۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
اهمیت اجرای روف گاردن در زندگی شهری امروز

اهمیت اجرای روف گاردن در زندگی شهری امروز

روف‌گاردن (Roof garden) در واقع واژه‌ای لاتین است که طی سالیان اخیر بسیار شنیده می‌شود.

به گزارش بازار، روف‌گاردن (Roof garden) در واقع واژه‌ای لاتین است که طی سالیان اخیر بسیار شنیده می‌شود. اگر بخواهیم معنای لغوی آن را بگوییم، به معنای بام باغ یا بام سبز است. اما شاید برایتان سؤال باشد که روف‌گاردن یا بام باغ چیست؟ در حقیقت روف‌گاردن به فضای سبز باغچه مانندی گفته می‌شود که روی بام ساختمان‌ها طراحی و اجرا می‌شود؛ حال این بام باغ ممکن است روی بام ساختمان‌ها طراحی شود یا روی سقف حیاط و تراس آن را اجرا کنند.

به طور کلی کاشت باغ هم در سطح زمین و هم در سطح آسمان ، نه تنها فضای بسیار خوبی برای استراحت و لذت بردن فراهم می کند بلکه منظره ای که ایجاد می کند هم فوق العاده است!!!... 

بسیاری از مردم زندگی در کنار درختان را دوست دارند واین سبک زندگی را به خیابان های شلوغ ترجیح می دهند و همین امر نشان دهنده ی تمایل انسان ها به بازگشت به طبیعت است.امروزه با استفاده از اصول دکوراسیون و کمک گرفتن از بهترین مصالح، می‌توان سقف ساختمان خود را به‌صورت بام سبز طراحی و از فضای باغ مانند آن، استفاده کرد. اگر شما نیز فضایی دارید که قصد دارید آن را به‌صورت بام باغ طراحی کنید، پالیزبام شما را همراهی کنید تا به جزئیات بیشتری از آن بپردازیم. با گسترش شهرنشینی و همچنین کوچک‌تر شدن فضای منازل نسبت به گذشته، طراحان درصدد این برآمدند که فضایی را در ساختمان‌ها طراحی و اجرا کنند تا در آن بتوان با ایجاد محیطی باغ طور، پیوند دیرینه بین انسان و طبیعت را دوباره برقرار کرد و از آلودگی هوای شهر به این فضا پناه برد. به همین منظور از بام یا سقف ساختمان‌ها استفاده کرده و آن را به شکل باغ یا باغچه، با دکوراسیون زیبا و اصولی تبدیل کردند. به‌این‌ترتیب، ساکنین همیشه فضایی باغ مانند در اختیار دارند.

مراحل اجرای روف گاردن از صفر تا صد 

برای بسیاری از افراد مراحل طراحی و اجرای روف گاردن جای سوال دارد. ساخت Roof garden یک هنر خلاقانه است که بسیاری از علوم مهندسی را درگیر می‌کند. به جرات می‌توان گفت در طول پروژه ساخت بام سبز به علوم مهندسی سازه، کشاورزی، محیط زیست، خاک، برق و … مورد نیاز است. بسیاری از مشاغل درگیر اجرای فضای سبز روی پشت بام می‌شوند. برق کار، لوله کش، کشاورز و … همه و همه برای شبیه سازی فضای سبز روی بام ساختمان دست به کار می‌شوند و  در نهایت یک چشم انداز ایده آل در بالاترین نقطه از ساختمان خلق می‌شود. 

گام اول – زیرسازی کف 

در اولین مرحله از اجرای روف گاردن ابتدا باید میزان بارگذاری مجاز روی سقف برآورد شود. پس از تعیین حداکثر بار مجاز، پروسه زیرسازی و شبکه بندی آهنی کف با قوطی‌های ۴*۴ آغاز می‌شود.

گام دوم – اجرای تاسیسات

در گام بعدی از طراحی و اجرای روف گاردن باید به فکر اجرای تاسیسات بود. منظور از تاسیسات لوله کشی آب، برق و گاز است.

گام سوم – ایجاد فضای سبز 

در این مرحله از باکس‌های مختلف برای ساخت محل پوشش گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گام چهارم  تکمیل روف گاردن

در این مرحله نوبت به تکمیل پروژه می‌رسد. نصب ورق پانچ و ساخت چمن مصنوعی یا حتی طبیعی در کف، ساخت آلاچیق، قرار دادن صندلی و مبل، نورپردازی، انتخاب محل باربیکیو و … از جمله اقداماتی است که در این مرحله انجام می‌شود. البته بسیاری از اقداماتی که در این بخش انجام می‌گیرد، به صورت اختیاری بوده و طبق نظر کارفرما انجام می‌شود.

روف گاردن

فواید اجرای روف گاردن

با ساخت و راه اندازی باغ در پشت بام یا حتی تراس شما می‌توانید از مزایای زیر لذت ببرید:

  • طراحی بام سبز در پشت بام به معنای واقعی کلمه جذاب است و می‌تواند یک چشم انداز خارق العاده از ساختمان خلق کند.
  • شاید باورش سخت باشد، اما روف گاردن می‌تواند تا حدودی مانع آلودگی صوتی شود. این گزینه مناسب افرادی است که در شهرهای شلوغ و پر ازدحام زندگی می‌کنند.
  • علاوه بر عایق بودن در برابر صدا، روف گاردن می‌تواند یک عایق مناسب در برابر سرما و گرما باشد. همین موضوع به کاهش مصرف انرژی در فصول گرم و سرد سال کمک می‌کند.
  • اگر احساس خستگی می‌کنید، روف گاردن این اجازه را به شما می‌دهد ساعت‌ها در یک منظره خاص استراحت کنید.
  • طبیعتا ایجاد یک فضای سبز در فضای خانه باعث تصفیه هوا می‌شود.
  • چنانچه به کشاورزی علاقه‌مند هستید، وقتتان را تلف نکنید. امکان کاشت میوه و سبزیجات در این فضا وجود دارد.
  • بازی کردن کودکان در روف گاردن نیز در نوع خود گزینه جالبی به نظر می‌رسد.
  • به طور طبیعی ساخت روف گاردن در پشت بام یا تراس باعث افزایش قیمت ملک می‌شود.

روف گاردن در تهران

امروزه دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت، آلودگی شهرها، کمبود فضاهای طبیعی شهری نیاز انسان را به فضاهای طبیعی و محیط زیست پاک پیش از پیش افزایش داده است. متاسفانه فضای شهری در قرن بیستم در اکثر کشورها متاثر از اقتصاد، سیاست، نظام سرمایه داری، جهانی شدن و دخالت بورس در زمین و مستغلات به منظور سود دهی بیشتر می‌باشد. این عوامل همگی از دلایل قربانی شدن فضای طبیعی زندگی و محیط زیست انسانها و نابودی باغها و محیط طبیعی شهری شده است.

در تهران نیز عواملی چون رانت، تراکم فروشی بی رویه، زمین خواری و قیمت بالای زمین، تخریب اماکن طبیعی مثل پارکها، جنگل‌های طبیعی و مصنوعی به جهت ساخت و ساز مراکز مسکونی و تجاری به دنبال داشته است. از این رو تصویب قوانینی در جهت ایجاد فضای سبز حداقلی یا اجرای روف گاردن برای مالکین اماکن مسکونی و تجاری در اولویت قرار گرفته است. از اینرو در تهران نیز جهت توسعه پایدار محیط طبیعی و محیط زیست پایدار شهر دارای اهمیت می‌باشد.

روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن یا بام سبز

اجرای روف گاردن از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است که عملا امکان قیمت گذاری برای آن را مشکل می‌کند. در زمان ساخت گاردن در پشت بام مسائل زیادی وجود دارد که باید بررسی شود. برای مثال باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • از چه سیستمی (گسترده، متمرکز، ترکیبی، مدولار) برای ساخت روف گاردن استفاده می‌کنید؟
  • چه مساحتی را به باغ تبدیل می‌کنید؟
  • روف گاردن مدنظر شما بتنی است یا چوبی؟
  • چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ آلاچیق، مبل، باربیکیو یا …؟
  • پوشش گیاهی فضای سبز شما چه باشد؟

این موارد تنها بخشی از سوالاتی است که برای قیمت گذاری دقیق ساخت روف گاردن باید پاسخ داده شود. فاکتورهای بی‌شمار دیگری وجود دارند که در قیمت نهایی پروژه تاثیرگذار هستند. هر زمان پاسخ به این سوالات به صورت کامل مشخص شد، امکان برآورد قیمت Roof garden نیز میسر می‌شود.

روف گاردن ساوه

جمع‌بندی

روف گاردن به‌ عنوان باغ خانگی در سقف ساختمان‌ها یا تراس‌ها با عنوان تراس سبز اجرا می‌شود. این محیط را در اغلب اقلیم‌ها و شرایط آب‌ و هوایی می‌توان طراحی و اجرا کرد. وجود بام سبز در هر خانه‌ای باعث می‌شود بتوان فضای بلااستفاده آنجا را به محیطی مفرح و زیبا تبدیل کرد و نشان از خوش‌ ذوق بودن و سلیقه ساکنین آن دارد. امروزه طراحی و اجرای آن را می‌توان یک تحول در زمینه زیبایی‌شناختی به شمار آورد. با اجرای این ایده می‌شود به بهبود کیفیت هوا، مدیریت آب باران و همچنین افزایش سطح کیفیت زندگی اقدام کرد. برای اجرای پروژه روف گاردن در شمال و تهران می توانید با مشاوران پالیز بام در ارتباط باشید و با خیال آسوده کار خود را به آنها بسپارید.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha