۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مهلت ۲ ساله برای تبدیل اسناد عادی به رسمی
نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس عنوان کرد

مهلت ۲ ساله برای تبدیل اسناد عادی به رسمی

نوروزی، نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به طرح «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» گفت: بعد از نهائی شدن این قانون، مالکان باید ظرف ۲ سال برای تبدیل اسناد عادی به رسمی اقدام کنند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، در مورد موضوع سلب اعتبار از اسناد عادی و قولنامه‌ای بیان کرد: در همه کشورها، اسناد رسمی مورد پذیرش، محاکم قضایی و ادارات، است‌ و حتی قبل از انقلاب اسلامی نیز اسناد رسمی مورد قبول محاکم قضایی بود که بعد از انقلاب اسلامی، عده‌ای با شرعی دانستن اسناد عادی و قولنامه‌ای، اعتبار اسناد رسمی را نیز زیر سوال بردند.

وی با ‌اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر سلب اعتبار از اسناد عادی و قولنامه‌ای گفت: در حال حاضر قانونی در حال تدوین است‌ بر اساس آن اسناد قولنامه‌ای فاقد اعتبار است و فقط اسناد به ثبت رسیده در سامانه ثبت اسناد، معتبر خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات اصالت دادن به اسناد قولنامه‌ای، یادآور شد: اعتبار دادن به اسناد قولنامه‌ای در این سال‌ها موجب شده تا عده‌ای بتوانند بسیاری از جنگل‌ها و کوه‌ها را به فروش برسانند و حتی یک نفر می‌تواند به راحتی با تدوین یک سند و معرفی دو شاهد به دادگاه، یک سند رسمی را ابطال کند که با اجرای قانون جدید، دیگر شاهد این اتفاقات نبوده و اموال غیر منقول مردم نیز ضایع نخواهد شد.

نوروزی بیان کرد: پس از ارائه طرح مجلس، مبنی بر الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، هر سه قوه مجریه، مقننه‌ و قضائیه با این طرح موافق هستند ولی ۲ نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه «اعتبار اسناد رسمی» مجلس مخالفت کردند و دلیل مخالفت شان این است که اسناد قولنامه‌ای و عادی را نیز دارای اعتبار می دانند.

وی گفت: بعد از نهائی شدن این قانون، مالکان تا ۲ سال مهلت دارند اسناد عادی را رسمی و به ثبت برسانند و بر همین اساس به مالکان توصیه می شود، قبل از اجرایی شدن قانون، نسبت به حل موارد ثبتی اقدام کنند. بعد از آن دیگر اسناد عادی و قولنامه پذیرفته نیست.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha