۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
روسیه به دنبال تصاحب جایگاه محصولات دریایی ژاپن در چین

روسیه به دنبال تصاحب جایگاه محصولات دریایی ژاپن در چین

به دنبال ممنوعیت واردات محصولات دریایی ژاپن از سوی چین، روسیه در تلاش است تا خلاء غذاهای دریایی چین را پر کند.

به گزارش بازار، ولادیمیر سولودوف فرماندار منطقه کامچاتکا گفت، این منطقه در شرق دور به دنبال پر کردن خلاء موجود در بازار غذاهای دریایی چین است.

چین به تازگی واردات محصولات دریایی را ژاپن را ممنوع کرده است.

چین مدت مدیدی است که بزرگ‌ترین مشتری محصولات دریایی ژاپن است به طوری‌که واردات این محصولات در سال گذشته به نیم میلیارد دلار رسید.

با این حال، پکن در اواخر ماه آگوست در واکنش تخلیه پساب رادیواکتیو تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس، واردات تمام محصولات دریایی ژاپن را ممنوع کرد.

پکن به شدت با این تصمیم مخالفت کرد و مدعی شد که آب به مواد هسته‌ای آلوده شده و اقدام توکیو را «بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه» توصیف کرد.

بر اساس برآوردهای رسمی، روسیه در سال ۲۰۲۲ تقریبا یک میلیون تن محصولات دریایی به چین صادر کرده است و در تلاش است تا این میزان را به ویژه از منطقه کامچاتکا افزایش دهد.

سولودوف در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی غذاهای دریایی چین گفت، اکنون پس از خروج عرضه‌کنندگان ژاپنی از بازار چین به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی، فضای خالی بسیار خوبی ایجاد شده و ما سعی خواهیم کرد آن‌ها را به دست بیاوریم.

فرماندار کامچاتکا به علاقه زیاد تولیدکنندگان غذاهای دریایی چین و شرکت‌های بزرگ صنعت ماهیگیری به محصولات دریایی روسیه اشاره کرد و مدعی شد، این منطقه روسیه اکنون با همسایه خود در مورد عرضه‌های آتی در حال مذاکره است.

به گفته این مقام روس، مسکو و پکن به زودی می‌توانند قراردادهای بلندمدتی برای تحویل غذاهای دریایی از کامچاتکا منعقد کنند.

سولودوف افزود، طرفین اکنون در حال بررسی راه‌حل‌هایی برای تدارکات و حمل‌ونقل سریع و کارآمد هستند و شرکت‌های چینی نیز تمایل دارند تا تجهیزات لازم را برای کارخانه‌های فرآوری ماهی روسیه فراهم و در تعمیر کشتی همکاری کنند.

ژاپن اخیرا ۱.۳ میلیون تن آب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را در دریا رهاسازی کرده است. توکیو به مدت ۱۰ سال این حجم آب را در این نیروگاه نگهداری کرده بود. این نیروگاه ۱۲ سال پیش و به خاطر یک زلزله ۹ ریشتری آسیب دید که به وقوع یک فاجعه منجر شد.

حادثه نیروگاه فوکوشیما بدترین حادثه هسته‌ای جهان از سال ۱۹۸۶ و فاجعه چرنوبیل به‌شمار می‌رود.

در عین حال، دولت ژاپن اعلام کرد، آب رها شده سالم بوده و آژانس بین‌المللی هسته‌ای این تصمیم را تأیید کرده است.

کد خبر: ۲۵۲٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha