۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
بازار آتی سکه در ایران متاثر از محرک‌های اقتصادی نیست
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

بازار آتی سکه در ایران متاثر از محرک‌های اقتصادی نیست

شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه گفت: سکه در ایران متاثر از قیمت دلار است.

بازار؛ گروه بورس: با مطرح شدن دوباره بازگشت معاملات آتی سکه به بورس کالا، کارشناسان واکنش‌های متفاوتی نسبت به این بازار نشان دادند، برخی از آن‌ها معتقدند که بازگشت این معاملات با ساز و کار جدید می‌تواند در رشد شاخص بورس موثر باشد اما برخی دیگر با اشاره به تجربه این بازار در سال ۹۱ بازگشت دوباره این بازار را سبب زیان به سرمایه‌گذاران می‌دانند. 

دکتر اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه  در گفتگو با بازار، در مورد بازار آتی سکه با اشاره به تجربه ناموفق این بازار در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ اظهار داشت: افزایش قیمت دلار و جهش قیمتی‌ها باعث مارجین کال (به وضعیتی که میزان زیان معاملات در بازار آتی از حد مجاز بیشتر شود مارجین گفته می‌شود) شدن بسیاری از قراردادها شد و یکسری از افراد معاملات را دست‌کاری کردند و اجازه ندادند معاملاتی انجام شود و مجدداً در حال حرکت به آن سمت هستیم.

منصوری گفت: معاملات آتی برای بازارهای مؤثر است که دارای یک ثبات نسبی هستند و در آن یکسری محرک‌ها بنیادی را بتوان پیش بینی کرد که بر اساس آن موقعیت خرید و فروش گرفت در حالی که در بازار ما به دلیل اینکه شدیداً متاثر از نرخ دلار است و جهش آن قابل پیش‌بینی نیست مسئله را پیچیده می‌کند.

وی با بیان اینکه بازار ما متناسب با ساز و کار اقتصادی نیست ادامه داد: بنده به عنوان یک فرد فعال در بازار سرمایه می‌ترسم وارد بازار معاملات آتی سکه بشوم چرا که از نظر تکنیکال این بازار متاثر از نرخ دلار است و پیش بینی نرخ دلار در ایران بسیار مشکل است.

این کارشناس بورس افزود: اگر در اقتصاد ما بازار سکه تنها مؤثر از انس جهانی و یکسری از محرک‌های تورمی قابل پیش بینی بود می‌توان به این بازار امید داشت اما من معتقدم که معاملات آتی سکه به سرمایه‌گذاران آسیب می‌زند.

منصوری در تشریح تفاوت بین سهم معاملات آتی سکه بیان کرد: سهم در هر لحظه قابل خرید و فروش است اما شما در طلا موقعیت می‌گیرید که به اندازه آن باید سپرده پشت سهم داشته باشد و زمانی که موقعیت آتی برای سکه می‌گیرد اگر نتوانید سپرده آن را تأمین کنید در قرارداد دچار مشکل می‌شوید.

وی سود حاصل کنونی بازار بورس را ناشی از وجود دست‌های پشت پرده دانست که به دنبال کشاندن بازار به سمتی هستند که خودشان می‌خواهند و در همین رابطه گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما کوچک‌تر شده است اما شاهد بالا رفتن قیمت سهام شرکت‌های مختلف هستیم.

 به گفته منصوری شرایط کنونی برای شروع دوباره معاملات آتی سکه مانند سال‌های ۹۱ و ۹۲ است.

منصوری قیمت‌های برخی از سهام‌ها در بورس را یک جذابیت کاذب عنوان کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها زمانی که نمی‌توانند سهم خود را با پتانسیل شرکت متناسب کنند به سمت دارایی‌ها می‌روند و با تجدید ارزیابی سعی در بالا بردن ارزش سهم خود دارند.

به گزارش بازار، اولین معاملات قرارداد آتی سکه تمام بهار آزادی (طرح امام خمینی (ره) ) در شرکت بورس کالای ایران در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ با انجام ۲ قرارداد آغاز شد.در معاملات آتی برای هر روز قیمت پایه تعیین می‌شود که قیمت تسویه روز قبل است. ولی در اولین روز راه‌اندازی این معاملات استثنائا قیمت پایه توسط کمیته اجرایی قراردادهای آتی و با توجه به قیمت نقدی و زمان تحویل تعیین شده است.ابزارهای مشتقه دارای ویژگی اهرمی است که آن را از سایر بازارها متمایز می کند. بدین معنی که خریدار می‌تواند با سپرده کردن وجه تضمین مشخص تا چندین برابر ارزش دارایی خود به معامله بپردازد.

کد خبر: ۲۵٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha