۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
دیپلماسی اقتصادی در سطح استان‌ها فعال شده است
وزیر کشور:

دیپلماسی اقتصادی در سطح استان‌ها فعال شده است

وزیر کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی در استان‌ها با کشورهای همجوار و غیرهمجوار به ویژه در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی شروع شده و در حال اجرا شدن است.

به گزارش بازار، احمد وحیدی ظهر امروز (سه‌شنبه) در حاشیه سومین جلسه شورای ملی طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مفهوم زنجیره ارزش راهبردی به منظور تعریف همگرایی بین مجموعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی در قالب این زنجیره در وزارت کشور دنبال شد، گفت: این کار مدتی است در وزارتخانه با همراهی دستگاه‌های مختلف تولیدی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و همه دستگاه‌هایی که در این کار درگیر هستند، پیگیری می شود تا بتوانیم یک رابطه خوبی بین استان‌ها و نهادهای ملی و استانی از یک طرف و حوزه‌های مختلف که این زنجیره ارزش راهبردی را شکل می‌دهند، از طرف دیگر، برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: این زنجیره ارزش، دستاورد مهمی دارد، از جمله اینکه مسیر توسعه و رشد را برای ما با توجه به مزیت‌های نسبی هر استان مشخص کرده، محوریت نقش استانداران را در توسعه استان تقویت می‌کند، ثروت‌افزایی و مجموعه کارهای تولیدی ما را کاملاً روشن می‌کند، آینده هر رشته کاری را تبیین می‌کند و می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی، نسبت به تعیین و ایجاد نقش برای مردم عزیزمان اقدام کرده و اقتصاد مردم‌محور را توسعه دهد.

وزیر کشور تصریح کرد: امروز سومین جلسه شورای ملی طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد و گزارش هایی از چگونگی تعریف زنجیره‌های ارزش در هر استان ارائه شد.

وحیدی ادامه داد: به طور معمول در هر استان، دو زنجیره ارزش تعریف شده و در دستور کار است که البته توسعه پیدا خواهد کرد که در این رابطه باید همه ضرورت‌های لازم برای توسعه این زنجیره تبیین شود و هر حمایتی که لازم است، با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی که شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت می‌کند، بانک‌ها و سایر ظرفیت‌های تأمین مالی، پشتیبانی شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در روابط هماهنگ، پیوسته و زنجیره‌ای بتوانیم مسیر رشد و توسعه را در هر استان بر اساس زنجیره ارزش راهبردی تعریف کنیم و کار را جلو ببریم. در جلسه امروز حرف‌های خوبی زده شد و تصمیماتی هم گرفته شد که در مورد تعدادی از زنجیره‌ها به شکل عملیاتی، شاهد اقدامات خواهیم بود.

وزیر کشور با اشاره به صادرات اقلام تولیدی هر استان با تأکید رئیس جمهور، اظهار کرد: این مسأله مهمی است که استان‌های ما هرکدام به صورت مستقل در رابطه با صادرات و ظرفیت‌های صادراتی خود فعال شوند که در این رابطه ارزیابی انجام شده است و استان‌ها، به ویژه استان‌های مرزی در این زمینه فعال شده‌اند.

وحیدی بیان داشت: در سطح استان‌ها دیپلماسی اقتصادی فعالی را با کشورهای همجوار و بعضا با کشورهای غیرهمجوار، شاهد هستیم. در همین مدت شاهد افزایش صادرات غیرنفتی بودیم که از همین استان‌هایی که توانستند در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار خوبی را با کشورهای همجوار و همسو داشته باشند، شروع شده و در حال اجرا شدن است.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای صادرات در اختیار استانداران قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ضمن اینکه استان ها از ظرفیت‌های ملی استفاده می‌کنند، ظرفیت‌های استانی هم در اختیار آنها قرار دارد و می‌توانند با کمک ظرفیت‌های دولتی و مردمی بسیاری از اتفاقات اعم از بازاریابی و حمایت‌های استانی، در کنار حمایت‌های ملی در همین چارچوب رقم زده شود.

به گزارش ایرنا، سومین جلسه شورای ملی طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها امروز (نهم آبان ماه) به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و قائم‌مقام وزیر کشور در ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار، محسن کوشش‌تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای و نمایندگان استان‌ها و دستگاه‌ها در وزارت کشور برگزار شد.

کد خبر: ۲۵۲٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha