سخت‌گیری‌های تعهد ارزی، به دپوی محصولات کشاورزی در داخل منجر می‌شود
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

سخت‌گیری‌های تعهد ارزی، به دپوی محصولات کشاورزی در داخل منجر می‌شود

محمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: سختگیری‌های دولت با عنوان تعهد ارزی باعث شده تا روند صادرات محصولات کشاورزی مختل و در کشور دپو شود.

به گزارش بازار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با انتقاد از اصرار دولت بر دریافت تعهد ارزی از صادرات محصولات کشاورزی، علی‌رغم چالش‌هایی که برای این بخش به وجود آورده است، خواستار توقف آن شد.

لغو سیاست تعهد ارزی برای صادرات محصولات کشاورزی، خواسته‌ای است که از سال گذشته توسط فعالان اقتصادی این حوزه به ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، دنبال می‌شد؛ اما علی‌رغم پیگیری‌هایی که انجام شد و تأکید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر ضرورت اجرایی شدن این درخواست، همچنان دولت بر تداوم این سیاست تأکید دارد.

هرچند بر اساس اظهارات دولت‌مردان از سال ۱۴۰۱ که موضوع تعهدات ارزی صادرات مصوبه مجلس را دریافت کرده است، تنها نقش مجری قانون را داشته و درباره تداوم یا لغو این سیاست، اختیاری ندارد.

با این وجود همچنان بخش خصوصی بر اصلاح و بازنگری این قانون اصرار دارد و با تأکید بر ضرورت لغو کامل سیاست تعهدات ارزی صادرات، پیشنهاد می‌کند که در گام اول این سیاست درباره صادرات محصولات کشاورزی و فرش که به شدت از وضعیت جاری آسیب دیدند، لغو شود.

در این رابطه مظفر محمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس کمیسیون واردات و تجارت داخلی اتاق کرمان تأکید کرد: بانک مرکزی با اجرای سیاست تعهد ارزی، بخش کشاورزی را سمت نابودی پیش برده است و این سختگیری‌ها موجب شده روند صادرات محصولات کشاورزی، مختل و این محصولات در کشور دپو شوند.

او که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته در ایران است اعتقاد دارد، بخش کشاورزی ایران به‌رغم مواجهه با مشکلاتی از قبیل خشکسالی، تحریم و محدودیت در تأمین نهاده‌های تولید روبه‌روست، می‌تواند با بهره گرفتن از مزیت صادراتی، بخشی از هزینه‌های گزافی که پرداخت می‌کند را جبران کرده و به ارزآوری برای کشور به ویژه در دوران تحریم، کمک کند. با این‌ وجود اجرای سیاست تعهد ارزی، مانع صادرات شده است.

این فعال اقتصادی مابه‌التفاوت نرخ واقعی ارز با نرخ دستوری خرید ارز صادراتی را مهم‌ترین عامل بی‌انگیزه شدن صادرکنندگان برای ادامه فعالیت‌های صادراتی عنوان کرد و گفت: بهترین راه کمک به اقتصاد کشور، تشویق به صادرات است که این مهم با لغو سیاست تعهد ارزی، محقق می‌شود.

او یادآور شد: محصولات کشاورزی ایران همواره در بازارهای صادراتی، صاحب مزیت بوده‌اند و در سال‌های گذشته درآمد ارزی قابل‌توجهی برای کشور داشته‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در کشور، مازاد تولید بخش کشاورزی صادر می‌شود و اگر این مازاد تولیدات به دلیل موانعی که در برابر صادرات، چیده شده، صادر نشود، وارد بازار داخل شده و اختلال ایجاد می‌کند، برای از بین نرفتن نظم بازار داخل و از بین نرفتن انگیزه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برای ادامه فعالیت خود باید به روان‌سازی صادرات بیندیشیم.

محمدی پیشنهاد داد: دولت باید پیش از اینکه شرایط صادرات پیچیده‌تر از امروز بشود، درباره لغو سیاست تعهد ارزی به ویژه در حوزه کشاورزی، تصمیم بگیرد.

کد خبر: ۲۵۲٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha