هم ارزی واحد نداشته باشد، احتمالا هژمونی دلار را بر تجارت جهانی سلب می‌کند.

در حال حاضر، بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، اما آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات در ژانویه آینده به آن ملحق خواهند شد. بر اساس برآوردها، گروه توسعه یافته که سالیوان از آن به‌عنوان بریکس پلاس یاد می‌کند، تا سال ۲۰۴۰ تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل خواهد داد.

سالیوان می‌گوید: بریکس پلاس ممکن است قدرت اقتصادی جنوب جهانی قرن بیستم را به قرن بیست و یکم بازگرداند و در قرن بیست و یکم، بلوک‌های اقتصادی غیرغربی مانند بریکس پلاس، می‌توانند بر غرب نفوذ پیدا کنند. تحریم‌های نفتی قرن بیستم ممکن است نسبت به اقدامات تجاری و مالی قرن بیست و یکمی که بریکس پلاس اکنون می‌تواند از نظر تئوری مدیریت کند، غیرممکن و ضعیف به نظر برسد.

وی خاطرنشان کرد که سه عضو اصلی بلوک (برزیل، چین و روسیه) صادرکنندگان عمده فلزات گرانبها و خاک‌های کمیاب هستند. اضافه شدن مصر، اتیوپی و عربستان سعودی (سه کشور احاطه کننده کانال سوئز، شریان تجاری کلیدی) به بلوک، نفوذ به بیش از ۱۲ درصد از تجارت جهانی را فراهم خواهد کرد.

عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی که صادرکنندگان اصلی سوخت‌های فسیلی هستند، به این گروه وزن بیشتری در بازارهای کالا خواهند داد، علاوه بر این، عربستان سعودی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را دارد که اهرم اقتصادی در اختیار بریکس پلاس در دارایی‌های مالی را افزایش می‌دهد.

در همین حال، کشورهای بریکس نیز به‌طور فعال در حال تقویت استفاده از ارزهای ملی در تجارت متقابل هستند و حتی از احتمال معرفی ارز واحد تجاری جدید در نشست آگوست آینده خبر داده‌اند. در حالی که چنین ارزی هنوز در حال پیشرفت است، بریکس پلاس این قدرت را دارد که حتی بدون آن سلطه دلار آمریکا را سرنگون کند.

کشورهای بریکس پلاس قبل از اینکه توپ ویرانگر اقتصادی جدید خود را به سمت دلار حرکت دهند نیازی به انتظار کشیدن برای داشتن ارز مشترک ندارند. اعضای بریکس پلاس حتی لزوما نیازی به داشتن ارز تجاری مشترک برای حذف پادشاهی دلار نیز ندارند.

سالیوان اظهار کرد: اگر بریکس پلاس بخواهد که با هر یک از اعضای آن با پول ملی تجارت کنید، نقش دلار در اقتصاد جهانی کاهش خواهد یافت و نقش ارزهای ملی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد که اکنون جهان به‌طور کلی به دلیل «تغییرات تکتونیکی» در اقتصاد چین و واشنگتن، برای دلارزدایی بسیار آماده‌تر از ۶ ماه پیش است.

سالیوان معتقد است که کندی اخیر در رشد اقتصادی چین «به معنای بریکس متعادل‌تر است» که «به‌طور باورپذیرتر به جای منافع یک چین سلطه‌گر، به منافع مشترک خدمت می‌کند».

در همین حال، وی خاطرنشان کرد که شک و تردید در مورد اینکه هژمونی دلار چقدر با منافع ملی ایالات‌متحده در خود واشنگتن مطابقت دارد، رو به افزایش است.

وی نتیجه‌گیری کرد که در مورد شایعات مرگ دلار به‌عنوان یک ذخیره جهانی ممکن است پیش از اجلاس آگوست کشورهای بریکس در ژوهانسبورگ اغراق شده باشد، اما این بار، شایعات مرگ آن ممکن است اغراق‌آمیز نباشد.

کد خبر: ۲۵۳٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha