۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
افزایش سود زنجیره‌ ارزش با حضور پتروشیمی‌ها در توسعه بالادست صنعت نفت
رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت اعلام کرد

افزایش سود زنجیره‌ ارزش با حضور پتروشیمی‌ها در توسعه بالادست صنعت نفت

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت گفت: زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست آغاز می‌شود و پتروشیمی‌ها می‌توانند در توسعه بالادست فعال شوند تا قیمت تمام شده محصولاتش کاهش یابد.

به گزارش بازار، محمداسماعیل کفایتی امروز (یکشنبه، ۱۴ آبان‌ماه) در نشست هم‌اندیشی با مدیران‌عامل شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی پیرامون صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید با اشاره به اینکه افزون بر فناوری باید به نوآوری در صنعت نفت توجه شود، اظهار کرد: فناوری و نوآوری در ارزش‌آفرینی نقشی بسزا دارند.

وی ادامه داد: اقدام‌هایی در مجلس شورای اسلامی شده است و به‌دنبال آن هستیم نقش فناوری در زنجیره ارزش بالادست صنعت نفت بیشتر شود.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت تأکید کرد: می‌خواهیم ظرفیت تولید نفت را از روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۶ میلیون بشکه برسانیم، اما از همان روش‌های قدیمی استفاده می‌کنیم و حتی در صدور پروانه نیز زمان را از دست می‌دهیم.

کفایتی با اشاره به احیای چاه‌ها، ازدیاد برداشت و... گفت: مجلس شورای اسلامی باید تکلیف کند ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش تولید نفت از طریق بهبود فناوری انجام شود، نیا فرهنگ فناوری و نوآوری در بالادست صنعت نفت باید افزایش یابد.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت با تأکید بر اینکه وقتی از دانش‌بنیان‌ شدن صنعت نفت صحبت می‌کنیم باید برنامه مشخص داشته باشیم و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، ادامه داد: باید از طریق فناوری و نوآوری تولید را افزایش دهیم و زنجیره ارزش صنعت نفت را تکمیل کنیم.

کفایتی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به ظرفیت سالانه ۱۳۰ میلیون تن دست یابیم، گفت: زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست آغاز می‌شود و پتروشیمی‌ها می‌توانند در توسعه بالادست فعال شوند تا قیمت تمام‌شده محصولاتشان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ۱۰۰ میدان نفت و گاز در اختیار دارد، افزود: به ازای هر چاه روزانه هزار و ۵۵۰ بشکه نفت برداشت می‌شود که باید این رقم را به ۲ هزار بشکه در روز برسانیم، از همین رو همه چاه‌های نفت و گاز باید احیا شوند و این موضوع تنها با توجه به فناوری محقق خواهد شد از این رو باید از توان و دانش شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۵۳٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha