فرصت تولید کالا در افغانستان را نسوزانیم
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان:

فرصت تولید کالا در افغانستان را نسوزانیم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: فعالان اقتصادی باید در معاملات اقتصادی با افغانستان تجدیدنظر و به جای صادرات کالا، خط تولید را به افغانستان منتقل کنند.

به گزارش بازار، محمود سیادت افزود: شرایط اقتصادی افغانستان به طور چشمگیری در حال تحول است و تا ۲ سال آینده با خودکفایی روبه‌رو خواهد شد.

وی معتقد است: اگر ایران صنایع تبدیلی را به افغانستان منتقل نکند، با توجه به افزایش تعرفه ها فرصت های طلایی بازار این کشور را از دست خواهد داد.

سیادت ادامه‌داد: افغانستان پس از روی کارآمدن طالبان تحولات گسترده ای را به‌ویژه در حوزه اقتصاد کسب کرده و با وجود مشکلات اقتصادی بین المللی و قطع کمک های خارجی، ارزش پول این کشور در حال رشد است.

وی اضافه‌کرد: عمده نیاز افغانستان در شرایط کنونی تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی است که با سیاست های طالبان مبنی بر حمایت از تولید داخلی، فرصت خوبی است که ایران رویکرد خود را از تجاری به سرمایه گذاری تغییر دهد و با انتقال دانش و فناوری خود به داخل خاک این کشور، نیازهای آنها را تامین کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، مبحث آموزش را از دیگر فرصت های دیگر کشور برای تعامل با افغانستان برشمرد و گفت: طالبان برای بازسازی دوباره کشورشان نیاز به حمایت شرکای تجاری و همسایگان خود دارد و در صددارتقای فناوری و راه اندازی صنایع و معادن خود هستند و اگر دولت ایران مشکلات حوزه بانک و بیمه بر سر راه بخش خصوصی را رفع کند، می‌تواند سود سرشاری از این فرصت عاید کشور کند.

وی با اشاره به تعاملات ترانزیتی ایران و افغانستان در سال‌های اخیر، خاطرنشان‌کرد: امنیت لازم در افغانستان برقرار شده و ترانزیت و مبادله کالاهای تجاری توسط بازرگانان افغانستانی روز به روز در حال رشد است.

سیادت یادآور شد: با توجه به مشکلات بین افغانستان و پاکستان، عمده ترانزیت از مرزهای ایران انجام می شود که فرصتی مغتنم برای کشورمان است و باید با افزایش آمادگی در پایانه های مرزی از این حوزه بهره لازم را ببریم.

وی اظهار داشت: افغانستان هنوز استانداردهای لازم را برای کالاهای مورد نیاز خود تدوین نکرده است و بسیاری از کالاهای وارداتی با کیفیت پایین در اختیار آنان قرار می‌گیرد. ما می‌تواینم با تجهیزات آزمایشگاهی و تربیت نیروی انسانی در این بخش نیز به آنان کمک کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در پایان گفت: در حوزه انتقال سوخت به افغانستان باید تدابیر لازم برای انطباق سوخت مد نظر آنان در نظر گرفته شود و از ارسال سوخت‌های بی کیفیت اجتناب شود.

کد خبر: ۲۵۳٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha