۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
مسیر سبز صادرات پیش روی تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی| تهدید حیات داروسازان با قیمت های دستوری
رئیس انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی مطرح کرد

مسیر سبز صادرات پیش روی تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی| تهدید حیات داروسازان با قیمت های دستوری

جمشیدی رئیس انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و طب سنتی ایران به بازار گفت: هرچند شرایط صادرات داروهای طبیعی و گیاهی فراهم است اما ادامه قیمت گذاری دستوری حیات داروسازان را به خطر انداخته است.

بازار؛ گروه صنعت: در دنیای امروز، استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی در صنعت داروسازی به عنوان روشی طبیعی و کم خطر برای درمان بیماری ها و حفظ سلامتی بدن شناخته می شود؛ فرآورده هایی که علاوه بر اینکه منشا طبیعی دارند، تاثیرات جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی بر روی سلامت می گذارند.

از این رو شرکت های داروسازی بسیاری در سطح جهانی به سمت تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی رو آورده اند و به درمان کم خطر و کم هزینه تر سردرد، دردهای عضلانی، افسردگی، اضطراب، بیماری های قلبی، بیماری های گوارشی و بسیاری از بیماری های دیگر می پردازند.

ثبت ۵ هزار فرآورده طبیعی

در کنار مزایای سودمند داروهای گیاهی، برخی از فرآورده های طبیعی حتی می توانند در کنترل و پیشگیری از بعضی از بیماری های مزمن همچون سرطان و دیابت نیز مؤثر باشند. داروهایی که از سال ۱۳۶۰ در بخش گیاهی به صورت رسمی در ایران مجوز تولید گرفته اند و از سال ۱۳۸۵ نیز سایر فرآورده های طبیعی به آن ها اضافه شد و زنجیره تولید داروها و فرآورده های گیاهی و طبیعی در کشور را تکمیل کرد.

در حال حاضر حدود ۵ هزار فرآورده طبیعی در کشور مجوز تولید دریافت کرده که از این تعداد نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ فرآورده در گروه محصولات سنتی قرار دارد

در رابطه با اولین حضور رسمی داروها و فرآورده های گیاهی و طبیعی در سبد دارویی کشور امیرحسین جمشیدی رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فرآورده ها و طب سنتی ایران به بازار گفت: تولید فرآورده های طبیعی امروزه فقط به گیاهان محدود نمی شود و از منابع حیوانی و معادن نیز مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن ها دریافت می شود.

وی با اشاره به تعداد فرآورده های طبیعی و سنتی دارای مجوز در کشور افزود: در حال حاضر حدود ۵ هزار فرآورده طبیعی در کشور مجوز تولید دریافت کرده که از این تعداد نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ فرآورده در گروه محصولات سنتی قرار دارد. فرآورده هایی که در کتب طب سنتی آمده اند و به عنوان یک مکمل در مکتب طب معرفی می شوند و مورد مصرف قرار می گیرند.

جمشیدی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه طیف فرآورده های طبیعی به قدری گسترده شده که در پرتوکل های مختلف درمانی جایگاه مناسبی یافته اند و همچنین از پیشگیری تا درمان و اصلاح سبک زندگی مردم کاربرد دارند.

جای خالی حمایت از تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی و گیاهی

رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فرآورده ها و طب سنتی ایران در خصوص چالش هایی که تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی و گیاهی با آن ها دست و پنجه نرم می کنند افزود: هرچند در قوانین اسناد بالادستی زیادی برای حمایت از تولیدات گیاهی و طبیعی داریم تا میزان مصرف داروهای شیمیایی کاهش یابد اما علی رغم تمام قوانینی که حتی وزارت بهداشت را ملزم به حمایت می کند می بینیم که همچنان حمایت کافی از تولیدکنندگان این حوزه وجود ندارد. به عنوان مثال در زمینه قیمت گذاری با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم.

وی افزود: همچون بخش های دیگر صنعت دارو، قیمت گذاری دستوری برای داروها و فرآورده های طبیعی نیز اعمال می شود. البته وقتی از قیمت گذاری دستوری صحبت می شود مخالف تعیین قیمت نیستیم بلکه فقط درخواست داریم قیمت ها بر اساس قوانین، حاشیه سود و درصدهای قاعده مند انجام شود. اتفاقی که رخ نمی دهد و می بینیم که اگر برای مثال قرار است طبق قواعد یک فرآورده ۵۰ درصد افزایش قیمت بگیرد فقط ۲ درصد از آن لحاظ می شود.

جمشیدی تاکید کرد: این درحالی است که وقتی در بازار مواد غذایی مشاهده می کنید خواهید دید که مواد غذایی افزایش قیمت چشمگیری دارند. بنابراین این سوال مطرح می شود چرا با قیمت گذاری غیر اصولی باید مردم را از فرآورده های طبیعی محروم کنند؟

به اعتقاد این تولیدکننده فرآورده های طبیعی و گیاهی اگر مسئولان دولتی دغدغه مردم را دارند باید شیوه حمایت خود را تغییر دهند تا موارد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان ارزان به دستشان برسد و فقط با این کار است که هم قیمت ها پایین می آید و هم مصرف کننده آسوده خاطر است وگرنه ادامه حیات تولیدکنندگان دشوار و غیرممکن می شود.

صادرات و ارزآوری در گرو ادامه حیات تولیدکنندگان

جمشیدی در خصوص قیمت گذاری ناعادلانه داروهای گیاهی و طبیعی بیان داشت: ادامه قیمت گذاری دستوری بدون توجه به شرایط تولید کنندگان فقط زمینه انحلال بسیاری از شرکت ها را فراهم می کند و مردم از بهره مندی از تولیدات گیاهی محروم می شوند.

وی افزود: در حال حاضر خیلی از تولیدکنندگان این حوزه صاحب دانش فنی خود نیز هستند و با ایده و سرمایه ای که در اختیار داشتند تولید را شروع کردند بنابراین نباید کاری کنیم که چنین افرادی دلزده و از بازار حذف شوند. موضوع مهمی که می تواند آینده تولیدات دارویی طبیعی و گیاهی را تعیین کند.

هرچند بستر صادراتی فرآورده ها و داروهای گیاهی فراهم است اما اینکه اول شرکت ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند موضوع مهم تری است که حمایت مسئولان را می طلبد

رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فرآورده ها و طب سنتی ایران در پاسخ به این سوال که فرآورده های طبیعی ایرانی چه جایگاهی در بازارهای صادراتی دارند تاکید کرد: امروز خیلی از کشورها به دنبال گیاهان دارویی هستند که از آن به خام فروشی یاد می کنیم.

وی افزود: بنابراین نیاز است که با حمایت از تولید فرآورده های گیاهی زمینه صادرات این تولیدات که ارزش افزوده قابل توجهی هم دارند را فراهم کنیم. در این رابطه نیز اکنون اقداماتی آغاز شده و انجمن طی مذاکراتی که با اتاق بازرگانی ایران و افغانستان داشته به تفاهم نامه های مشترکی هم دست یافته است.

جمشیدی ادامه داد: در حال حاضر بازار افغانستان یک بازار بکر است که ۹۲ درصد کالاهای آن وارداتی است و فضای بسیار خوبی برای کشورهایی چون ایران به شمار می آید. در کنار بازار افغانستان برای ورود به بازار عراق و ثبت فرآورده ها در وزارت صحه عراق نیز اقدام کرده ایم و مسیر صادرات باز شده است.

به گفته رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فرآورده ها و طب سنتی ایران هرچند بستر صادراتی فرآورده ها و داروهای گیاهی فراهم است اما اینکه اول شرکت ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند موضوع مهم تری است که حمایت مسئولان را می طلبد. بعد از این حمایت ها می توان انتظار ارزآوری از دستاوردهای تولیدی در این حوزه را داشت.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha