۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
اصلاح رفتار مصرفی آب ضروری است

اصلاح رفتار مصرفی آب ضروری است

بررسی وضعیت منابع آب در استان تهران نشان از نامطلوب بودن آن به‌خصوص در شرق استان دارد به طوری که ۸۲ درصد ظرفیت سدهای پنج‌گانه تهران خالی است.

به گزارش بازار، گرچه وضعیت بارش‌های کشور بهبود یافته و بارش‌های اخیر اثر مثبتی در منابع آب کشور داشته است؛ اما همچنان نیازمند رعایت در مصرف این مایع حیات هستیم.

گزارش‌های منتشر شده بیانگر آن است که وضعیت حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در ۳۷ روز ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان ششم آبان) با رشد ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

این وضعیت برای استان تهران به‌این‌ترتیب گزارش شده که مجموع ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر مهر در حالی به رقم ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسید که میزان مصرف روزانه پایتخت‌نشینان ۲۱۰ لیتر بر ثانیه است.

چندی پیش «حسام خسروی» معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بود که هنوز وضعیت سدهای تهران به‌ویژه سدهای شرق تهران مطلوب نیست؛ بنابراین مدیریت مصرف باید همچنان در اولویت باشد.

وی افزوده بود: سدهای تهران شامل لار، لتیان و ماملو، امیرکبیر و طالقان نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند. این وضعیت در سدهای شرق تهران شامل لار، لتیان و ماملو بدتر هم هست و اگر این روند ادامه داشته باشد روزهای سختی برای تأمین آب خواهیم داشت.

این وضعیت نه‌چندان مطلوب منابع آبی تهران باتوجه‌به مصرف بی‌رویه آب در تهران نیاز ضروری به اصلاح رفتاری شهروندان دارد. بر همین اساس شرکت آب و فاضلاب استان تهران در تابستان امسال طرحی را تحت عنوان همیاران آب اجرایی کرد.

بر اساس این طرح کارکنان آموزش‌دیده شرکت‌های آب و فاضلاب مناطق مختلف این استان به درب منازل و یا محل کار شهروندان پرمصرف مراجعه کرده و با ارائه آموزش‌های لازم آنان را برای انتخاب رفتار درست مصرف ترغیب می‌کردند.

عمده‌ترین فعالیت‌ها و وظایف گروه همیاران آب آگاهی‌بخشی به شهروندان در خصوص ارزش ذاتی آب به‌عنوان کالایی بی‌جایگزین است.

بررسی آمار برخی شرکت‌های آب و فاضلاب تهران برای نمونه آب و فاضلاب منطقه چهار نشان از آن دارد که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۷۵ هزار نفر از شهروندان این منطقه با راه کارهای مصرف بهینه آب آشنا شدند.

به گفته محمدتقی حسین‌زاده مدیرعامل آبفای منطقه چهار گروه کارشناسان آموزش همگانی آبفای این منطقه باتوجه‌به میزان اثرگذاری ارتباطات چهره‌به‌چهره در تغییر نگرش و رفتار مشترکان در مدارس، مهدهای کودک، سرای محلات، سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های تحت پوشش به آموزش و نهادینه‌کردن فرهنگ مصرف آب در بین شهروندان پرداختند.

وی افزود: همیاران آب با شناسایی مشترکان پرمصرف و بد مصرف باهدف کمک به اصلاح رفتارهای مشترکان و مراجعه به آنان، شیوه‌های مدیریت مصرف آب را به این مشترکان آموزش می‌دهند و از مشترکانی که الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند با اهدا لوح تقدیر به عمل می‌آورند.

چندی پیش هم محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به تداوم شرایط تنش آبی در استان تهران اشاره و گفته بود: با وجود پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره بارندگی‌های مناسب در پاییز امسال، تا زمانی که حاشیه امنیت دوسالانه برای تأمین آب از آب‌های سطحی استان تهران فراهم نشود، از شرایط تنش آبی خارج نخواهیم شد و برنامه‌ریزی و تلاش سخت برای رسیدن به این حاشیه امنیت و عبور از وضعیت قرمز آبی به وضعیت زرد و سفید ادامه خواهد داشت

کد خبر: ۲۵۳٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha