۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
بی رمقی صنعت گردشگری خارجی | ضعف زیرساخت ها فعالان حوزه گردشگری را ورشکست کرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بی رمقی صنعت گردشگری خارجی | ضعف زیرساخت ها فعالان حوزه گردشگری را ورشکست کرد

گرگان- به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری، حال ناخوش این صنعت و کمبود زیرساخت های آن در ایران باعث ورشکستگی بخش خصوصی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشور ایران به واسطه جاذبه های طبیعی و تاریخی یکی از بهترین مقاصد گردشگری در آسیا است اما به واسطه وجود برخی کمبود ها و معضلات، توریست های خارجی سفر به کشورهای دیگر را به سفر به ایران ترجیح می دهند.

قطعا رشد و توسعه این صنعت پولساز می ‌تواند ایران را از اقتصاد متکی به نفت جدا کرده و یک منبع عظیم درآمد ارزی را فراهم آورد.

فعالان و کارشناسان متخصص در زمینه گردشگری معتقدند وضعیت نامطلوب فرودگاهی، کمبود واحدهای اقامتی و یا عدم برخورداری از استاندارهای های جهانی هتل ها و کمبود مراکز رفاهی و کیفیت پایین ارائه خدمات آنها در شهر و جاده های بین شهری عمده ترین مشکلات صنعت گردشگری است.

وضعیت فیلترینگ هم اخیرا مزید بر علت شده و زخم تازه ای بر پیکره این صنعت وارد کرده است. گردشگران خارجی با اهداف مختلفی اعم از سیاحت، زیارت، تجارت به ایران سفر می کنند و برخی هم توریسم سلامت هستند، لذا هر کدام به نوع متفاوتی از خدمات مختلف احتیاج خواهند داشت که نیازمند برنامه ریزی و همت همه جانبه مسئولان است.

در سال های اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر امارات با فراهم آوردن جذابیت های فوق العاده که مورد پسند گردشگران خارجی است، توانسته رکوردی بی نظیر را در جذب گردشگر به ثبت برساند. در مقابل کشور ایران گویا صنعت بودن «گردشگری» را قبول ندارد زیرا به نسبت سایر کشورها به دنبال ارتقا این حوزه نیست.

خبرنگار بازار در همین راستا گفتگویی را با «مجید امانی» فعال حوزه گردشگری خارجی و مدیرعامل شرکت مسافرت هوایی ترتیب داده تا چالش های این صنعت را که برای فعالان این حوزه ملموس تر است، بیان کند.

هتل های ۵ ستاره در ایران استانداردهای لازم را ندارند و سرویس ارائه شده توسط آنها منطبق با استاندارهای جهانی نیست

وی معتقد است کم کاری مسئولان در این زمینه سبب بی انگیزگی بخش خصوصی شده و فعالان قدیمی این حوزه نگران از دست رفتن سرمایه خود هستند. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

* کدام فرصت های گردشگری ایران برای خارجی ها جذابتر است؟

منابع طبیعی و جذابیت های گردشگری زیادی در کشور ما وجود دارد. خانه های سنتی و بومگردی به شدت افزایش یافته و هزینه های آنها به مراتب نسبت به هتل های چهار و پنج ستاره کمتر است و در مقابل درآمد بیشتری کسب می کنند. بنابراین می توان از هتل به سمت توسعه بومگردی ها حرکت کرد.

* وضعیت گردشگری خارجی ایران با چه چالش هایی مواجه است؟

گردشگران اروپایی، اماراتی و کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه مندی شدیدی به سفر به ایران دارند اما زمانیکه با پروتکل های دریافت ویزا مواجه می شوند دچار استرس شده و پس از دریافت ویزا هم باید درد سرهای دریافت پرواز، هتل و غیره را سپری کنند.

حتی هتل های ۵ ستاره در ایران استانداردهای لازم را ندارند و سرویس ارائه شده توسط آنها منطبق با استاندارهای جهانی نیست. علاوه بر آن از داشتن خدمات شهری و بین جاده ای استانداردی که مورد توجه گردشگران قرار بگیرد نیز محروم هستیم.

گردشگران اروپایی، اماراتی و کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه مندی شدیدی به سفر به ایران دارند اما زمانیکه با پروتکل های دریافت ویزا مواجه می شوند دچار استرس شده و پس از دریافت ویزا هم باید درد سرهای دریافت پرواز، هتل و غیره را سپری کنند

پس از شیوع کرونا همه کشورها فرصت های گردشگری خود را بازبینی کردند، کشور ایران هم باید اقدامات لازم را برای رشد این صنعت پس از این دوره انجام میداد اما متاسفانه باز نگری در این حوزه رخ نداده است.

شرکت های هواپیمایی اصلی ترین زیرساخت برای جذب گردشگر هستند. امروز ترکیه و امارات شرکت های هواپیمایی خود را به رخ دنیا می کشند و دائما در حال انتقال مسافر در قالب تورهای بزرگ گردشگری هستند.

* برای توسعه شرایط گردشگری خارجی در ایران چه اقداماتی می توان انجام داد؟

بایستی تمام بخش های دولتی با هم هماهنگ شوند تا یک سرویس درست به گردشگر ارائه کنند اما متاسفانه در حال حاضر این زیر ساخت وجود ندارد.

سفارتخانه های ایران در خارج از کشور برای صدور ویزا مبلغی را از متقاضیان دریافت می کنند که می توان طی یک مانور تبلیغاتی دریافت این هزینه را برای کشورهایی که توریست به ایران می فرستند، لغو کرد.

به عنوان یکی دیگر از خدمات می توان از شرکت های هواپیمایی خارجی که به فرودگاه های بین المللی در سراسر کشور وارد می شوند، خدمات هندلینگ پرواز و هزینه پارکینگ را دریافت نکرد و یا این هزینه را با اعمال تخفیف دریافت کرد تا مشوقی برای گردشکر و شرکت های هواپیمایی ایجاد شده باشد.

کشور ایران هم می تواند مانند تمام کشورهای دنیا در زمینه تخفیف های مالیاتی و حامل های انرژی برای هتل ها سوپسید یا یارانه در نظر بگیرد.

بی رمقی صنعت گردشگری خارجی | ضعف زیرساخت ها فعالان حوزه گردشگری را ورشکست کرد

* فیلترینگ چه تاثیری بر گردشگری خارجی گذاشته است؟

متاسفانه در موضوع فیلترینگ با برخوردهای دوگانه مسئولان مواجه هستیم. مسئولان دولتی که دستور فیلترینگ را صادر و بر آن نظارت دارند، خود از فیلترشکن استفاده می کنند.

این دوگانگی مشکل بزرگی است که رسانه ها می توانند آن را پیگیری و از مسئولان مطالبه کنند. قطعا رسانه ها به شدت می توانند در حل چالش های صنعت گردشگری تاثیر گذار باشند.

در کشور ما کنفرانس ها و سمینار های گردشگری برگزار می شود اما خروجی مناسب ندارند. این در حالی است که در سمینار های سایر کشورها، برای خبرنگاران و رسانه ها ارزش گذاری می کنند تا کشور آنها به درستی معرفی شود.

سیستم اینترنتی در کشور به شدت ضعیف است و ضروری است تا یک استاندارد برای این موضوع تعریف شود.

* تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی چه تاثیری بر گردشگری خارجی گذاشته است؟

تحریم در تمام کشور ها وجود دارد و صرفا برای کشور ایران نیست و قطعا چالش برانگیز است. مسئولان عالی رتبه می خواهند این چالش حل شود اما این تفکر در مدیران پایه و میانی قفل می شود. مشکل اینجاست که ما از حداقل های موجود در کشور هم نمی توانیم به درستی استفاده کنیم.

روسیه هم در بسیاری از موارد تحریم بوده اما صنعت توریسم و سیستم استاندارد هتل های خود را روز به روز تقویت می کند و به شرکت های هواپیمایی که به مسکو و یا شهرهای دیگر این کشور سفر می کنند خدمات و امکانات ارائه می دهد.

روسیه هم در بسیاری از موارد تحریم بوده اما صنعت توریسم و سیستم استاندارد هتل های خود را روز به روز تقویت می کند و به شرکت های هواپیمایی که به مسکو و یا شهرهای دیگر این کشور سفر می کنند خدمات و امکانات ارائه می دهد

تورم موجود در کشور معضل بزرگ دیگری است که فعالان حوزه گردشگری خارجی را خسته کرده است.

به عنوان مثال؛ برای تورهای چند روزه به توریست قیمت داده می شود اما پس از چند روز قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرده که باعث بروز مشکل می شود.

بخش خصوصی با دیدن چالش های مختلف سرد و بی انگیزه شده و کمتر فعالیت می کند زیرا نگران از دست رفتن سرمایه خود است.

* حرف آخر

شرکت های هواپیمایی داخل کشور با چنگ و دندان در حال کمک به این صنعت هستند. قطعا اگر بخواهیم، ۹۰ درصد این موضوعات قابل حل است.

متاسفانه مسئولانی که در زمان مسئولیت خود اقدام شاخصی نداشته اند، در زمان کنار رفتن از مسئولیت و بازنشسته شدن شروع به ایراد گرفتن از سیستم می کنند، این در حالی است که روزی خود در جایگاهی بودند که می توانستند معضلی را حل کنند و نکردند.

کد خبر: ۲۵۲٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha