۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
استخدام در آلمان با هادی سنا

استخدام در آلمان با هادی سنا

در ابتدا لازم است با انواع گواهینامه در اروپا آشنا شویم تا بدانیم پس از استخدام باید نسبت به معادلسازی یا اخذ گواهینامه مربوطه در اروپا چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

به گزارش بازار، کار و استخدام در اروپا به علت شرایط خاص اقتصادی در ایران از یک سو و کمبود نیروی کار در بسیاری از کشورهای صنعتی مانند آلمان، هلند، سوئد، دانمارک، فرانسه و غیره از سوی دیگر سبب شده است که بسیاری از متقاضیان کار و اخذ اقامت در اروپا به خصوص در دو دهه، اروپا را برای هدف مهاجرت خود انتخاب کنند؛ اقامت در حوزه شنگن و امکان رفت و آمد آسان به سایر کشور های اروپایی، تسهیل قوانین اخذ اقامت ، امکان اخذ ویزای پیوست به خانواده بصورت همزمان نیز از جمله سایرمزایای استخدام نیروی کار در اروپا به شمار می آید. افراد برای مهاجرت کاری و اخذ اقامت کاری یا اقامت بلند مدت در کشور های اروپایی یا می بایست پیشنهاد شغلی یا جاب آفر معتبر از کارفرمای معتبر داشته باشند. در این مقاله ما قصد دارم شرایط استخدام متقاضیان در چهار گروه شغلی رانندگان، مهندسین و مشاغل مورد نیاز، مشاغل فنی و تکنیسین ها و کادردرمان ( پزشکان و پرستاران) را به تفکیک بررسی کنیم تا در پایان این مقاله، شناخت عالی وکافی از بهترین روش های مهاجرت کاری داشته باشید.

استخدام در اروپا به عنوان راننده :

در ابتدا لازم است با انواع گواهینامه در اروپا آشنا شویم تا بدانیم پس از استخدام باید نسبت به معادلسازی یا اخذ گواهینامه مربوطه در اروپا چه اقداماتی را باید انجام دهیم :

AM : موتور گازی یا موتور برقی با حداکثر سرعت 45 کیلومتر بر ساعت.

A1 : موتور سیکلت با حجم موتور حداکثر 125CC

A2 : موتور سیکلت با قدرت 35 تا 70 کیلو وات

B1 : خودرو با حداکثر بار یا وزن کل 3.5 تن

B : خودرو سواری یا ون تا حداکثر 9 سرنشین

C1 : کامیونت 6 چرخ با ظرفیت بار 3.5 تا 7.5 تن

C : کامیون 10 چرخ با حداکثر ظرفیت بار 10 تن

D1 : مینی بوس با ظرفیت حداکثر 16 نفر

D : انواع اتوبوس

BE : خودرو سواری با یدک کش بطوریکه وزن کل حداکثر 3.5 تن

C1E : کامیون یا کامیونت با یدک کش و حداکثر وزن کل 12 تن

CE : تریلی یدک کش

D1E : مینی بوس با یدک کش و حداکثر مسافر 16 نفر

DE : اتوبوس با یدک کش

L : لیفتراک

T : تراکتور

در قوانین جدید که از نوامبر 2023 در آلمان تصویب شده است به کار گماری راننده از خارج از اتحادیه اروپا توسط آژانس کار فدرال آلمان تسهیل یافته و در نتیجه، دیگر الزامی به اخذ تائیدیه EEA نیست، به عبارت دیگر الزامی برای ارائه گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا یاEEA و صلاحیت اولیه تسریع شده برای رانندگان خارج از اتحادیه اروپا نیست همچنین داشتن مدرک زبان که بزرگترین چالش استخدام راننده در آلمان بود حذف شده و در قانون جدید مهارت زبان دیگر الزامی نخواهد بود. در استخدام رانندگان، . علاوه بر این، بررسی اولویت در استخدام لغو شده است چراکه آژانس کار فدرال باید بررسی می کرد که آیا راننده ای که از خارج از اتحادیه اروپا جاب آفر دریافت کرده است، برای استخدام اولویت دارد یا خیر؟ این به معنای بررسی این صلاحیت های راننده و اثبات مهارت های وی که آیا صلاحیت وی از راننده یا متقاضی کار در داخل کشور بالاتر است یا خیر. در صورتی که کارفرما ثابت می کرد که در بین بیکاران اولویت دار در آلمان متقاضی مناسبی وجود ندارد، این معیار رعایت شده بود و کارفرما می توانست یک راننده خارجی را استخدام کند. با حذف اولویت سنجی در استخدام رانندگان، که مانع بزرگی برای استخدام بود، شرایط مهاجرت رانندگان در اروپا بسیار تسهیل شد، اما هادی سنا نگارنده این مقاله که یکی از متخصصین و مشاوران استخدام و کاریابی در اروپا می باشد تا تثبیت قانون جدید موارد و مراحل ذیل را برای استخدام سریع رانندگان ایرانی در اروپا و آلمان توصیه می کند :

· اخذ جاب آفر برای حمل بار که ساده ترین آن لیفتراک می باشد.

· دریافت تائیدیه سطح زبان از کارفرما.

· دریافت پیش تائیدیه ثبت نام و پذیرش از آموزشگاه رانندگی در آلمان.

· دریافت تائیدیه سطح زبان از آموزشگاه .

· اخذ پیش تائیدیه از اداره خارجی های آلمان

استخدام در اروپا ویژه مهندسین و فارغ التحصیلان دانشگاهی:

بطور کلی متقاضیانی که از شرایط زیر برخوردار باشند میتوانند جهت اخذ ویزای کار و جاب آفر کشورهای اروپایی اقدامات نمایند:

1- حداقل مدرک دانشگاهی لیسانس

2- حداقل 2 سال سابقه کار مرتبط

3- تسلط به زبان انگلیسی یا زبانی که مورد تایید کارفرمای مربوطه باشد

4- اخذ اجازه کار از اداره کار شهر یا مرکز ایالت مربوطه

کشورهای اروپایی بطور معمول برای صدور اجازه کار یا اولویت سنجی کارجوی بومی، متفاوت هستند اما بطور کلی میتوان کشورهای اتحادیه اروپا را از حیث نوع جاب آفر و اجازه کار به دو دسته تقسیم کرد :

دسته اول کشورهایی که پس از دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما اداره کار شهر مربوطه بدون ارزیابی و اولویت سنجی متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا را تایید می کنند، معروف ترین این کشورها آلمان می باشد و پس از آن در مشاغل خاص اتریش و هلند نیز طبقه بندی می شوند.

دسته دوم که شامل اکثر کشور های اتحادیه اروپا می باشند برای صدور اجازه کار ویژه کارجویان خارج از اتحادیه اروپا دو تائیدیه

· عدم وجود کارجو در کشور مربوطه

· عدم وجود کارجو با صلاحیت مشابه یا برابر در سایر کشور های عضو اتحادیه

اخذ تائیدیه های فوق معمولا با انتشار آگهی استخدام کار فرما در کشور مربوطه به مدت سه ماه و سپس انتشار آگهی کار مربوطه ویژه متقاضیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و فقط در صورتی امکان پذیر می باشد که پس از انتشار هر آگهی به مدت سه ماه کارفرما ثابت کند کارجو با صلاحیت مشابه توسط هیچ یک از دو مرحله آگهی فوق برای وی یافت نشده یا درخواست نداده است. شاید به همین علت است که گرفتن جاب آفر منجر به اقامت از کشورهایی مثل فرانسه یا ایتالیا سخت می باشد و اکثر مهندسین و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای مهاجرت به کشورهایی مانند آلمان علاقه بیشتری نشان می دهند. از طرفی کشور آلمان دارای جاذبه ها و مزایای زیر است که سبب شده بهترین مقصد برای مهاجرت مهندسین شود:

· حقوق عالی در مقایسه با استخدام سریع

· عدم الزام به ارائه مدرک زبان

· برخورداری از بیمه و مزایای درمانی عالی پس از استخدام

· اخذ اقامت در کوتاه ترین زمان بصورت سه ساله و پنج ساله

اگر به عنوان یک مهندس یا فارغ التحصیل دانشگاهی قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید کافی است مدارک زیر را آماده نمایید تا به کارفرمایان مرتبط با تخصص خود درخواست دهید و پس از استخدام به سرعت اجازه کار خود را در آلمان دریافت کرده و برای صدور ویزا به سفارت آلمان یا دفتر ویزامتریک ( ویژه متقاضیان باحداقل حقوق بلوکارت) مراجعه نمایید:

· پاسپورت معتبر

· رزومه و سوابق کاری با حداقل دو سال سابقه کار مرتبط

· انگیزه نامه و نامه درخواست به کارفرما

· ترجمه دیپلم و مدارک دانشگاهی با ریزنمرات مربوطه

· تائیدیه ZABاز موسسه آنابین آلمان برای مدارک دانشگاهی

· مدرک زبان آلمانی

· نامه حسن انجام کار از کارفرمای قبلی خود

· ترجمه مدارک مهارت یا فنی حرفه ای مرتبط با تخصص خود

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا از سفارت آلمان:

· پاسپورت امضا شده با حداقل 9 ماه اعتبار

· فرم VIDEX برای دریافت ویزای ملی آلمان (National Visa Application)

· سه عدد عکس پاسپورتی(پشت زمینه سفید)

· مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی یا تائیدیه دانش زبان شما

· تاییدیه بیمه درمانی(حداقل سه ماهه و به ارزش 30000 یورو)

· قرارداد جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمانی با حداقل حقوق سالانه 28000 یورو

· فرم آژانس فدرال آلمان با مهر کارفرمای آلمانی

· مشخصات شرکت کارفرما اعم از: آدرس، شماره ثبت شرکت، نام و مهر رسمی و ...

· رزومه امضا شده ی متقاضی

· انگیزه نامه امضا شده ی متقاضی برای سفارت

· گواهی سوابق شغلی مانند: بیمه، فیش حقوقی و نامه حسن انجام کار

· تائیدیه ZABبرای مدارک دانشگاهی

· ترجمه مدارک دیپلم و مدارک دانشگاهی همراه با ریزنمرات مربوطه

مهاجرت پرستاران به آلمان

استخدام در آلمان با هادی سنا

آلمان، به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای کارکنان حوزه بهداشت و درمان در جهان شناخته می‌شود و این کشور همچنین برای مشاغل دیگر نیز جذابیت دارد. آمارها نشان می‌دهند که در سال 2020، حدود 15 درصد از پرستاران فعال در بخش های معلولیت و سالمندان و 9 درصد از پرستاران عمومی در آلمان، از کشورهای خارجی به این حرفه پیوسته‌اند. این آمارها نشان از روند رو به افزایش مهاجرت پرستاران به آلمان دارند. بیش از 60 درصد از پرستاران خارجی که در آلمان استخدام شده اند، از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا به این کشور مهاجرت کاری داشته‌اند، به عبارت دیگر این آمار نشان می‌دهد که آلمان به عنوان یک مقصد پرطرفدار برای پرستاران از سراسر جهان شناخته می‌شود و تقاضا برای این حرفه‌ ی ارزشمند در این کشور در حال افزایش است. این وضعیت نه تنها برای پرستاران خارجی مزیت‌های مالی و شغلی فراهم می‌کند، بلکه به کشور آلمان نیز کمک می‌کند تا نیروی کار ماهر و تخصصی در زمینه بهداشت و درمان را تامین کند.

دو روش عمده برای مهاجرت پرستاران و پزشکان به آلمان وجود دارد :

در روش اول متقاضی پیش از سفر به کشور آلمان از یک بیمارستان، کلینیک و یا حتی کارفرما درخواست همکاری دارد که پس از ارسال مدارک و گرفتن تاییدیه‌های لازم از کشور آلمان ، برای متقاضی ویزای تایپ D آلمان صادر شده و فرد اجازه ورود به خاک آلمان را دارد.

در روش دوم که شامل دوره‌های آموزشی یا کارآموزی آوسبیلدونگ می باشد، برای اولین بار در ایران در سال 2018 توسط هادی سنا مشاور مهاجرت اروپا معرفی شد و در کمتر از دو سال به یکی از سریع ترین روش های مهاجرت پزشکان و پرستاران به آلمان تبدیل شد. در این روش متقاضی با دریافت پذیرش کارآموزی از یک کلینیک یا پزشک آلمانی پس از ورود به آلمان، دوره آسبیلدونگ پرستاری یا سایر آوسبیلدونگ های مرتبط با سابقه تخصص و تحصیلات خود را میگذراند. بطور کلی دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان به هفت دسته تقسیم می شوند و فقط دو نوع سه ساله و چهارساله آن برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا جهت اخذ بی دردسر ویزای آلمان مناسب می باشد. دوره آوسبیلدونگ به صورت ‌صورت تئوری و عملی برگزار شده و معمولا افرادی که دارای مدرک آکادمیک پرستاری نیستند، گزینه مناسبی برای این دوره‌ها محسوب می‌شوند که حداقل مدرک دیپلم برای شرکت در آوسبیلدونگ آلمان الزامی است. دوره آسبیلدونگ در طول هفته 38 الی 40 ساعت می باشد که معمولا سه روز آن شامل آموزش عملی و دو روز دیگر بصورت آموزش تئوری می باشد. توجه داشته باشید که حداقل مهارت زبان آلمانی سطح B1 از شروط مهمی است که برای پذیرش آوسبیلدونگ آلمان در مشاغل کادر درمان در نظر گرفته‌اند و آوسبیلدونگ پرستاری از پرطرفدارترین آوسبیلدونگ‌ها در آلمان است که شما در حین تحصیل، بسته به نوع آوسبیلدونگ و کارفرمای خود، حقوقی ماهانه از 800 تا 1500 یورو دریافت خواهید کرد. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که لیسانس پرستاری مورد تایید آلمان را ندارید یا مدرک پرستاری‌ شما مورد تایید یا معادلسازی آن نیست، می توانید از طریق اوسبیلدونگ پرستاری اقدام کنید و با دریافت ویزای آوسبیلدونگ یک دوره 3 الی 4 ساله را همراه با دریافت حقوق و اخذ مدرک مربوطه به اتمام برسانید که در اینصورت و در انتهای دوره می‌توانید به عنوان یک پرستار در هر بخشی مشغول به کار شوید و پس ازحداکثر پنج سال کار در آلمان می توانید اقامت دائم آلمان را دریافت نمایید.

استخدام در آلمان ویژه تکنیسین ها و مشاغل فنی :

در کشور آلمان، حدود 21 میلیون تکنیسین و کارگرماهر بین 20 تا 60 سال دارای مدرک رسمی حرفه ای نبوده یا در حرفه آموزش دیده خود کار نمی کنند. با این حال، بسیاری از افراد در طول زندگی کاری خود مهارت ها و دانش تخصصی گسترده ای را در حرفه خود کسب می کنند . با توجه به اقتصاد قدرتمند آلمان، مشاغل فنی زیادی برای مهاجرت نیروی کارماهر در این کشور وجود دارد و به همین دلیل اکثر افرادی که تخصص و مهارت های مورد نیاز صنعت آلمان را دارند می توانند به سرعت تائیدیه های لازم را اخذ کرده و در آلمان مشغول به کار شوند، البته لازم است که بدانید، تکنیسین هایی که به زبان آلمانی تسلط دارند و همچنین دارای حداقل مدارک قابل ترجمه مربوط به یا شغل خود را دارند پس از معادسازی مدارک مهارت خود توسط IHK آلمان به راحتی می توانند مشغول به کار شوند و اجازه کار در آلمان را دریافت کنند. از این رو هادی سنا عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان و مشاور ارشد معادلسازی مشاغل و مهارت های آلمان در گفتگو با خبرنگار ما رشته های فنی و مهارت های ذیل را به عنوان مشاغل ویژه معادلسازی مهارت ihk آلمان عنوان کرد :

· خیاط

· تکنیسین لوله کشی، گرمایش و تهویه مطبوع

· نانوا وشیرینی پز

· تکنیسین بتن و بتن آرمه

· تکنسین برق (با تخصص تکنولوژی و سیم کشی ساختمان)

· نقاش خودرو

· نصاب کاشی و موزاییک

· آرایشگر

· تکنیسین مکاترونیک خودرو

· جاده ساز

· جوشکار و کارگران ماهر عمران و ساختمان

· تکنیسین هتلداری

· تکنیسین - لجستیک انبار

· خانه دار خانم و آقا در هتلداری

· برقکارصنعتی

· مهندس الکترونیک سیستم

· سرآشپز

استخدام در آلمان با هادی سنا

اگر در یکی از رشته های ذکر شده در بالا مهارت کافی دارید به راحتی می توانید از آلمان جاب آفر دریافت کنید فقط کافیست مرحله معادلسازی مدارک خود در ihk آلمان را با موفقیت طی کنید و مدرک معادل مربوطه را دریافت نمایید . توجه داشته باشید که در برخی موارد شما نیازمند طی کردن دوره کارآموزی در تخصص خود نیز می باشد و پس از ورود به آلمان باید دوره مربوطه را نیز پشت سر بگذارید پس بدون هیچ نگرانی نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام نمایید و توجه داشته باشید که مدارک زیر جهت استخدام برای تکنیسین های فنی در آلمان، شما را به یک تکنیسین حرفه ای مستعد دریافت حقوق عالی و جاب آفر خوب تبدیل خواهد کرد:

  • ارائه دیپلم فنی مرتبط با مهارت خود
  • ارائه حداقل سه دوره مهارت قابل ترجمه رسمی همراه با سیلابس ها یا سرفصل های دوره به مدت حداقل 1000 ساعت جهت معادلسازی ihk آلمان
  • اخذ نامه حسن انجام کار همراه با جزئیات مهارت و توانمدی های اجرایی خود و ترجمه ان به آلمانی
  • ثبت درخواست جهت معادلسازی مدارک مهارت در آلمان از طریق www.anerkennung-in-deutschland.de
  • تدوین رزومه با حداقل سه سال سابقه کار مرتبط
  • تدوین انگیزه نامه برای کارفرمای مربوطه
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1
  • پاسپورت معتبر

سخن پایانی :

استخدام و انتخاب بهترین مسیر برای پلن مهاجرتی شما تاثیر بسزایی در آینده مهاجرت و اخذ اقامت دارد، بسیاری از افراد با مشاوره غلط مسیر زندگی و مهاجرت موفق خود را ازدست داده و سرنوشت خانواده و فرزندان خود ازبین برده اند، از این رو چنانچه اطلاعات لازم جهت انتخاب بهترین روش مهاجرت را ندارد می توانید از طریق لینک زیر با مخترع و مشاورکار ایرانی، هادی سنا عضو رسمی اتاق بازرگانی ایران و آلمان و عضو مهندسین بین المللی ، مشورت کرده و ضمن ارزیابی تخصصی مدارک خود، باتوجه به تخصص و مهارتتان بهترین روش مهاجرتی را از طریق ویزای کار دریافت نمایید.

لینک فرم ارزیابی

کد خبر: ۲۵۳٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha