۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
بازگشت ۸ هزار و ۱۴۶ مهاجر افغانستانی از ایران و پاکستان

بازگشت ۸ هزار و ۱۴۶ مهاجر افغانستانی از ایران و پاکستان

در ادامه روند اخراج مهاجرین افغانستان از پاکستان، مسئولان در وزارت مهاجرین افغانستان می‌گویند: هفت هزار و ۱۴۶ مهاجر افغانستانی، در تاریخ ۸ آبان از پاکستان و ایران اجباری به کشور بازگشته‌اند.

به گزارش بازار، وزارت مهاجرین و بازگشتگان با انتشار اعلامیه‌ای در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس در روز سه‌شنبه، ۸ آبان از بازگشت هفت هزار و ۱۴۶ مهاجر افغانستانی از کشورهای ایران و پاکستان خبر داده است.

بر اساس این اعلامیه؛ سه هزار و ۵۷۲ مهاجر افغانستانی مقیم پاکستان، از طریق مرز اسپین بولدک ولایت قندهار به تاریخ ۸ آبان به افغانستان برگشته اند.

بر اساس اطلاعات پلیس مرزی اسپین بولدک ولایت قندهار، ۵۳۰ خانواده‌ که شامل سه هزار و ۵۷۲ تن بودند، طور اجباری از پاکستان برگشته‌اند که بعد از ثبت در اداره امور مهاجرین، جهت کمک به دفتر سازمان بین المللی مهاجرت معرفی شدند.

از سوی دیگر گفته شده است که ۳ هزار و ۵۷۴ مهاجر افغانستانی دیگر نیز به طور اجباری از ایران به افغانستان برگشته‌اند.

این در حالی است که روند اخراج مهاجرین افغانستانی از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان شدت گرفته است و ضرب‌الاجل تعیین شده کشور پاکستان برای مهاجرین افغانستان نیز در حال تمام شدن است.

با این حال، پیش از این سازمان عفو بین‌الملل ‌در نامه‌ سرگشاده‌ای به انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان از او خواست تا تصمیم اخراج اجباری مهاجران به‌ویژه شهروندان افغانستان که مدارک اقامتی ندارند را لغو کند.

سازمان عفو بین‌الملل گفت: آزار و اذیت مهاجران افغانستان در پاکستان را گردآوری کرده است. به نقل از این سازمان، از سوم اکتبر (۱۱ مهر) زمان تعیین ضرب‌الاجل برای اخراج مهاجران افغانستانی، دستگیری، آزار و اذیت آنان تشدید شده است.

عفو بین‌الملل خطاب به انوارالحق کاکر گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر، به پذیرایی از مهاجران ادامه دهد و از جامعه جهانی خواسته که از پاکستان برای میزبانی از مهاجران افغانستان حمایت مالی کند.

همزمان با افزایش بازگشت مهاجرین افغانستانی از پاکستان، حکومت افغانستان «کمپ موقت» برای پذیرایی این مهاجران در ولایت ننگرهار ساخته است که مهاجرین برگشته پس از اقامت چند روزه در این کمپ به محل زندگی اصلی شان انتقال داده می‌شوند.

پس از تعیین ضرب‌الاجل پاکستان برای مهاجرین افغانستانی، تا کنون ده‌ها هزار افغانستانی از پاکستان به کشورشان بازگشته اند.

کد خبر: ۲۵۲٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha