۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
سالانه به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود نیاز داریم
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

سالانه به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود نیاز داریم

اسدی رحمانی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در دوره آموزشی نسخه نویسی کودی در مشهد از نیاز سالانه کشور به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود خبر داد.

به گزارش بازار، هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به نقش تغذیه گیاهی در پایدارسازی تولید و امنیت غذایی کشور گفت: بخش عمده ای از افزایش تولید در بخش کشاورزی از تغذیه مناسب نشات می گیرد و رکن مهم تغذیه گیاهی استفاده از کود مناسب است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: نظام کود در کشور سه مولفه اساسی شامل، برآورد کود، تامین کود و ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده های کودی دارد.

اسدی رحمانی ادامه داد: هر ساله موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نسبت به برآورد میزان کود موردنیاز خاک های مناطق مختلف اقدام و نتیجه را به معاونتهای زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند. این برآورد نشان می دهد کشور هر ساله به ۴/۵ تا ۵ میلیون تن کود شیمیایی نیازمند است که از این میزان بیشترین نیاز به کودهای نیتروژنه با ۳ میلیون تن و بعد کودهای فسفره با ۱/۵ میلیون تن و در نهایت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کود پتاسیم می باشد.

اسدی رحمانی تاکید کرد: در سال های اخیر حدود ۳ تا ۳/۵ میلیون تن کود در کشور توزیع می شود که این کمبود موجب اثر مستقیم بر تولید در بخش کشاورزی است و هرجا کود به میزان مناسب و طبق فرمول و برنامه مناسب استفاده شده است، افزایش تولید را در برداشته است.

اسدی رحمانی مولفه دوم نظام کودی کشور را مولفه تامین اعلام کرد و گفت: شرکت خدمات حمایتی بیش از ۸۰ درصد از کود کشور را تامین می کند که در این حوزه بدلیل مشکلات اقتصادی چالش های بسیاری داریم.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب در پایان با اشاره به مولفه ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده های کودی گفت: درست است که میزان کود در اختیار کمتر از میزان لازم است ولی شیوه درست مصرف کردن آن بسیار مهم بوده و تربیت نسخه نویسی کودی در همین راستا است، امید است این دوره های آموزشی بتواند در مصرف درست و با کیفیت کود در کشور موثر باشد.

گفتنی است، استفاده از کودهای آلی، شیمیایی و زیستی نقش بی بدیلی در تولیدات گیاهی و ارتقای امنیت غذایی دارد. در همین راستا و با هدف انتقال دانش به کارشناسان حوزه تغذیه خاک، دوره آموزشی نسخه نویسی کودی با مشارکت و همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان در محل سالن جلسات اندیشه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha