۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
۱۰۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری ‌شد/ خسارت دقیقه ۹۰ به گندم‌کاران اردبیل
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

۱۰۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری ‌شد/ خسارت دقیقه ۹۰ به گندم‌کاران اردبیل

اردبیل - نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از خرید ۱۰۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در دو هفته اخیر در استان اردبیل خبر داد.

خلیل نیکشاد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه عملیات خرید گندم در مناطق شمالی استان طی هفته جاری به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: در مرحله بعدی در مرکز و جنوب استان عملیات خرید شروع‌شده و این کار تا شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی به گرمای بی‌سابقه هوا و وزش باد گرم در مناطق شمالی استان اشاره و اظهار کرد: به‌رغم پراکنش باران در اردیبهشت و وضعیت خوب مزارع غلات در شمال استان، در دقیقه ۹۰ این مزارع دچار خسارت ناشی از وزش بادهای گرم و فاقد رطوبت شدند که این امر باعث خشک شدن ساقه‌های گندم و لاغری محصول برداشتی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این تنش حرارتی نه‌تنها به لاغر شدن دانه‌ها منجر شد بلکه ۴۰ تا ۷۰ درصد به مزارع دیم شمال استان خسارت زده که برآورد خسارت در مناطق شمالی استان با تلاش صندوق بیمه در حال انجام است.

نیکشاد ادامه داد: با عقد قرارداد زارعین با بیمه و شرایط مندرج در آن انتظار می‌رود خسارت وارده به کشاورزان در دقیقه ۹۰ از طریق بیمه و گزینه‌های اعلام‌شده پرداخت‌شده و بیشتر از این تلاشگران این عرصه متضرر نشوند.

وی بیان کرد: ۱۷ رقم گندم در استان به‌ویژه شمال این استان که مقاوم به بیماری و شرایط خاص جوی و تنش‌های حرارتی است، کشت می‌شود اما شرایط به وجود آمده یک وضعیت بحرانی و غیرمترقبه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: بیشترین غلات در شمال استان اردبیل برداشت می‌شود که با توجه به شرایط به وجود آمده پیش‌بینی بر این است تا میزان تولید گندم در استان با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبرو شود.

کد خبر: ۲۵٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha