۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
کشت محصولات رقیب شالی نیازمند مشوق های قیمتی است
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

کشت محصولات رقیب شالی نیازمند مشوق های قیمتی است

بازار- مهقانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورز برای ترغیب به کشت محصولات رقیب شالی باید از مشوق های قیمتی برخوردار شود.

علی اکبر مهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۵۰ درصد سهم تولید محصولات کشاورزی گلستان مربوط به تولید محصولات گیاهی و اساسی استان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر الگوی کشت به استان ها ابلاغ شده است، افزود: بیشترین میزان حمایت دولت می تواند در بخش یارانه ای باشد و بیشترین هزینه حمایتی وزرات جهاد کشاورزی از طریق کود است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: هر چه سهم استان از درصد تخصیصی کود بیشتر شود شرایط بهتری خواهیم داشت.

مهمانی بیان کرد: تخصیص کودی استان بیشتر از بنادر جنوبی انجام می شود که معمولا در فصول سرد با چالش های ترانزیتی روبرو است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال؛ در سالجاری یکی از پتروشیمی ها ۷۲ روز کود را به بخش کشاورزی اختصاص نداد و در صورت عدم وجود ذخیره کودی مناسب، با مشکلات بسیاری مواجه می شدیم.

مهقانی با اشاره به وجود مشکل آب در استان گفت: برای اصلاح سطح کشت باید مشوق وجود داشته باشد زیرا کشاورز برای ترغیب به کشت محصولات رقیب شالی باید از مشوق های قیمتی برخوردار شود.

وی تاکید کرد: گلستان در کشت سویا، کلزا و گندم برند است اما با این حال همچنان هنوز قیمت تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با تاکید به لزوم ابلاغ به هنگام قیمت تضمینی، گفت: زمانی که کشاورز قصد تصمیم گیری برای کشت جدید را دارد باید از قیمت ها مطلع باشد.

وی در ادامه با تاکید به اینکه گلستان تامین کننده بذر سایر استان ها هم است، تصریح کرد: خط اعتباری ویژه برای خرید بذر در استان دچار چالش بوده و نیازمند حمایت است.

مهقانی گفت: کشاورز معمولا برای رعایت الگوی کشت در محصولات پاییزه هیچ مشکلی ندارد زیرا قیمت محصولات به صورت تضمینی مشخص شده اما در محصولات بهاره به خصوص قیمت برنج، کشت این محصول برای کشاورز ریسک دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: امسال کبود آب باعث شد نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۵ هزار هکتاری سطح زیر کشت شالی در استان مواجه شویم.

کد خبر: ۲۵۲٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha