۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
جنگی خطرناک تر از کرونا در راه است؛ «فرا رقیبی» به نام چین
گفتگوی بازار با کارشناس مسائل امریکا

جنگی خطرناک تر از کرونا در راه است؛ «فرا رقیبی» به نام چین

در حالی که ساکس استاد دانشگاه کلمبیا معتقد است که تلاش امریکا برای شروع جنگ سرد جدید با چین، از تهدید کرونا خطرناک‌تر است، از دیدگاه دکتر مرندی استاد دانشگاه تهران، تمرکز این جنگ تجاری و بروز درگیریهای سیاسی بر فناوریهای نوینی می باشد که چینی ها در سه دهه اخیر به پیشرفتهای چشمگیری در زمینه هوش مصنوعی نائل شده اند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: به گفته جفری دیوید ساکس، اقتصاددان با نفوذ و استاد دانشگاه کلمبیا، نیویورک و مشاور عالی دبیر کل سازمان ملل، جنگ عمیق تر میان ایالات متحده و چین نگرانی بزرگتری را نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در سرتاسر جهان به همراه خواهد داشت.

وی در گفتگو با بی بی سی هشدار داد که جهان در دوره اختلال گسترده و بدون رهبری در اثر این بیماری قرار دارد و اختلاف میان این دو ابر قدرت اقتصادی، این امر را تشدید خواهد کرد.

این استاد دانشگاه کلمبیا که دولت امریکا را به دلیل خصومت بین دو کشور مقصر می داند، در گفتگو با تجارت آسیای بی بی سی گفت: ایالات متحده کشوری برای تقسیم است، نه برای همکاری.

وی همچنین بر این باور است که تمام تلاشها در جهت ایجاد جنگ سرد جدید با چین صورت گرفته که اگر این مسئله اتفاق بیفتد، دیگر به حالت عادی بر نخواهیم گشت و اختلاف نظر و خطری بیشتری متوجه ما خواهد بود.  

تنش ها رشد می کنند
اظهارات ساکس در حالی مطرح می شود که تنش ها میان ایالات متحده و چین در چندین جبهه و نه فقط تجارت ادامه می یابد.

این هفته ترامپ مصوبه کنگره را که خواهان تحریم چین به بهانه نقض حقوق بشر و سرکوب مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ بود را امضا کرد و وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای از واشنگتن خواست تا از مداخله در امور داخلی پکن دست بردارد.

در واقع ترامپ معتقد است که چین ممکن است از گسترش و شیوع بین المللی ویروس به عنوان راهی برای بی ثبات کردن اقتصادهای رقابتی استفاده کند.

دولت ترامپ همچنین مدتهاست که شرکت های چینی، به ویژه غول ارتباطات هوآوی را هدف قرار داده و تنش‌های میان دولت امریکا و هواوی تمامی ندارد. واشنگتن مدعی است که هوآوی با فن‌آوری خود در خدمت سازمان‌های جاسوسی چین در حالی که شرکت هوآوی این مسئله را تکذیب کرده و از امریکا خواسته تا اسناد آن را منتشر کند.

در واقع هواوی به سرقت اسرار دولتی، نقض قوانین مقابله با جرایم سازمان یافته و تحریم‌های تجاری امریکا علیه کره شمالی و ایران متهم شده است.  

البته برخی از منابع آگاه اعلام کردند که موضع سخت رئیس جمهور ترامپ درباره چین و هواوی ممکن است بخشی از یک توطئه سیاسی برای انتخاب مجدد وی و مطرح شدن بحث انتخابات باشد.

امریکا از هر اقدامی برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود استفاده می کند و با اتهام به شرکت های چینی، به دنبال آغاز جنگ جدیدی با چین است

پروفسور ساکس معتقد است که ایالات متحده جایگاه خود را در ۵G که بخشی مهمی از اقتصاد جدید دیجیتال است، از دست داده و هواوی سهم بیشتر و بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار گرفته است. در واقع از نظر امریکا، هوآوی یک تهدید جهانی می باشد که تحریم آن تا سال ۲۰۲۱ تمدید شده است.

تنش ها شعله ور می شوند
ایالات متحده تنها کشوری نیست که چین وارد درگیری با آن شده است.  هفته گذشته تنش ها در مرز هند و چین شعله ور شده و دست کم ۲۰ سرباز هندی در بدترین خشونت هایی که دو طرف در حدود پنجاه سال گذشته دیده اند، کشته شده اند.

در همین حال، در حالی که چین به طور جدی در حال تامین بودجه پروژه های اقتصادی خود در پاکستان، میانمار، سریلانکا و نپال(نزدیکترین همسایگان هند) بوده است، این نگرانی راجع به قطع روابط و همکاری چین با هند وجود دارد.

پروفسور ساکس اظهار کرده که قیام چین موجب نگرانی همسایگانش در آسیا خواهد شد، زیرا انتخاب بزرگ به دست چین است. اگر چین همکاری داشته و به دیپلماسی،  همکاری منطقه ای و چند جانبه گرایی و به عبارت دیگر قدرت نرم مشغول باشد، آسیا آینده روشن فوق العاده ای خواهد داشت.

به همین منظور خبرنگار بازار در گفتگویی با دکتر سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و متخصص مطالعات آمریکا نظر و تحلیل ایشان را در رابطه با خطرناک تر بودن جنگ میان چین و امریکا نسبت به گستردگی کرونا جویا شد.

دغدغه امریکایی 
دکتر مرندی در ابتدا گفت: امریکاییها نسبت به ظهور قدرتهای جدید از جمله چین، ایران و روسیه دغدغه دارند، زیرا این کشورها موجب ایجاد چالشی جدی برای حاکمیت این کشور بر امور جهان شده اند. اما چین به خاطر قدرت فوق العاده اقتصادی خود در سه تا چهار دهه اخیر و جمعیت بسیار زیاد آن، (جمعیت چین نزدیک بیست برابر جمعیت ایران است) برای امریکا به منزله رقیب قدرتمندی قلمداد می شود.

وی افزود: از طرفی چون جمعیت چین بیش از چهار برابر جمعیت امریکا می باشد،  ظرفیت فوق العاده و عظیمی را برای چین فراهم کرده است. امریکاییها هم اکنون نگران این مسئله هستند که چون قدرت اقتصادیشان به خاطر شیوع گسترده کرونا و مهم تر از آن سیاستهای سه تا چهار دهه گذشته اکنون در حال کاهش زیاد به نسبت چین است، رشد اقتصادی کشورهای رقیب باعث کاهش نفوذ امریکا در جهان شود. بنابراین تلاش می کنند تا موجب عقبگرد چین و مانع پیشرفت این کشور شوند به خصوص پیشرفتهای اخیر چین در حوزه فناوری های نوین و هوش مصنوعی موجب بروز مشکلات و کاهش سریع نفوذ و حکمرانی امریکا در جهان خواهد شد.

مرندی: امریکاییها هم اکنون نگران این مسئله هستند که چون قدرت اقتصادیشان به خاطر شیوع گسترده کرونا در حال کاهش زیاد به نسبت چین است، رشد اقتصادی کشورهای رقیب باعث کاهش نفوذ امریکا در جهان شود 

از نظر استاد دانشگاه تهران جنگ تجاری و درگیریهای سیاسی میان دو کشور بیشتر برای توقف چین است و البته تمرکز این جنگ بر روی تکنولوژهای نوین می باشد.

تحلیگر مسائل بین الملل معتقد است که آنچه امریکا را بیشتر از همه چیز نگران می کند این است که چینی ها در تکنولوژیهای نوین رقیب امریکا و فراتر از رقیب هستند و امریکا این هراس را دارد تا چین از آن پیشی بگیرد و به اولین قدرت برتر اقتصادی در جهان تبدیل شود.

دکتر مرندی در پایان افزود: با توجه به بزرگتر بودن بازار داخلی چین نسبت به بازار داخلی امریکا و همچنین دسترسی آسان چین به بازارهای آسیایی، این مسئله برای امریکاییها بسیار مشکل آفرین است و رقابت برای امریکا را سخت تر می کند.

کد خبر: ۲۵٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha