۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
تأثیر کرونا بر مصرف انرژی؛ مردم بی‌رویه مصرف می‌کنند
بازار پیامدهای اقتصادی کرونا را در سمنان بررسی کرد؛

تأثیر کرونا بر مصرف انرژی؛ مردم بی‌رویه مصرف می‌کنند

سمنان- نتایج بررسی‌ها از ادارات کل آب، برق و حتی گاز استان سمنان نشان می‌دهد که کرونا سبب افزایش مصرف انرژی در سطح استان شده است به‌عبارت‌دیگر مردم این استان به‌خصوص برق و آب را بی‌رویه مصرف کرده‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: کرونا پنج ماه است که گریبان‌گیر مردم استان سمنان شده است مردمی که دغدغه‌شان دورنگه داشتن خود از بیماری است بیماری که بیش از ۱۱ هزار نفر را در چهار ماه اخیر در سطح استان سمنان به دلیل علائم حاد تنفسی به بیمارستان کشانده است.

هرچند آمار درستی از تعداد مرگ‌ومیر بابت کرونا از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود داده نمی‌شود اما آنچه مسلم است مردم در روش‌های مقابله و پیشگیری از کرونا از هیچ روشی فروگذار نکردند.

از استفاده بی‌رویه از الکل و مایع‌های تنظیف دست تا آب‌کشی و شستشو و ... که سبب شد تا مصرف انرژی در سطح استان به طرز فزاینده‌ای افزایش یابد و این امر بار سنگینی را ازلحاظ اقتصادی به جامعه تحمیل کرده است.

مصرف رکود شکن
مدیرعامل برق منطقه‌ای سمنان در نشستی بابیان اینکه اوج توان مصرفی انرژی الکتریکی استان در سال گذشته به میزان ۵۸۹ مگاوات بوده است، گفت: در روزهای منتهی به اولین روز تیرماه ۹۹ رکورد مصرف در استان با بیش از ۶۰۰ مگاوات شکسته شد.

مصرف برق تا حدی افزایش‌یافته که امکان خاموشی در استان وجود دارد

علی‌اکبر صباغ بابیان اینکه در دو زمینه رکورد در استان سمنان ثبت شد یکی اینکه اوج بار پیک مصرف یک ماه جلوتر نسبت به سال‌های قبل رخ داد و موضوع دوم اینکه مصرف اوج بار ۱۳ مگاوات بیشتر از روزهای اوج مشابه سال گذشته بوده است، ابراز داشت: مصرف برق تا حدی افزایش‌یافته که امکان خاموشی در استان وجود دارد.

وی افزود: از شهروندان درخواست می‌شود ساعت ۱۲ الی ۱۶ و ۱۹ الی ۲۳ ساعت اوج پیک مصرف برق از این انرژی به نحو مناسب استفاده کنند چراکه بر اساس گزارش مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای سمنان، اوج توان مصرف برق در استان در روز سی و یکم خردادماه ۹۹ معادل ۶۰۲.۴ مگاوات ثبت‌شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای سمنان بابیان اینکه مردم باید متعادل برق مصرف کنند تا دچار مشکل نشویم، گفت: آمار نشان می‌دهند که در چهار ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بیشتری برق مصرف‌شده است.

باید صرفه جویی کرد
همین وضعیت درزمینهٔ آب نیز صادق است مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به افزایش مصرف آب در سطح این استان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: طی سه‌ماهه نخست سال جاری مصرف آب استان ۱۶ درصد به خاطر کرونا افزایش‌یافته است و عامل این امر نیز کرونا محسوب می‌شود.

سهمیه مصرف آب آشامیدنی در خانواده‌ها با توجه به استاندارد جهانی و کشوری حدود ۷۵۰ لیتر است

محمد طاهری بابیان اینکه کرونا با شستشوی زیاد از بین نمی‌رود بلکه با شستشوی درست به کسی منتقل نمی‌شود، بیان کرد: بسیاری از رفتارهای ما سبب می‌شود تا ندانسته به مصرف بی از حد آب دامن بزنیم آن‌هم در شرایطی که خشک‌سالی بر استان حاکم است.

وی بابیان اینکه میانگین مصرف آب آشامیدنی تصفیه‌شده برای هر خانواده طی شبانه‌روز تا یک‌هزار لیتر برآورد شده است، افزود: امیدواریم با از بین رفتن ویروس، مصرف آب به حالت اولیه خود بازگردد.

میانگین عجیب و غریب مصرف
مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان بابیان اینکه هر چه مردم آب را درست مصرف کنند می‌توانیم این ماده حیاتی را در پیک مصرف تابستان بهتر مدیریت کنیم، گفت: خانواده‌ها برای رسیدن به استانداردهای جهانی می‌بایست ۲۵ درصد صرفه‌جویی میزان آب آشامیدنی مصرفی خود را مدیریت کنند تا بتوانیم در ایام تابستان با مشکلات کم‌آبی و قطع آب مواجه نباشیم.

طاهری افزود: مصرف بی‌رویه آب موجب هدر رفت این منابع حیاتی خواهد شد و از سویی فرونشست زمین، کم شدن جمعیت روستایی و مهاجرت به شهرها، جنگ روانی، اختلافات و غیره، کمترین تبعات این افزایش مصرف خواهد بود لذا برای جلوگیری از این پیشامدها صرفه‌جویی در مصرف آب یک ضرورت است.

هرچند مسئولان شرکت گاز هنوز آمار تطبیقی مصرف انرژی را محاسبه نکرده‌اند اما برآوردهای اولیه نشان از افزایش مصرف این انرژی نیز در سطح استان سمنان دارد.

رفتارها را باید عوض کرد
یکی از کارشناسان حوزه منابع آبی اما به خبرنگار بازار، می‌گوید: بسیاری از رفتارهای ما در قبال مصرف آب نادرست هستند و ریشه در یک تفکر غلط و غیرعلمی دارند، برای مثال برخی فکر می‌کنند که باید وقتی از بیرون به منزل می‌آیند دقایقی پشت سر هم‌دستانشان را با آب و صابون بشویند غالباً در این موارد دیده می‌شود که شیرهای آب نیز باز هستند و آب بی‌رویه مصرف می‌شود.

سید مصطفی شاه‌حسینی بابیان اینکه دانشمندان ثابت کرده‌اند که ۲۰ ثانیه شستن دستان با صابون می‌تواند ویروس کرونا را نابود کند و نیازی به شستشوی بیشتر و هدر دادن آب نیست، تأکید کرد: متأسفانه امروز فصل سبزی جات، توت‌فرنگی و میوه‌های سردرختی و ... است که بخش عمده‌ای از آب مصرفی خانوار به این امر اختصاص می‌یابد.

وی می‌افزاید: این در حالی است که می‌توان از مایع‌های ضدعفونی‌کننده استاندارد برای سبزی‌ها و برای هر کیلوگرم سبزی تنها سه لیتر آب استفاده کرد اما متأسفانه دیده می‌شود که برای هر کیلوگرم سبزی تا ۱۶ لیتر آب مصرف می‌شود و این موضوع همچنین درزمینهٔ استحمام نیز دیده می‌شود.

افراط یا اسراف
این کارشناس می‌گوید: بسیاری از رفتارهای ما به منابع انرژی مانند آب و برق و ... ضربه زننده است، امروز در اوج تابستان که هوا گرم است و افراد برای ضدعفونی کردن لوازم یا خوراکی‌ها مثلاً نان، گاز منازل را روشن می‌کنند و هوا گرم می‌شود درنتیجه نیاز به وسایل سرمایشی افزون می‌گردد و همین امر سبب افزایش بی‌رویه انرژی می‌شود.

کرونا را نباید دست‌کم گرفت اما باید این نکته را هم در نظر داشت که افراط در شستشوی دستان و لباس‌ها و ... نیز نادرست است. روایت محمدعلی صابر عباس‌آبادی از خانواده‌ای که در سمنان شیوه عجیب‌وغریبی را برای مقابله با کرونا دارند شنیدنی است.

اهالی خانواده برای هر بیرون رفتن و آمدن یک‌راست بالباس به داخل حمام می‌روند ابتدا لباس‌ها و سپس خودشان را شسته و سپس بیرون می‌آیند و این روند تا بیرون رفتن فرد دیگری از اعضای خانواده تکرار می‌شود حتی اگر این بیرون رفتن از خانه خرید یک تخم‌مرغ از مغازه باشد که نهایتاً پنج دقیقه به طول می‌انجامد.

توجیه مصرف زیاد
در نظر این خانواده مصرف بی‌رویه آب علی رغم درک شرایط کم آبی و خشکسالی، توجیه می شود زیرا آن را به سلامتی ربط می دهند در حالی که این موضوع می تواند مصداق افراط باشد.

وقتی امروز می توان نیم لیتر ماده ضدعفونی کننده را با قیمت نهایتاً ۲۰ هزار تومان خرید و برای مصرف یکماه یک خانواده سه نفره آن را استفاده کرد چرا باید سمت مصرف بی‌رویه آب رفت.

از سوی دیگر این فعال مدنی روایت خانواده دیگری را بیان می کند که از سیم کلاچ موتور سیکلت و جریان شدید برق مایکرو فری ساخته اند که تمام خرید هایشان در آن گرما می دهند تا مثلاً ضدعفونی شود این امر سبب افزایش شدید مصرف برق می شود.

اگر روند کنونی ادامه یابد قطعاً با خاموشی و قطع آب در سطح استان مواجه خواهیم شد.

کد خبر: ۲۵٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha