۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
چالش در فضای کسب و کار؛ سیاست مالیاتی بی توجه به رشد اقتصادی
افزایش مالیات اقتصاد خرد را قفل کرد

چالش در فضای کسب و کار؛ سیاست مالیاتی بی توجه به رشد اقتصادی

کرمان – سیر صعودی سهم رشد مالیاتی در فضای کسب کار این روزها در بزرگترین استان کشور یکی از چالش های عمده در بحث اقتصاد خرد است که گویی گوش شنوایی ندارد.

به گزارش بازار، کافیست این روزها سری به بازار کرمان و یا خیلی از استانهای دیگر بزنید از سوپر مارکتی تا آرایشگر و صنایع کوچک، خود اشتغال ها و تا شهرک صنعتی و صنایع بزرگ استان، همه از یک موضوع نالان هستند افزایش قابل توجه میزان عوارض و مالیاتی که در سال های اخیر باید به شهرداری و اداره کل مالیاتی استان بپردازند.

عدم توجه به درخواستهای مردم

رشد مالیات ها گاه به گونه ای است که خارج از توان یک کاسب جزء در سطح شهر است اما با وجود مراجعه به دستگاه های ذی ربط هیچ جواب قانع کننده ای نمی گیرند و فقط با یک جواب مواجه می شوند که دستگاههای بالادستی چنین سیاست اقتصادی را ابلاغ کرده اند و باید اجرا شود.

هر چند در نظام نوین اقتصاد جهانی مالیات یکی از ارکان اصلی درآمدهای دولتی و شهری محسوب می شود اما وقتی این مالیات در شرایط خاص اقتصاد کنونی از توان مردم خارج شود تنها به یک نتیجه ختم می شود و آن رکود در کسب و کار محلی است.

در حال حاضر طبق آمار ارائه شده بخش قابل توجهی از مردم که در دستگاههای دولتی شاغل نیستند به سمت ایجاد کسب و کارهای محلی و مهارت آموزی سوق پیدا کرده اند.

کار به جایی رسیده است که نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از استاندار کرمان خواسته است نسبت به تعدیل مالیات از مردم استان کرمان در بخش دولتی و شهری ورود کند که عملا تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده است.

در همین راستا با نایب رئیس اتاق کرمان به گفتگو نشستیم که وی با انتقاد از وضعیت کنونی مالیات در استان کرمان از مسئولان به خصوص در آستانه بودجه سال آینده خواست برای کاهش فشار مالیاتی بر بدنه کسب و کار استان کرمان چاره اندیشی کنند.

افزایش مالیات در کرمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

اصغر آهنی ها بیان کرد: کاملا مشخص است که دولت در صدد است که بخشی از منابع درآمدی خود را با تکیه بر اخذ مالیات از مردم تامین کند هر چند این نکته می تواند موجب اصلاحات مناسبی در نظام اقتصادی کشور شود اما اگر به درستی انجام نشود نیز می تواند صدمات قابل توجهی به اقتصاد استان کرمان وارد کند.

وی گفت: در حال حاضر مالیاتی که در کرمان اخذ می شود رشدی بسیار بیشتر از بسیاری از استان های صنعتی و توسعه یافته کشور دارد که البته سهم بیشتری از بودجه دارند.

وی تصریح کرد: شما به آمار موجود نگاه کنید ما در سال ۸۷ مالیاتی معادل ۳۷۰ میلیارد تومان می دادیم و این رقم در سال گذشته به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و این رقم در شرایط اقتصادی کنونی پرداخت می شود که برای بسیاری از کسبه و فعالان اقتصادی استان بسیار سنگین است.

وی با اشاره به اینکه برخی از استانها که تولید ناخالص ملی بیشتری از کرمان دارند مالیات کمتری پرداخت می کنند گفت: این انتظار به حق از مسئولان استان کرمان و چهره های تاثیر گذار ملی در استان است که این نقیصه را جبران کنند در غیر این صورت بسیاری از کسب و کار تعطیل می شود.

وی گفت: باید زمینه های مالیاتی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد و این فشار از دوش مودیان مالیاتی به خصوص در بخش تولید برداشته شود تا بتوانیم تولید محلی و اقتصاد بومی و مقاومتی استان را فعال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به رشد ۴۸ درصدی مالیاتی در استان کرمان به خبرنگار بازار گفت: این رقم می تواند اقتصاد استان را تحت تاثیر شدید قرار دهد و معیشت مردم را با چالش جدی مواجه کند.

معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفته است

محمدمهدی زاهدی افزود: با این وضعیت کسب و کار استان کرمان تعطیل می شود و مردم معیشتشان تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی گفت: مالیاتی که در سال ۹۸ بر دوش مردم گذاشته شده اصلا قابل قبول نیست و امیدواریم در سال آینده این وضعیت اصلاح شود.

زاهدی بیان کرد: میزان مالیات مردم کرمان ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است و سوال این است در مقابل این مالیات آیا فضای کسب و کار برای رونق اقتصادی نیز ایجاد شده است؟

منابع برگشتی مالیات به کرمان محدود است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه طبق بررسی ها منابع برگشتی از این حجم مالیات به استان کرمان نیز محدود است در حالیکه این مالیات باید صرف توسعه استان کرمان می شد.

وی گفت: هم اکنون در بازاز شاهد رکود هستیم و شرایط تحریم نیز بر این مشکلات افزوده است و در صورت عدم توجه مسئولان شاهد بروز مشکلات بیشتری خواهیم بود.

افزایش ۱۰ درصدی عوارض شهری

 وی با اشاره به وضعیت اصناف و بازاریان استان کرمان گفت: آنچه که مشخص است مالیات نسبت داده شده به استان کرمان در مقایسه با استان های دیگر عادلانه نیست و این رقم باید تعدیل شود.

وی همچنین به افزایش ۱۰برابری عوارض شهرداری برای کسبه و بازاریان نیز اشاره کرد و گفت: این مسائل موجب شده نگرانی های ما در خصوص وضعیت کسب و کار در استان بیشتر از قبل شود.

دل نگرانی های مردم در خصوص افزایش مالیات شهری و دولتی در حالی مطرح می شود که پرداخت این مبلغ در بسیاری از موارد از توان اصناف خرد خارج است

دل نگرانی های مردم در خصوص افزایش مالیات شهری و دولتی در حالی مطرح می شود که پرداخت این مبلغ در بسیاری از موارد از توان اصناف خرد خارج است و بار سنگینی بر دوش آنها قرار داده است.

در چنین شرایطی اتخاذ سیاست های حمایتی اقتصادی می تواند کمکی برای توسعه اقتصاد خرد باشد و افزایش مالیات در استان محرومی مانند کرمان می تواند مشکلات قابل توجهی را در اقتصاد خانوارهایی ایجاد کند که در حال حاضر نیز با تبعات ناشی از تحریمها و برخی از سوء مدیریتها دست به گریبان هستند.

حالا مردم کرمان منتظر اقدام مسئولان رده بالای دولتی در استان و وزارتخانه های مربوط هستند تا با واقع نگری مالیات را در استان تعدیل کنند.

کد خبر: ۲٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha