۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کشاورزی در گلستان رقابتی نیست | افزایش شکاف معیشت کشاورزان استان
مدیر امور سرمایه‌گذاری جهادکشاورزی گلستان:

کشاورزی در گلستان رقابتی نیست | افزایش شکاف معیشت کشاورزان استان

گرگان- ساوری، مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان این که کشاورزی استان رقابتی نیست، گفت: بانک های استان از منابع کشور تولید گلستان را حمایت کنند.

علی ساوری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته در سطح سازمان جهاد کشاورزی دو هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که از مجموع این مبلغ ۶۱۸ میلیارد تومان مربوط به تسهیلات تبصره ۱۸ در استان بوده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: متاسفانه در سال جاری تنها ۷۸ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به گلستان تخصیص یافت که با پیگیری های انجام شده ۱۸۰ میلیارد تومان هم اوراق داده شد اما تکلیف آن نامشخص است.

وی گفت: برای پرداخت صرفا تسهیلات زیر صد میلیون تومان در سطح استان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، این در حالی است کل نیاز تسهیلاتی در حوزه کشاورزی گلستان چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

ساوری تصریح کرد: توقع داریم با اعتبارات تخصیصی حداقل کشاورزان خرده مالک بتوانند تسهیلات دریافت کنند.

وی بیان کرد: مزیت نسبی گلستان در تولید محصولات اساسی مانند گندم، دانه های روغنی و گوشت مرغ است که شامل قیمت های رقابتی نیست و کشاورز چاره ای جز تحویل محصول به دولت ندارد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: در واقع درآمد استان گلستان نمی تواند مانند استان های صنعتی باشد، از طرفی بانک ها هم متناسب با درآمد کشاورز، تسهیلات پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه شکاف بین گلستان و سایر استان ها در حال بیشتر شدن است، گفت: در گلستان منابع داخلی از محل درآمد کم است.

ساوری پیشنهاد کرد بانک های استان از منابع کشور تولید گلستان را حمایت کنند و همچنین استان های دارای منابع بیشتر هم می توانند به گلستان کمک کنند.

وی یادآور شد: مصوبه ای در قانون برنامه ششم وجود دارد که بانک های غیر تخصصی باید ۱۵ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند اما این مصوبه مغفول مانده است.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع در سطح ملی رقم بخورد، گلستان می تواند از این منابع منتفع شود و در حوزه اشتغال و تولید فعال تر باشد.

کد خبر: ۲۵۳٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • گلستانی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      3 0
      به داد ما کشاورزان گلستانی برسید..چند ساله چیزی در نمیاد از کشاورزی... محصولی به ما معرفی کنید حمایت کنید بکاریم هم کم هزینه باشه هم قابل صادرات یا حداقل قیمتی که برامون بصرفه.. امسال هم برنج کاشتیم کل هزینه ما یر به یر شد..هیچی به هیچی
    • مجید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      کشاورزی که یکسال زحمت بکشی اخرشم معلوم نباشه چطورمیخادرقابتی باشه وقتی هیچ امیدی نیس پول کلزاهنوزمونده خجالت اوره