۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
افزایش قیمت کامودیتی‌ها با شروع تنش اسرائیل و فلسطین
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

افزایش قیمت کامودیتی‌ها با شروع تنش اسرائیل و فلسطین

علی محمدی با بیان اینکه افزایش قیمت کامودیتی‌ها با شروع تنش اسرائیل و فلسطین رخ داد، گفت: روند نرخ کامودیتی‌ها وابسته به تصمیم فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره و شرایط تنش بین اسرائیل و فلسطین است.

بازار؛ گروه بورس: میثم علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر قیمت جهانی کامودیتی ها بر بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: به طور میانگین تقریبا ۵۰ درصد بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است که در این خصوص می‌توان به شرکت‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و ... اشاره کرد، به همین منظور می‌توان گفت تغییرات مثبت یا منفی قیمت‌های جهانی تاثیر خود را بر قیمت سهام شرکت‌ها و بازار سرمایه می‌گذارند.
او افزود: قیمت جهانی کامودیتی تاثیر خود را در بحث صورت‌های مالی حوزه فروش نشان می‌دهد به نحوی که در این رابطه می‌توان به محدودیت صادرات شکر توسط کشور هند و افزایش قیمت فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر، بازار سرمایه به سبب نقدینگی پایین و همچنین کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران در راستای مسائلی همچون واکنش قابل توجهی به اخبار مثبت قیمت‌های جهانی نشان نداد

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به افزایش قیمت برخی کامودیتی ها، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دو هفته اخیر قیمت کامودیتی‌ هایی چون نفت و طلا به سبب اتفاقاتی که در منطقه رخ داد با افزایش نرخ مواجه شد، در حال حاضر برای بررسی ادامه روند نرخ کامودیتی ها باید منتظر تصمیم فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره و شرایط تنش بین اسرائیل و فلسطین بود.
علی‌محمدی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر، بازار سرمایه به سبب نقدینگی پایین و همچنین کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران در راستای مسائلی همچون (افشای نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ بهره بین بانکی، بحث عوارض صادراتی و مالیات، تنش‌های به وجود آمده در منطقه و... و.) واکنش قابل توجهی به اخبار مثبت قیمت‌های جهانی نشان نداد، به نحوی که بسیاری از شرکت‌ها علی‌رغم ارزندگی زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.
او در رابطه با مهم‌ترین اقدامات برای بازگشت بازار سرمایه به حالت با ثبات و همگام شدن با قیمت‌های جهانی، اظهار کرد: سازمان بورس به منظور کنترل ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک که برخی مواقع در بازار سرمایه رخ می‌دهد می‌بایست ضمن تقویت زیرساخت‌های ابزارهای معاملاتی، تنوع صندوق‌ های سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا را نیز ارتقا دهد تا به واسطه این امر نوسانات و رفتارهای هیجانی کاهش یابد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بر اساس آمار منتشره حدود ۵۰ درصد معاملات در بورس نیویورک از صندوق‌ های سرمایه‌گذاری و به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد که در این میان سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و متولی بازار می‌بایست ضمن آموزش‌های لازم زمینه بهره‌گیری سهامداران از صندوق‌ های سرمایه‌گذاری را بیش از پیش تقویت کند.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha