۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
بررسی مقررات و مخاطرات ناظر بر معاملات در بازار سرمایه
در همایش فصلی کانون کارگزاران بورس مطرح شد

بررسی مقررات و مخاطرات ناظر بر معاملات در بازار سرمایه

مقررات و مخاطرات ناظر بر معاملات در بازار سرمایه در همایش فصلی کانون کارگزاران با حضور جمعی از مدیران عامل کارگزاری، مدیران معاملات و سایر نهادهای فعال و تاثیرگذار بر بازار برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اشاره به اینکه در این همایش به مسائل، مشکلات و چالش‌های کانون کارگزاران و بازار سرمایه در بحث مربوط به مقررات و مخاطرات ناظر بر معاملات پرداخته شد، گفت: صنعت کارگزاری با چالش‌های متعددی مواجه است که امیدواریم به تدریج و با همگرایی بیشتر نهادها و تکمیل زیرساخت‌ها، شاهد رفع مسائل و مشکلات مربوط به این صنعت باشیم.

وی عنوان کرد: در این نشست تخصصی مسائل مربوط به معاملات و همچنین چالش‌های موجود در ابزار مشتقه بررسی شد که با همگرایی و تبادل نظرات می‌توان مشکلات موجود را مدیریت کرد.

امیر مهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این همایش به مجموعه مقررات حاکم بر معاملات در بازار سرمایه اشاره و جرایم و تخلفات حوزه بازار را در سه طبقه؛ جرایم تخلفاتی دستکاری، اطلاعات نهانی و سایر تخلفات تفکیک کرد.

وی در این همایش به ماده ۴۶ قانون بازار جمهوری اسلامی ایران و ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران اشاره کرد و افزود: جرائم تخلفاتی دستکاری شامل سامانه محور، اطلاعات محور و اقدام محور است و همچنین اطلاعات نهانی شامل اطلاعات افشاکننده معاملاتی و ناشرآنی می‌شود.

صبایی اظهار داشت: سایر جرایم تخلفاتی هم شامل اقدامات فاقد مجوز، حدنصاب‌ها، بازارگردانی و الگوریتم است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد که سال گذشته دستورالعمل شناسایی و گزارش دهی دارندگان اطلاعات نهانی مصوب شد.

وی تاکید کرد: رویکرد ما در حوزه نظارت پیشگیرانه است و اجازه ادامه و استمرار و تشدید تخلفات را نخواهیم داد.

صبایی تصریح کرد: هشدارهای نظارتی در خصوص دستکاری یا اطلاعات نهانی شامل ارائه تذکر به محض شروع تخلف، جلوگری از ادامه و تکمیل تخلف و انجام اقدامات انضباطی مقتضی است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به برخی اقدامات و برنامه‌های مدیریت نظارت بر بورس‌ها اشاره کرد و گفت: توسعه سامانه نظارتی تحت عنوان طرح بورس بان، توسعه سامانه هوشمند ارسال خودکار هشدارهای نظارت، درجه بندی تخلفات براساس شدت آن، انتشار دوره ای اقدامات نظارتی، کنترل و هماهنگی اقدامات نظارتی بر بورس ها، تشدید برخورد با فعالیت‌های مجرمانه، توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه جرایم و تخلفات، تعیین شفاف و روش مصادیق دستکاری، برگزاری جلسات با فعالان بازار و انتشار اسامی متخلفان از جمله اقدامات و برنامه‌ها بوده است.

در پایان همایش به سوالات مدیران عامل کارگزاری، مدیران معاملات و نهادهای فعال پاسخ داده شد و نظرات و پیشنهادات آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha