بخشنامه بانک مرکزی درباره سقف ۲۰ درصدی تامین ارز، بازنگری می‌شود
رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار:

بخشنامه بانک مرکزی درباره سقف ۲۰ درصدی تامین ارز، بازنگری می‌شود

رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار در جلسه این شورا با اشاره به مشکل تامین ارز واحدهای تولیدی، از بازنگری بخشنامه بانک مرکزی درباره سقف ۲۰ درصدی تامین ارز بنگاه‌ها، خبر داد.

به گزارش بازار، حمیدرضا فولادگر رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار گفت: به دنبال رایزنی با مسئولین بانک مرکزی، قرار است ظرف این هفته در جلسه‌ای بخشنامه این بانک مبنی بر در نظر گرفتن سقف ۲۰ درصدی برای تأمین ارز شرکت‌های تولیدی و صادراتی، تجدیدنظر شود.

فولادگر در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار در اتاق ایران، ادامه داد: تأمین ارز واحدهای تولیدی با در نظرگرفتن سقف ۲۰ درصد از سوی بانک مرکزی، مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. با وجود این بخشنامه، اگر شرکتی سال گذشته گردش مالی ۱۰ میلیون یورویی داشته امسال باید ۱۱۲ میلیون یورو گردش مالی داشته باشد و اگر از این میزان بیشتر شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را تأمین نمی‌کند.

او افزود: معلوم نیست بانک مرکزی با چه توجیهی چنین بخشنامه‌ای ابلاغ کرده است. اگر شرکتی کار خود را توسعه داده باشد و یا گردش مالی شرکتی متأثر از تورم جهانی بیش از این سقف افزایش پیدا کند، تکلیف چیست.

فولادگر با تأکید بر اینکه این موضوع شرکت‌های زیادی را در سراسر کشور دچار مشکل کرده است، بیان کرد: این شرکت‌ها ارز خود را باید یا در مرکز مبادله و یا در بازار آزاد تأمین کنند. البته در مرکز مبادله هم چون شرکت‌های صادراتی با نرخ غیررسمی ارز خود را مبادله می‌کنند، در واقع ارز با همان قیمت آزاد مبادله می‌شود و حتی تأمین همین ارز هم با مشکلاتی همراه شده است.

به گفته او، علاوه بر مشکل تأمین مالی ارزی برای واردات در دو هفته گذشته برخی از واحدهای صنعتی با مشکل تأمین مالی ریالی هم مواجه شده‌اند. او گفت: برخی از سیستم‌ها در حوزه تسهیلات انقباضی عمل می‌کنند و تبصره ماده ۱۸ برنامه، هنوز در استان‌ها اجرایی نشده است. با اینکه سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در اشتغال‌زایی ۸۰ درصد است اما سهمشان از تسهیلات بانکی نیم درصد است.

فولادگر گفت: البته در جلسه با برخی از این واحدها تأکید کردیم که تأمین مالی فقط از طریق تسهیلات بانکی نیست و متأسفانه به بورس و بازار سرمایه کمتر توجه می‌شود. اما به هر حال در شرایط فعلی، تأمین مالی مشکل اول واحدهای تولیدی است و باید موضوع را پیگیری کنیم.

او گفت: در این راستا با مسئولین بانک مرکزی گفت‌وگو کرده و قرار شد ظرف این هفته جلسه‌ای برای بررسی و حل این مشکل برگزار شود.

رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار با اشاره به تصویب اغلب بندهای مربوط به فصل کسب‌وکار برنامه هفتم در مجلس، افزود: در مجمع تشخیص مصلحت هم بررسی مصوبات برنامه هفتم شروع شده است. اتاق‌های سه‌گانه فرصت دارند تا نظرات اصلاحی خود را درباره موادی که به کمیسیون تلفیق مجلس برگشته‌اند، ارائه کنند.

فولادگر همچنین از پیگیری مشکل صدور کارت بازرگانی در شورای گفت‌وگوی اتاق تهران و همین‌طور انجام مقدمات برگزاری جلسات مشترک اتاق‌های سه‌گانه و معرفی نمایندگان سه اتاق، به عنوان مصوبات جلسات قبلی شورای راهبری خبر داد.

بخشنامه بانک مرکزی در سامانه اطلاع‌رسانی قوانین ثبت نشده

در ادامه این نشست احمد آتش هوش رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق ایران با بیان اینکه اگر بخشنامه بانک مرکزی درباره سقف ۲۰ درصدی تأمین ارز شرکت‌ها، در سامانه اطلاع از قوانین مرتبط با کسب‌وکار ثبت نشده باشد طبق ماده ۳۰ قانون بهبود، نباید اجرا شود، گفت: دست‌کم در حوزه واردات دارو میزان واردات یک شرکت بر اساس تشخیص خود شرکت نیست. بلکه بر اساس نیازی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند و مابه‌ازای آن ارز تخصیص می‌دهد. ممکن است این اعلام نیاز، سال بعد ۱۰۰ درصد افزایش یابد. بنابراین این بخشنامه هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی مشکل دارد.

فرهاد بیات نماینده معاونت حقوقی ریاست جمهوری در شورای راهبری نیز تأکید کرد: اگر این بخشنامه در سامانه قید نشده، لازم‌الاجرا نخواهد بود.

سرعت تولید قوانین مخل کسب‌وکار، بیشتر از سرعت لغو آن‌هاست

فولادگر همچنین در مورد موضوع قوانین مخل کسب‌وکار به عنوان دستور این جلسه، گفت: در حالی که از یک‌سو تلاش می‌کنیم مقررات مخل را لغو کنیم و درگاه ملی کسب‌وکار تلاش می‌کند صدور مجوزها را تسهیل کند و ... اما از سوی دیگر کارخانه تولید مقررات مخل مشغول کار خود است. در همه جای دنیا اگر ضابطه جدیدی بخواهد وضع شود دو ضابطه باید لغو شود اما اینجا برعکس است.

محمد اسکندری مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو از ارائه گزارش این دبیرخانه درباره بیشترین قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار به وزارت اقتصاد خبر داد و افزود: این کار هفته گذشته انجام شد و دبیرخانه در ۱۲ موضوع قوانین مخل را آماده و ارسال کرد.

منیژه طبیبی، معاون مرکز ملی پایش کسب‌وکار وزارت اقتصاد، با بیان اینکه اگر دغدغه حاکمیت بهبود کسب‌وکار نباشد بقیه اقدامات در حد توصیه باقی خواهند ماند، تصریح کرد: یکی از موانع کسب‌وکار موانع قانونی و مقرره‌ای است و وزارت اقتصاد از اسفند سال گذشته وارد مطالعه این قوانین مخل شده و تا کنون ۱۲ حوزه را تکمیل کرده‌ایم. از بخش خصوصی می‌خواهیم وزارت اقتصاد را با پیشنهادات خود در انجام این طرح همراهی کند.

رایزنی با قوه قضاییه برای اجرایی شدن مصوبات هیات مقررات‌زدایی

او همچنین با اشاره به عدم اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی به دلیل شکایت ذی‌نفعان به دیوان عدالت اداری، گفت: این موضوع از طریق وزارت اقتصاد و رایزنی با قوه قضاییه در حال پیگیری است و قرار است وزارت اقتصاد در این رابطه آموزش‌هایی به قضات ارائه کند.

قانون‌گذاری در ایران، در فرآیند شفاهیِ جدل‌محور و بی‌کیفیت انجام می‌شود

در این نشست شهرام حلاج، پژوهشگر با ارائه بخشی از گزارش «کشف قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار؛ گام نخست پروژه بهسازی قوانین ۲» گفت: به استناد مطالعات انجام شده، ما در یک فرایند شفاهی جدل محور و با کیفیتی ضعیف، قانون‌گذاری می‌کنیم که عمدتاً پیوست‌های مطالعاتی و ... ندارند. در نتیجه این قوانین به دلیل ناکارآمدی و یا منافع فردی و سازمانی بارها تغییر می‌کنند.

او به مقدمات ضروری برای موفقیت پروژهٔ بهسازی قوانین، اشاره کرد و بعد مهم‌ترین الزامات اثربخش شدن مسیر پروژهٔ بهسازی قوانین را برشمرد.

در بخش دیگر این نشست، هوشیار فقیهی از اتاق اصناف هم با اشاره به اینکه به جز برنامه سوم که ۳۵ درصد اهداف آن محقق شده بقیه برنامه‌های توسعه کمتر از ۱۰ درصد تحقق اهداف داشته‌اند، گفت: باید بررسی کنیم که راه‌حل چیست و چرا قوانین و مقررات مربوط به بهبود فضای کسب‌وکار اجرا نمی‌شوند و با وجود برگزاری جلساتی از این دست و تلاش‌های زیاد، مسائل حوزه کسب‌وکار به قوت خود باقی هستند.

گلناز سلحشور، مدیر دبیرخانه شورای راهبری هم با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران درباره بی‌اثر بودن قوانین تصویب شده برای حمایت از کسب‌وکار در دوره تقنینی هفتم تا دهم، گفت: یکی از دلایل این معضل، عدم وجود سند راهبرد توسعه صنعتی در کشور است.

محمد زائری مدیر دفتر مطالعات حقوقی و اجتماعی اتاق ایران هم معتقد بود: برخی اصطلاحات از جمله بهبود محیط کسب‌وکار و یا مشورت با بخش خصوصی تا قبل از تصویب قانون بهبود و برگزاری این جلسات وجود نداشتند و این نشان می‌دهد پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم. اما متأسفانه در بسیاری از جلسات می‌بینیم که ذهنیت فرد دارای قدرت این نیست که فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند. بنابراین این موضوع باید آسیب‌شناسی شود که چرا بهبود محیط کسب‌وکار با وجود اقدامات انجام شده، آن‌طور که باید پیش نمی‌رود.

فولادگر هم اظهار کرد: بخشی از بهبود فضای کسب‌وکار به تصویب قانون بهبود و آیین‌نامه‌های مربوط به آن و برگزاری این جلسات برمی‌گردد. این جلسات بارها توانسته‌اند از طریق پیگیری مشکلات، آن‌ها را حل کنند. اما حل بخش عمده‌تر مشکلات که به شاخص‌های اقتصاد کلان و خرد و سیاست‌های پولی و مالی و سیاست‌های ارزی و ... بازمی‌گردد، خارج از توان ما و این جلسات است.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha