۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
آسیب ۱۱ میلیارد دلاری پائین بودن سرعت اینترنت به اقتصاد کشور
کارشناس اقتصاد دیجیتال مطرح کرد

آسیب ۱۱ میلیارد دلاری پائین بودن سرعت اینترنت به اقتصاد کشور

اصفهان - یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: تحقیقات مراکز دانشگاهی حاکی از این است که پائین بودن سرعت اینترنت، سالانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار به کشور آسیب اقتصادی وارد می‌کند.

رضا سلمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به قطعی مکرر اینترنت و ارتباطات شبکه‌ای تحت سیستم تلفن همراه در کشور، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت های توسعه اقتصاد دیجیتال و جلوگیری از آسیب‌پذیر شدن نظام اقتصادی کشور در برابر حملات سایبری و اینترنتی، تقویت سیستم ارتباطی و اینترنتی کشور است که در سال های گذشته به کلی به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: بر اساس اطلاعیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افت ولتاژ در فیدرهای ورودی مراکز مخابراتی پایتخت، علت اصلی قطعی مداوم و مکرر اینترنت و فیبرنوری کشور است و این در حالی است که اغلب کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه  جریان الکتریسیته اضطراری را به صورت دائم در محل مراکز مخابراتی فعال کرده اند.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه دسترسی آزاد و همگانی به اینترنت پرسرعت و استفاده از مطالب تحت وب، یکی از مهم‌ترین ارکان حقوق شهروندی در هر نظام حقوقی است، تصریح کرد: بی‌شک عدم توجه به توسعه زیرساخت های تسهیل کننده استفاده از اینترنت برای عموم مردم، نقض حقوق شهروندی است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دارد به عنوان مسئول اصلی این امر در دولت نسبت به عدم تجهیز زیرساخت ها پاسخگو باشد.

کاهش ۶۴ درصدی استفاده از تلفن‌همراه در ساعات افت سرعت اینترنت

سلمانی اضافه کرد: بر اساس گزارش مراکز آنالیز محتوای مخابراتی بین‌المللی، در ساعات افت سرعت اینترنت و قطعی ارتباط تحت وب تلفن‌های همراه در کشور، استفاده از موبایل توسط عموم مردم به کمتر از ۲۶ درصد می‌رسد؛ در حقیقت کاهش ۶۴ درصدی استفاده از تلفن‌همراه در ساعات افت سرعت اینترنت، حاکی از وابستگی مردم و تعداد زیادی از مشاغل به محتوای تحت وب است و استفاده از شبکه اینترنت ملی(اینترانت) نیز جوابگوی نیاز تعداد زیادی از مردم و مشاغل نیست.

وی ادامه داد: بهتر است مراکز پژوهشی بزرگ کشور همچون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که سالیانه بودجه قابل توجه و با ارقام کلانی دریافت می‌کنند به تحقیق و تفحص در خصوص تاثیر پائین بودن سرعت اینترنت بر عملکرد مشاغل تحت وب همچون تاکسی های اینترنتی بپردازند و با انتشار عمومی این گزارشات، وزارت ارتباطات را مجبور به توسعه زیرساخت های اینترنتی کشور کنند.

تسهیل استفاده از ظرفیت فیبر نوری کشور ضروری است

این کارشناس اقتصاد دیجیتال با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عدم همکاری سازمان صدا وسیما با این وزارتخانه در راستای توسعه و تجهیز زیرساخت های اینترنتی، خاطر نشان کرد: مسئله پائین بودن سرعت اینترنت و ضعف فیبر نوری کشور به حدی مهم است که هیچ بهانه ای برای توسعه آن و تسهیل استفاده از ظرفیت های آن قابل قبول نیست.

سلمانی افزود: دولت باید با توجه ویژه به آسیب های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از پائین بودن سرعت اینترنت در کشور، ستاد راهبردی و استراتژیک ویژه ای را برای تجهیز و توسعه زیرساخت های اینترنتی کشور راه‌اندازی کند زیرا تحقیقات غیررسمی مراکز دانشگاهی حاکی از این است که پائین بودن سرعت اینترنت، سالانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار به کشور آسیب اقتصادی وارد می‌کند.

کد خبر: ۲۵٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha