۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
رکود مسکن تهران به استناد آمار

رکود مسکن تهران به استناد آمار

آمارهای تحولات بازار مسکن که برای ۱۰ ماه انتشار آن متوقف شده بود، دوباره به روز شده است. بر اساس داده‌های جدید، رشد نقطه‌ای قیمت مسکن از مهر سال گذشته وارد یک روند صعودی شد.

به گزارش بازار، آمارهای تحولات بازار مسکن که برای ۱۰ ماه انتشار آن متوقف شده بود، دوباره به روز شده است. بر اساس داده‌های جدید، رشد نقطه‌ای قیمت مسکن از مهر سال گذشته وارد یک روند صعودی شد تا جایی که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به بالاترین سطح ۳۰ ماهه خود رسید. البته این روند صعودی دوام نداشت و از خرداد ماه رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در پایتخت کاهش یافت؛ کاهشی که می‌توان گفت در مهر ۱۴۰۲ از سرعت آن کاسته شده است.

بررسی تعداد معاملات مسکن در پایتخت نیز نشان می‌دهد که در یک سال گذشته، تنها در مرداد ۱۴۰۲ رشد نقطه‌ای معاملات مسکن تهران به بالای ۱۵ درصد رسیده است. به بیان دیگر، بنظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و دو ماه ابتدایی ۱۴۰۲ بازار مسکن را وارد رکود کرده است.

اردیبهشت ۱۴۰۲ و قله‌نشینی قیمت مسکن در پایتخت
گزارش تحولات بازار مسکن که انتشار آن توسط بانک مرکزی از آذر ۱۴۰۱ متوقف شده بود، دوباره منتشر شده و آمارهای قیمت و تعداد معاملات مسکن تهران را به روز کرده است.

بر اساس این داده‌ها، در مهر ۱۴۰۲ قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده است.

رشد نقطه به نقطه نشان می‌دهد که قیمت مسکن در هر ماه چند درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل تغییر کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در تهران از مهر سال گذشته وارد یک روند صعودی شده است.

این افزایش مداوم تا اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه داشت به طوری که در این ماه قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۱۰۷.۲ درصد نسبت به اردیبهشت سال قبل بیشتر شد. این رقم بالاترین رکورد ثبت شده از آبان ۹۹ به بعد بوده و یک رکورد ۳۰ ماهه محسوب می‌شود.

البته این قله‌نشینی تداوم نداشت و رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در تهران وارد یک روند نزولی شد. برای مثال این نرخ در خرداد و تیر ۱۴۰۲ به ترتیب به ۹۸.۷ و ۸۳.۵ درصد به ثبت رسید.

آخرین آمار موجود از این شاخص مربوط به مهر ۱۴۰۲ است که در آن رشد نقطه‌ای قیمت مسکن تهران ۷۳.۹ درصد برآورد شده است. بنابراین به نظر می‌رسد در دو ماه گذشته از شتاب کاهش این نرخ کاسته شده و روند نزولی قیمت‌ها رفته رفته به توقف نزدیک شده است.

حال و هوای رکود در بازار مسکن ۱۴۰۲؛ کاهش معاملات تا ۷۵.۵ درصد
در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی از رکود بازار مسکن به گوش می‌خورد اما حالا با انتشار آمار رسمی معاملات مسکن این شنیده‌ها قوت بیش‌تری گرفته است.

شواهد آماری نشان می‌دهد که در ۸ ماه گذشته، تنها در یک ماه رشد نقطه به نقطه معاملات مسکن در تهران افزایش یافته است. برای مثال در خرداد امسال تعداد معاملات مسکن تهران ۷۵.۵ درصد نسبت به خرداد سال گذشته کاهش یافته است. این بیشترین افت حجم معاملات مسکن از فروردین سال ۹۶ به حساب می آید.

با این وجود بنظر می‌رسد در اولین ماه از پاییز ۱۴۰۲ اندکی از عمق رکود معاملات در تهران کاسته شده است. در مهر امسال ۳ هزار ۱۳۳ واحد مسکونی در تهران معامله شده که نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۲.۲ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۲۵۳٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha