۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
گل زعفران وامنان برای فرآوری راهی خراسانات می شود| هزاران فرصت شغلی از بین می رود
در گفتگو با بازار؛

گل زعفران وامنان برای فرآوری راهی خراسانات می شود| هزاران فرصت شغلی از بین می رود

گرگان- عادلی، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی زعفران‌کاران روستای وامنان گلستان گفت: ارسال‌صدها تن گل زعفران مزارع وامنان برای فرآوری و استحصال گل خشک به خراسانات موجب از بین رفتن هزاران فرصت شغلی می شود.

ذبیح الله عادلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در برخی مواقع شاهد آن هستیم که خود زعفرانکاران فرایند پر و جداسازی زعفران را انجام داده و زعفران خشک را به شرکت تعاونی می‌فروشند؛ که در این روش سود و عایدی حاصله بین کشاورزان و شرکت تعاونی به تناسب تقسیم می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی زعفران‌کاران روستای وامنان گلستان ادامه داد: به طور معمول برای استحصال یک کیلوگرم زعفران خشک باید حدود ۱۰۰ کیلو گل زعفران پر و جداسازی شود که این فرآیند نیروی کارگر بالایی می طلبد.

عادلی گفت: اما زعفران کاران به علت کمبود وقت، نمی توانند خودشان این کار را انجام دهند؛ برای استحصال یا همان پَرکنی و جداسازی حدود دو تن گل زعفران به هزار و ۵۰۰ کارگر نیاز است که اگر این موضوع را به کل پروسه برداشت تعمیم دهیم بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار روز کارگر در روستا نیاز است.

وی بیان کرد: در حال حاضر گل زعفران برای پرکنی و جداسازی به بردسکن، تربت حیدریه و کاشمر منتقل می شود و کارگران این مناطق از این فرصت بهره مند می شوند؛ در حالی که اگر نیرو در گلستان ساماندهی شود این درآمد و عایدی در گلستان خواهد ماند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی زعفران‌کاران روستای وامنان گلستان عنوان کرد: با تکیه بر محصولاتی که از گلستان ارسال می شود، در منطقه خراسانات، پایگاه های محلی شکل می گیرد و زمینه اشتغال ۵۰۰ تا هزار نفر مهیا می شود و امرار معاش مردم منطقه بردسکن و کاشمر رونق گرفته است.

وی ادامه داد: انتظار ما آن است که مدیران و متولیان نسبت به ساماندهی نیروی کار اقدام کنند، چرا باید با وجود هزاران بیکار در استان گلستان، فرصت های بخش زعفران نصیب استان های مجاور شود.

کد خبر: ۲۵۲٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha