۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
لزوم توجه به افزایش بهره وری و تغییرات اقلیم در توسعه کشاورزی
نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح کرد

لزوم توجه به افزایش بهره وری و تغییرات اقلیم در توسعه کشاورزی

گرگان- هاشمی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بهره وری پایین محصولات و تغییرات اقلیم را دو چالش مهم کشاورزی نام برد و خواستار توجه به این دو مقوله در توسعه کشاورزی شد.

هامان هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار، تامین بذر را یکی از چالش های جدی کشاورزان در فصل کشت پاییزه اعلام و اظهار کرد: پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان از یک سو، عدم اعلام قیمت خرید تضمینی از سوی دیگر باعث دلسردی کشاورزان به دلیل هزینه های هنگفت شده؛ در عین حال کشاورزی با دو آسیب جدی بهره وری پایین و عدم دسترسی به بذر مناسب رو به رو است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان تامین به موقع، با کیفیت و با قیمت مناسب را قدم اول در کشاورزی اقتصادی عنوان کرد و افزود: متاسفانه با وجود تلاش های دولت، زمان بندی تامین بذر به خوبی انجام نمی شود و این مساله می طلبد دولت به جای تصدی گری مانند گذشته از ظرفیت های بخش خصوصی بهره بگیرد که هم ساز و کار اجرایی چابکتر دارند و هم منابع انسانی آن ها اجازه خدمات گسترده تر را می دهد.

هاشمی یکی از نیازهای ضروری کشاورزی را بذر با بهره وری بیشتر اعلام کرد و گفت: هزینه های کشاورزی رشد چشمگیری داشته و به دلیل کوچک بودن اراضی کشاورزی درآمد کشاورزان تامین کننده نیازهای ضروری آن ها نیست؛ در چنین شرایطی افزایش بهره وری محصولات و نزدیک کردن استاندارد برداشت به ارقام جهانی می تواند انگیزه اقتصادی کشاورزی را برای زحمت کشان این عرصه بیشتر کند.

وی خواستار تعامل بیشتر مراکز تحقیقاتی با واحدهای تولیدی و حمایت جهاد کشاورزی از نتایج تعامل این دو بخش شد و گفت: برای تامین امنیت غذایی و آینده اقتصاد کشاورزی چاره ای جز بهره وری بیشتر نداریم و این مساله بدون همراهی کشاورزان و محققان میسر نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تغییرات اقلیم و بحران آب را چالش جدی پیش روی توسعه کشاورزی کشور برشمرد و گفت: در کنار راهکارهای علمی برای تامین آب مناسب و استفاده از تکنولوژی در آبیاری کشاورزی، اصلاح بذرهای کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی ضرورت دارد.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha