۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
تبعات کمبود آهن اسفنجی در بازار

تبعات کمبود آهن اسفنجی در بازار

همانطور که پیش‌بینی می‌شد در نخستین روز هفته قیمت آهن آلات در برخی از حوزه‌ها افزایشی شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، همانطور که پیش‌بینی می‌شد در نخستین روز هفته قیمت آهن آلات در برخی از حوزه‌ها افزایشی شد، اما غالب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و برخی محصولات نیز با کاهش قیمت همراه بودند.

بازار ارز نیز با اصلاح جزئی همراه بود و مجددا قیمت دلار از کانال ۵۲ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و با هزار تومان کاهش تا مرز ۵۱ هزار تومان رسید به طوری که هر دلار بازار آزاد در پایان روز ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

به دنبال بروز نوسانات افزایشی جزئی در بازار آهن، قیمت میلگرد آجدار در برخی کارخانه‌ها بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت، برخی دیگر با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند اما شمار زیادی نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

کف قیمت میلگرد روز گذشته در محدود ۲۲.۳۰۰ تا ۲۲.۵۰۰ اعلام شد. قیمت میلگرد آناهیتا گیلان روز گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی عرضه شد به طوری که قیمت آن به ۲۴.۶۰۰ تومان رسید، همچنین قیمت میلگرد نیشابور هم افزایش ۲۵۰ تومانی داشت و در هر کیلو ۲۳.۵۱۰ تومان اعلام شد؛ اما قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش داشت و قیمت میلگرد ۱۴ ذوبی ۲۴.۸۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوبی و قیمت تیرآهن ماهان در برخی سایزها حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و نرخ سپری هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت ورق سیاه در غالب کارخانه‌ها افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق استیل در غالب مبادی فروش با کاهش۳۰۰ تومانی عرضه شد.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل زد، قیمت پروفیل در و پنجره و سایر پروفیل‌ها هم با اصلاح ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند و قیمت پروفیل جهان هم ثابت اعلام شد. اصلاح قیمت قوطی پروفیل در حالی است که این محصول در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کرد. قیمت پروفیل ۲ میل در بازار بین ۳۸.۰۰۰ تا ۳۸.۵۰۰ تومان اعلام شد که نسبت به هفته گذشته بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان اصلاح داشت.

قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها هم عمدتا با کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی عرضه شدند.

براساس گزارش‌ها همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز اشاره شد، با توجه به تثبیت کف قیمت بازار امکان ورود تقاضا به بازار محتمل است اما از طرفی دیگر ضعف تقاضا هنوز در بازار آهن بسیار عمیق و شدید است که علت آن نبود نقدینگی به واسطه رکود بازار مسکن گزارش می‌شود.

چرا معامله آهن اسفنجی باطل شد؟
گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود ۶۷ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که با توجه به حجم کم و تقاضای زیاد برای این محصول، معاملات آهن اسفنجی ابطال شد و قرار است مجددا روز دوشنبه عرضه ‌شود و معاملات شمش هم به روز سه شنبه موکول می‌شود.

بنا بر این است که از عرضه‌های شمش فولادی این هفته، در محاسبه قیمت پایه ضریب منفی ۵ درصد به منفی ۳ درصد کاهش یابد.

خسرو حجتی کارشناس فعال در صنعت فولاد در رابطه با کاهش عرضه آهن اسفنجی در بورس و اثرات کمبود این محصول در بازار اعلام کرد که سهمیه‌بندی این محصول در بورس کارامد نیست و میزان عرضه و تقاضا تناسبی با هم ندارد.

وی معتقد است کمبود آهن اسفنجی به هجوم مشتریان و خریداران به این بازار منجر می‌شود، به عنوان نمونه افزایش تقاضا برای این محصول، شرکت‌های عرضه کننده را با مشکل بارگیری مواجه کرده است.

همچنین طهمورث جوان مدیرعامل شرکت فولاد خراسان نیز در رابطه با کمبود گاز و کاهش تولید آهن اسفنجی اظهار کرد: افزایش مصرف گاز و کاهش تولید آن در چند سال اخیر به ناترازی تأمین گاز به ویژه در ایام سرد سال منجر شده که شمار زیادی از صنایع را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

کمبود گاز پروسه تولید آهن اسفنجی را با مشکل مواجه می‌کند، به همین ترتیب کمبود آهن اسفنجی سایر محصولات زنجیره فولاد را نیز تحت تأثیر قرار داده و به تبع قیمت‌ نهایی این محصولات، درآمد و حاشیه سود صنایع فولادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به نظر می‌رسد هدف بازارساز از ابطال معاملات آهن اسفنجی دیروز محدودیت دامنه نوسانات و کاهش فاصله سقف و کف قیمت‌ها است.

کد خبر: ۲۵۳٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha