۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
نوسان قیمت ها در بازار طلا| سکه از لاک ۳۰ میلیون تومان خارج شد، هر گرم طلا ۲میلیون و ۵۰۰
«بازار» گزارش می دهد

نوسان قیمت ها در بازار طلا| سکه از لاک ۳۰ میلیون تومان خارج شد، هر گرم طلا ۲میلیون و ۵۰۰

طلا و سکه در حالی با نوسان قیمت همراه شده اند که رشد قیمت ها در این بازار به دلیل افزایش بهای انس جهانی متاثر از تحولات منطقه ای بوده و معلوم نیست نرخ ها در روزهای آینده چه رقمی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بدنبال حمله نیروهای حماس به رژیم سفاک اسرائیل در نیمه ماه گذشته، قیمت ها در بازار طلا و ارز نیز به صورت هیجانی افزایش یافتند، آنطور که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت به بیش از ۳۲ میلیون تومان رسید و دلار ۴۹ هزار تومانی نیز مرز ۵۴ هزار تومان را رد کرد. افزایش قیمتی که ناشی از ایجاد جو روانی در بازار و تفکر عده ای که مبادا دامنه جنگ به دیگر کشورها گسترش یابد، باعث شد تا تقاضای کاذب برای خرید طلا و ارز در بازار شکل گیرد.

در چنین شرایطی بانک مرکزی با گسیل ارز فراوان به بازارهای رسمی مانع از رشد غیرواقعی قیمت ها در بازار ارز شد و از طرفی چون صهیونیستها اعلام کردند؛ ایران در این جنگ دخالتی نداشته است، قیمتها پس از ۳ روز افزایش بی منطق، در مسیر عقب گرد کاهشی شدند. کاهش قیمتی که باعث شد خیلی از سرمایه گذارانی که با هیجان اقدام به خرید دلار گران قیمت کرده بودند با زیان مواجه شوند چرا که نرخ انواع ارز، طلا و سکه حدودا به قیمت های قبل از این تنش منطقه ای بازگشتند. بازگشت قیمتی که طی دو هفته گذشته آرامش را به بازار سکه، طلا و ارز برگرداند.

قیمت سکه شنبه گذشته به بیش از ۳۰ میلیون تومان و دلار به حدود ۵۲ هزار تومان رسید، افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان همچنان هیجانی است زیرا پس از آن که قیمت طلا و سکه در هفته های گذشته پایین آمده بودند، نرخ ها دوباره بر مدار نزول قرار گرفتند

چرا قیمت ها در بازار طلا و سکه نوسانی است؟

اما قیمت این کالاها در ابتدای هفته جاری دوباره بر مسیر رشد قرار گرفت به طوری که قیمت سکه شنبه گذشته به بیش از ۳۰ میلیون تومان و دلار به حدود ۵۲ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان همچنان هیجانی بوده است زیرا پس از آن نرخ ها دوباره بر مدار نزول قرار گرفتند. البته این روزها به دلیل وقوع جنگ بین نیروهای حماس و اسرائیل همچنین جانبداری برخی کشورها از رژیم صهیونیستی، بازارهای سرمایه گذاری تحت تنش تحولات منطقه ای دچار نوسان هستند. موضوعی که باعث شده است نرخ ارز و طلا دستخوش قیمت شوند و سرمایه گذاران نیز برای ممعامله با حساسیت وارد چنین بازارهایی شوند.

به طور مثال قیمت ارز که تا پس از تحولات اخیر منطقه مدتها در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفته بود با با وقوع جنگ (حماس و اسرائیل) این کانال را ترک کرد، افزایش قیمتی که خیلی سریع تاثیر خود را بر روی سکه و طلا به جای گذاشت و باعث رشد قیمت این کالاها شد. حال اگر چه نیازهای واقعی ارز متقاضیان از طریق بازارهای رسمی به وفور انجام می شود و این موضوع منجر به کاهش میزان تقاضای کاذب در بازار ارز شده است اما برخی ها برای تهیه ارز وارد چنین بازاری می شوند در حالی که نمی دانند ورود به چنین بازاری آن هم در این شرایط خاص ممکن است متضرر شوند.

اینکه از ظهر روز جمعه قیمت طلا و سکه افزایش یافت، ناشی از تاثیر گذاری تشدید تحولات سیاسی خاورمیانه چون حمله زمینی رژیم جعلی اسرائیل به مردم بی دفاع غزه بود، موضوعی که باعث شد قیمت انس جهانی طلا بر مدار صعود قرار گیرد و به بیش از ۲۰۰۰ دلار برسد

افزایش قیمت سکه و طلا در پی رشد نرخ انس جهانی و تشدید تنش های منطقه ای

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل ایجاد نوسان قیمتی در بازار سکه و طلا پس از فروکش شدن هیجان این بازار در ماه گذشته، گفت: اینکه از ظهر روز جمعه قیمت طلا و سکه افزایش یافت، ناشی از تاثیر گذاری تشدید تحولات سیاسی خاورمیانه چون حمله زمینی رژیم جعلی اسرائیل به مردم بی دفاع غزه بود، موضوعی که باعث شد قیمت انس جهانی طلا بر مدار صعود قرار گیرد و به بیش از ۲۰۰۰ دلار برسد. با افزایش قیمت جهانی طلا قیمت این کالا در بازار داخل نیز افزایشی شد به طوری که با شروع معاملات در روز شنبه هفته جاری، بازار دوباره حالت هیجانی به خود گرفت و قیمت سکه در حالی که دارای حباب است، دوباره به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسید.

وی با بیان اینکه البته در کنار رشد قیمت انس جهانی طلا، نرخ ارز نیز در بازار آزاد تا اندازه ای افزایش یافت، گفت: چنین مسئله موجب شد تا قیمت ها در بازار طلا و ارز دچار تغییر شوند ولی این قیمت ها خیلی دوام نیاورد به گونه ای که روز گذشته با فروکش شدن التهاب بازار، قیمت ها کاهشی شدند و سکه از کانال ۳۰ میلیون تومان به کانال ۲۹ میلیون بازگشت. به گفته کشتی آرای بازار هم اکنون در شرایط آرامی به سر می برد و تقاضای آنچنانی از سوی سرمایه گذاران که می خواهند پولهای خود را به سکه و طلا تبدیل کنند در بازار وجود ندارد.

آرامش در بازار طلا و سکه حاکم است و سرمایه گذاران برای تهیه این کالاها سعی می کنند بی گدار به آب نزنند و اغلب منتظر این بوده تا با ایجاد ثبات قیمتی و آرامش کامل در بازار اقدام به خرید چنین کالاهایی کنند تا در این معامله دچار ضررو زیان نشوند

بازار آرام دادو ستد طلا و ارز

این کارشناس بازار طلا، خاطرنشان کرد: هم اکنون که قیمت سکه در کانال ۲۹ میلیون تومان قرار دارد، همین قیمت نیز دارای حباب بوده به طوری که هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود ۵ میلیون تومان حباب دارد. در چنین شرایطی سرمایه گذاران برای تهیه سکه و طلا سعی می کنند بی گدار به آب نزنند و اغلب منتظر این بوده تا با ایجاد ثبات قیمتی و آرامش در بازار اقدام به خرید این کالاها کنند تا در این معامله دچار ضررو زیان نشوند.

وی در پاسخ به اینکه معمولا زمانی قیمت طلا و سکه بر مدار رشد قرار می گیرد بازار فروش نیز گرم می شود، آیا طی چند روز اخیر بازار فروش طلا و سکه پر رونق بود؟ گفت: همانطور که اشاره شد وقوع برخی اتفاقات سیاسی و اقتصادی موجب می شود که میزان تقاضا برای طلا، سکه و ارز در بازار افزایشی شود اما طی روزهای گذشته دادو ستدها خیلی چشم گیر نبود و بازار هم اکنون روال عادی خود را سپری می کند. وی در خصوص وضعیت بازار و نوسان قیمت طلا و سکه طی روز جاری گفت: اگر چه صبح امروز قیمت ها در بازار طلا و سکه همچون روز گذشته ثابت بودند اما کاهش تدریجی قیمت ها از ظهر شروع شد و این کالاها با افت قیمت مواجه شدند.

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و سکه طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تومان شد

هر گرم طلا در مرز ۲ و نیم میلیون تومان؛ سکه در کانال ۲۹ میلیون

بنا به این گزارش، پس از افزایش هیجانی قیمت ها در بازار سکه و طلا در ابتدای هفته جاری، امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و سکه طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تومان شد. قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی نیز ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۱۰ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی با خروج از کانال ۲ هزار دلار به ۱۹۹۴ دلار رسیده است. البته بازاری که با توجه به نوسانی بودن قیمت ها، معلوم نیست نرخ این کالاها طی روزهای آینده چه رقمی شود، اما به گفته کارشناسان، سرمایه گذارانی که می خواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند، باید ریسک زیان آن را فراموش نکنند.

کد خبر: ۲۵۲٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha