۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
چالش های کشاورزی، بعد از پایان برداشت آغاز می شود؛ ترانزیت محصول تا جیب دلال!
بازار از جنوب کرمان گزارش می دهد؛

چالش های کشاورزی، بعد از پایان برداشت آغاز می شود؛ ترانزیت محصول تا جیب دلال!

کرمان- کشاورزی جنوب استان کرمان با چالش های متعددی مواجه بوده و نیازمند نگاهی ویژه است.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب کرمان یکی از مهم ترین قطب های تولید خرما، مرکبات و محصولات جالیزی است. حوزه کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد استان و معیشت مردم ایفا می کند. این در حالیست که این حوزه سال هاست که با مشکلات عدیده ای مواجه است.

حضور دلالان و واسطه های غیرمجاز، افت قیمت محصولات کشاورزی در زمان برداشت، نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل محصولات کشاورزی، ضعف در بازاریابی و فروش محصولات، نبود تشکل ها و... گوشه ای از این مشکلات است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار سطح اراضی زیر کشت زراعی و باغی جنوب استان کرمان را بیش از ۲۵۰ هزار هکتار دانست و اظهار کرد: در سال زراعی گذشته بیش از چهار میلیون و ۹۳۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای در این منطقه تولید شد.

احمد احمد پور با اشاره به اینکه خرما یکی از مهم ترین محصولات باغی و صادراتی جنوب استان کرمان است، افزود: سال گذشته حدود ۷۰ هزار تن خرمای این منطقه صادر شد.

وی بیان کرد: در سال گذشته محصولات جالیزی و عمدتا گلخانه ای شامل فلفل، بادمجان و خیار صادر شد و قطعا میزان صادرات این محصولات طی سال جاری بیشتر خواهد شد.

حذف دلالی امکان پذیر نیست

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در خصوص دلالان گفت: حذف دلالی امکان پذیر نیست اما اگر در سراسر کشور ساز و کارهای مشخص و منظمی داشته باشیم می توان تا حد زیادی دست دلالان را کوتاه کرد.

احمدپور با تاکید بر اهمیت بازاریابی و فروش محصولات در حوزه کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی در جنوب کرمان به میزان زیاد و با کیفیت خوب تولید می شود؛ اما مهم ترین مساله فرآیندهای بعد از تولید است.

حمل و نقل چالش اساسی کشاورزی جنوب کرمان

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از زیرساخت ها دچار مشکل هستیم، گفت: یکی از مهم ترین این مشکلات مربوط به «حمل و نقل» است، هنوز در منطقه جنوب کرمان حمل و نقل ریلی مشخصی برای محصولات کشاورزی نداریم. این مساله به عنوان یک چالش همواره مطرح می شود.

با توجه به اینکه محصولات صیفی بسیار آسیب پذیری هستند، عمدتا مصرف تازه خوری دارند و باید در حداقل زمان ممکن به دست مصرف کننده برسند که متاسفانه به دلیل نبود امکان حمل و نقل مناسب، این اتفاق نمی افتد

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه محصولات صیفی بسیار آسیب پذیری هستند، عمدتا مصرف تازه خوری دارند و باید در حداقل زمان ممکن به دست مصرف کننده برسند که متاسفانه به دلیل نبود امکان حمل و نقل مناسب، این اتفاق نمی افتد.

احمدپور بیان کرد: سورتینگ و بسته بندی در یک الی دو سال اخیر رشد خوبی در جنوب استان کرمان داشته است. در حال حاضر بسیاری از گلخانه های بزرگ منطقه برنامه سورتینگ و بسته بندی را انجام می دهند.

وی گفت: همچنین با راه اندازی پایانه صادراتی که سال گذشته با ظرفیتی بالغ بر حدود ۸۰ هزار تن افتتاح شد، بحث سورتینگ و بسته بندی محصولات جالیزی و مرکبات انجام می شود.

احمدپور با اشاره به اینکه این پایانه صادراتی با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار نمی کند، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۴۰ درصد محصول به این پایانه رسیده است.

وی با اشاره به شدت مشکلات حمل و نقل محصولات کشاورزی افزود: حتما باید در زمینه حمل و نقل ریلی و هوایی برنامه ریزی شود. این مساله چالش جنوب کرمان است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: سال گذشته بحث نبود نمایندگی گمرک در منطقه حل شد. پیش از این به دلیل وجود این مشکل، بسته بندی محصول بعد از ارسال، باید بار دیگر در مرز باز می شد. با حل این مشکل، دیگر ضرورتی ندارد که بسته بندی در منطقه ای دیگر باز شود و مجددا از ماشینی به ماشینی دیگر انتقال پیدا کند. باید توجه داشت این جابجایی ها به سبزی و صیفی خسارت وارد می کند.

جنوب کرمان فاقد تشکل های کشاورزی

وی همچنین بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی جنوب کرمان این است که فاقد تشکل هستیم یا تشکل ها آنچنان که باید رشد نکرده است.

احمدپور گفت: در بحث سیب زمینی، پیاز، گلخانه ها و... در گذشته به صورت موردی تشکل هایی بودند که یا فعال نبودند یا حداقل چندان مورد اعتماد مردم نبودند. از سال گذشته پی گیری کرده ایم که اتاق اصناف تشکل ها و اتحادیه های صنفی را فعال کنند. بر این اساس تشکل ها طرف حساب نماینده های کشورهای خارجی می شوند.

وی اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی متولی بحث تشکل ها و اتحادیه هاست. از سال گذشته پی گیر این مساله است اما مردم هم باید اعتماد کنند.

ضرورت تکمیل زنجیره تولید تا فروش محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید تا فروش محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: باید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی این منطقه تلاش بیشتری انجام شود.

البته اقداماتی در این خصوص انجام شده و خطوط دانه‌ بندی، بسته‌ بندی و برچسب گذاری محصولات کم کم در حال گسترش است

ذبیح الله اعظمی به مشکلات جنوب کرمان در زمینه درجه بندی، بسته‌ بندی و تجاری سازی محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: البته اقداماتی در این خصوص انجام شده و خطوط دانه‌ بندی، بسته‌ بندی و برچسب گذاری محصولات کم کم در حال گسترش است.

وی با اشاره به ایجاد پایانه صادراتی جیرفت افزود: صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی باید در جنوب کرمان تقویت شود به همین دلیل در طرح توسعه این مجتمع احداث صنایع تبدیلی پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستار ورود بخش خصوصی به حوزه کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در جنوب استان کرمان شد و گفت: ظرفیت ایجاد حداقل ۱۰ مجتمع دانه بندی و بسته بندی در این منطقه وجود دارد.

جنوب کرمان قطب تولید محصولات خارج از فصل بوده و با توجه به نقش اثرگذاری که در اقتصاد و معیشت مردم دارد، توجه به کشاورزان جنوب کرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مسئولان باید هر چه سریعتر برای رفع چالش های چندین ساله کشاورزی جنوب استان کرمان چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۲۵۲٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha