۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
تامین یک میلیارد مترمکعب آب صنایع از پساب
سخنگوی صنعت آب در گفتگو با بازار:

تامین یک میلیارد مترمکعب آب صنایع از پساب

بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه پساب یک منبع آب مطمئن حتی در دوران خشکسالی است، گفت: می توانیم یک میلیارد مترمکعب از آب مورد نیاز صنایع را از پساب تامین کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با بازار می‌گوید: بازچرخانی آب به عنوان یکی از محورهای مهم در وزارت نیرو درحال پیگیری است که بخشی از آن مربوط به آب دریا و بخشی مربوط به تصفیه پساب است که بتوانیم این آب نامتعارف را با رساندن به سطح استاندارد و کیفیت مطلوب، برای مصرف در بخش کشاورزی و صنعت آماده کنیم.

او با بیان اینکه پساب یک منبع آبی مطمن حتی در دوران خشکسالی است، ادامه داد: حدود ۱.۶ میلیارد مترمکعب پساب جمع آوری می شود. این در حالی است که این عدد می تواند به ۳.۷ میلیارد مترمکعب در بخش شهری برسد.

بزرگ زاده با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر کشور با محدودیت روبه‌رو بوده و باید به دنبال استفاده از دیگر منابع تامین آب باشیم، ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته می توان حدود یک میلیارد مترمکعب از نیازهای صنایع را از محل آب پساب تامین کرد.

به گفته او، صنایع چیزی حدود ۳.۶ میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت که پساب چیزی بیش از ۲۵ درصد از آب مصرفی صنایع را می تواند تامین کند که عدد قابل توجهی است.

بزرگ زاده ادامه داد: با استفاده از ابزار بازتخصیص آب که اکنون دیگر بستر حقوقی آن مهیاست، بخش قابل توجهی از پساب به مصارف صنعتی و فضای سبز هدایت می شود و در عوض منابع آبی آزاد شده صرف پایداری آب شرب، نیازهای محیط زیستی و کنترل فرونشست می‌شود.

لازم به یادآوری است که آب مصرفی کشور حدود یک میلیارد مترمکعب بوده که حدود ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶ درصد بخش خانگی و ۲ درصد هم در بخش صنعت مصرف می شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم طرح‌های مرتبط با بازچرخانی در وزارت نیرو دنبال و نشست‌های مشترکی نیز با وزارت صمت برگزار شده است. بر اساس این نشست ها مقرر شده که در وهله اول، صنایع بزرگ، متوسط و حتی کوچک کشور آب مصرفی خود را از طریق بازچرخانی آب دراختیارشان تامین کنند.

به گفته او، در برخی موارد، حتی امکان پنج مرتبه بازچرخانی آب صنعتی هم وجود دارد و این کار بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

کد خبر: ۲۵۲٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha