۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
قطعی برق چاه های آب کشاورزی مشکل زا شد | برداشت محصولات کج و معوج از خاک خشک
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

قطعی برق چاه های آب کشاورزی مشکل زا شد | برداشت محصولات کج و معوج از خاک خشک

شاهرود- بسیاری از کشاورزان عقیده دارند که قطعی برق چاه های کشاورزی به کاهش کیفیت و کمیت محصولات تولیدی شان در سراسر استان سمنان زیان شدید رسانده است.

بازار، گروه استان ها: قطعی برق چاه های کشاورزی به دلیل کمبود تولید برق نیروگاهی کشورمان در سال های اخیر، سبب شد تا امسال محدودیت در فعالیت چاه های کشاورزی بیش از هر سال تشدید و همین موضوع نیز باعث شد تا بسیاری کشاورزان استان سمنان ناراضی باشند.

به گفته انجمن های صنفی کشاورزی استان سمنان امسال و در اوج تابستان میزان خاموشی به هفته ای دو روز و هر روز هفت ساعت افزایش یافت و حتی در برخی هفته ها به سه روز در هفته و هر بار ۹ ساعت اضافه شد که صدای اعتراض کشاورزان را بلند کرد.

کیفیت هم مثل کمیت کم شد

کشاورزان عقیده دارند که به دلیل افزایش عمق چاه های کشاورزی، همین حالا هم آب کشاورزی اکثر نقاط استان سمنان کیفیت ندارد حال آنکه کمیت را هم اگر از آن بگیریم در واقع تیشه به ریشه کشاورزی این استان زده ایم.

عامری کشاورز رویانی: قطعی آب ها و عدم آبیاری به موقع سبب شد تا ذرت ها بدون دانه باشند

در مقابل اما مدافعان طرح قطعی برق عقیده دارند که چون این کمبودها سراسری است لذا همه اقشار باید تحمل کمبود آن را داشته باشند همانطور که صنعت با قطعی برق روبرو می شود کشاورز هم باید با آن روبرو شود و این در واقع قدری عادلانه تر است.

کشاورزان و اتحادیه های کشاورزی در مقابل این ادعا عقیده دارند که صیفی، گندم و یونجه و ... آهن و کاشی نیست که اگر امروز فرآوری نشود و یا حتی یک روز کارخانه تعطیل شود، همانطور مانند روز اولش باقی بماند تا روز و وقت دیگری به سراغ آن بروید و آن را فرآوری یا تولید کنید لذا در کشاورزی حتی ساعت ها در بسیاری محصولات مانند زعفران، جو، عدس و ... اهمیت پیدا می کند.

قطعی برق چاه های آب کشاورزی مشکل زا شد | برداشت محصولات کج و معوج از خاک خشک

اعتراض کشاورزان

چندی قبل محمد حسین خنکال دبیر اجرایی خانه کشاورزی استان سمنان طی نامه ای خطاب به توزیع برق شهرستان شاهرود نوشت: در راستای مدیریت مصرف برق چاه های کشاورزی طریق اعلام توانیر از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه سال جاری هر هفته هفت ساعت برق چاه ها قطع می شود اما بعضاً از این زمان بیشتر نیز اعمال شده است متاسفانه اخیرا از طریق پیامک اعلام شده که این قطعی ها تا اطلاع ثانوی ادامه نیز خواهد داشت.

این امر نشان می دهد که کشاورزان امسال نارضایتی بیشتری نسبت به قطعی برق چاه ها داشتند. یک کشاورز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در سال زراعی قبل زمین خود را تحت کشت ذرت علوفه ای گذاشته بود، گفت: قطعی آب ها و عدم آبیاری به موقع در زمین چهار هکتاری ما سبب شد تا ذرت ها بدون دانه باشند در واقع محصول ما با افت شدید کیفیت تولیدی روبرو بود.

عامری با بیان اینکه محصول ذرتی که در آن دانه نباشد، ارزشی ندارد، افزود: ذرت باید نسبت درستی از علوفه را داشته باشد اما بسیاری از گیاهان ما حتی یک دانه بلال هم ندادند و در نتیجه محصول امسال ما فاقد دانه بود در صورتی که هر سال بهترین ذرت دانه ای را تولید می کردیم و این نشان از آثار منفی آبدهی نادرست است.

اکبری نورده کارشناس: قطعی برق چاه ها بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از بازدهی کشاورزی را کاهش داده است

این کشاورز با طرح این پرسش که چه کسی مسئول ضرر و زیان ما است، بیان کرد: تفاوت قیمت ذرت درجه یک و درجه سه شاید در مقام قیاس آنقدر نباشد اما اگر چهار هکتار و هر هکتار ۱۲ تن را حساب کنیم خواهیم دید که میلیون ها تومان ضرر فقط از همین طریق به ما رسیده است.

ضرر و زیان کشاورزان

یک کشاورز دیگر نیز با بیان اینکه برهم خوردن چرخه آبیاری کشاورزان مشترک در یک چاه را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است، گفت: پس و پیش شدن آبیاری از یک سو و مکافات قطعی برق چاه ها برای ساعات طولانی همه کشاورزان را با مشکل روبرو کرده است.

محمد حسن صالح نیا با بیان اینکه قطعی آب برای ساعات طولانی سبب برهم خوردن چرخه آب و در نتیجه سوختن بسیاری از محصولات و به خصوص صیفی جات شد، بیان کرد: عدم رسیدن به موقع آب به محصولات همچنین سبب کاهش کیفیت تولیدی شده است تا جایی که امسال در بسیاری محصولات تغییر فرم و شکل و کج و معوج شدن محصولات بودیم که بلافاصله درجه کیفی آن را کاهش و قیمت آن را هم کمتر می کند و این ضرر کشاورزان است.

وی با بیان اینکه دولت هیچ عزمی برای جبران خسارات کشاورزان ندارد چرا که اصلا کسی خبر ندارد که قطعی آب چاه ها چه بلایی بر سر کیفیت محصولات کشاورزان استان سمنان آورده است، افزود: امروز سری به زمین های ذرت و علوفه و ... بزنید تا ببینید تمام چیزی که درو کرده اند چوب خشک است و این یعنی دام ما هم در ماه های آتی با مشکلات جدی تغذیه روبرو خواهد شد.

این کشاورز با بیان اینکه ارزش غذایی علوفه تولیدی کشاورز به دانه های پروتئینی آن است نه ساقه گیاه، گفت: با این چرخه آب، امسال هر کس علوفه دامی کشت کرده بود ساقه های کلفت و قطور برداشت کرد که اثر منفی آن را در تغذیه دام هم خواهیم دید و این ضرر در ضرری است که اصلا مسئولان خبری از آن هم ندارند.

قطعی برق چاه های آب کشاورزی مشکل زا شد | برداشت محصولات کج و معوج از خاک خشک

کیفیت تولید کمتر می شود

یک کارشناس اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه قطعی برق چاه ها بر کیفیت محصول تولیدی دامداران تاثیر منفی می گذارد، گفت: قطعی برق چاه ها به معنای کاهش میزان آبدهی چاه و در نتیجه کاهش کمی آب مورد نیاز زمین زراعی است و چه کسی است که نداند کاهش میزان آب در این برهه التهاب آمیز خشکسالی حتی برای نیم روز، چه تاثیر منفی بر روی تولیدات کشاورزان می گذارد.

محمد اکبری نوده با بیان اینکه طبق برآوردهایی که اصناف کشاورزی صورت داده اند قطعی برق چاه ها بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از بازدهی کشاورزی را کاهش داده است، بیان کرد: میزان آب ورودی به اراضی کشاورزی نیز با قطعی چاه ها کاهش چشم گیری پیدا کرده است.

اکبری کارشناس: چاه های کشاورزی باید دو منظوره و با سوخت جایگزین باشند

وی با بیان اینکه دولت باید در زمان قطعی برق چاه ها راهکاری مانند استفاده از سوخت جایگزین و مشخصاً گازوئیل را ارائه می کرد و سپس قطعی چاه ها را در دستور کار قرار می داد، افزود: دولت متاسفانه ابتدا قطعی را اجرا کرده و سپس به دنبال راهکار برای تقویت کشاورزی می گردد که این دو با هم در تعارض هستند.

ارتزاق کشاورزان با مشکل روبرو شده است

این کارشناس با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان ما ارتزاق شان در همین حوزه است و هیچ شغل و کار دیگری ندارند، گفت: اگر مدیران و کارشناسان دستگاه های ذی ربط استان مانند توزیع برق و جهاد و ... بعد از یکسال کارکردن با کاهش ۳۰ درصدی حقوق روبرو شوند چه احساسی خواهند کرد؟ این دقیقاً همان بلایی است که قطعی چاه ها و کمبود آب بر سر کشاورزان آورده است.

اکبری نوده با بیان اینکه اگر ۳۰ درصد کاهش تولید و طبیعتاً ۳۰ درصد کاهش درآمد زایی کشاورزان تا این اندازه کم اهمیت است به نظر می رسد دولت برای امتحان هم که شده ۳۰ درصد از حقوق یک ماه پرسنل جهاد کشاورزی و توزیع برق را کم کند تا دست کم این افراد احساس کشاورزان را درک کنند، افزود: ما هیچ زیرساختی برای قطعی برق نداریم و همین حالا کشاورزان حتی برای دریافت ۳۰۰ لیتر نفت هم با مشکل روبرو هستند.

وی افزود: چاه های کشاورزی باید دو منظوره و با سوخت جایگزین باشند یعنی در کنار برق باید بتوان آن ها را با گازوئیل هم راه اندازی کرد از سوی دیگر صدور کارت سوخت برای چاه ها آنچنان سختی و دشواری نخواهد داشت اما تعجب است که چطور دولتمردان ضرر کشاورزان را می بینند اما این اقدام را نمی کنند.

مشکل کشاورزان فقط کمیت نیست بلکه عقیده دارند کیفیت محصولات شان هم کاهش یافته و این یعنی کاهش درآمد کشاورزان و در نتیجه کاهش پولی که به اقتصاد خانواده هایشان تزریق می کنند لذا اگر از این زاویه به آن نگاه کنیم خواهیم دید همین قطعی برق چاه زندگی بخش بزرگی از مردم استان سمنان را تحت الشعاع قرار داده است.

کد خبر: ۲۵۳٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha