۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
مذاکره با وزارت کشور برای پایش و نگهداری ساختمان‌های موجود
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد

مذاکره با وزارت کشور برای پایش و نگهداری ساختمان‌های موجود

مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: برای بهبود بخشی به روند شناسایی ساختمان‌های ناایمن لازم است از خدمات مهندسان دارای صلاحیت و آموزش‌دیده استفاده شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در خصوص رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای کنونی و همچنین رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ (مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله)، گفت: هم‌اکنون نتایج نظارت عالیه در سامانه سنامک، حاکی از آن است که مباحث سازه‌ای، از جمله مباحث ۶ (بارهای وارد بر ساختمان)، ۷ (پی و پی‌سازی)، ۹ (طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه)، ۱۰ (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی) و آیین نامه ۲۸۰۰ هم در بخش طراحی و هم در بخش‌های نظارت و اجرا نسبت به سایر مباحث از وضعیت بهتری برخوردارند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با تاکید بر اینکه شرایط زلزله‌خیزی کشور و سایر حوادث ساختمانی سبب شده تا مجموعه سازندگان، طراحان و ناظران به ایمنی در ساخت و ساز توجه بیشتری داشته باشند، افزود: زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه، نشان داد که بخش‌های غیرسازه‌ای نیازمند توجه بیشتری هستند، زیرا در آن زلزله شاهد فروریزی بخش‌های غیرسازه‌ای بودیم. بنابراین با تدوین شیوه‌نامه های مربوط به اجزای غیرسازه‌ای و ابلاغ آنها، میزان اجرا و نظارت در بخش غیرسازه‌ای نیز به سطح قابل قبولی رسیده است.

به گفته مانی‌فر، دریافت گزارش‌های مستمر از نحوه رعایت قوانین، مقررات و استانداردها در ساخت اجزای غیرسازه‌ای همراه با اجزای سازه‌ای سبب شده است تا میزان مقاومت ساختمان‌های جدید نسبت به ساختمان‌های موجود، بالاتر باشد.

وی با اشاره به اینکه نظامات اداری مبحث ۲۲ (نگهداری ساختمان‌های موجود) تدوین و با امضای وزیر وقت راه و شهرسازی به وزارت کشور ارسال شده تا وفق ماده ۳۳ قانون‌ نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان پیشنهاد مشترک دو وزارتخانه، در دستور کار هیات دولت قرار گیرد، افزود: بالغ بر ۲۴ میلیون ساختمان‌ موجود در کشور نیازمند نگهداری هستند و دراین زمینه مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان تحت‌عنوان ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود تهیه و تصویب شده است که پس از ابلاغ وزیر راه و شهرسازی لازم‌الاجرا خواهد شد.

به گفته او، این مبحث در دو بخش سازه و حریق تدوین شده و روش‌های ارزیابی و بهسازی را تشریح می‌کند که پس از ابلاغ، مبنای کار مهندسان، شهرداری‌ها و سایر مراجع مذکور در ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی قرار می‌گیرد.

مانی‌فر ادامه داد: هم اکنون کمیته‌های ایمنی در استان‌ها در حال فعالیت هستند که این کمیته‌ها از نمایندگان دستگاه‌های عضو تشکیل شده‌اند و لازم است مهندسان دارای صلاحیت و آموزش دیده، به‌ویژه کارشناسان ماده ۲۷، تحت نظارت و راهبری این کمیته‌ها که به ریاست معاون عمرانی استان‌ها و دبیری ادارات کل راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند نسبت به ارزیابی ساختمان‌های ناایمن اقدام کنند. زیرا در غیر اینصورت نیازمند صرف زمان بسیار برای شناسایی این دسته از ساختمان‌ها در کل کشور خواهیم بود. بنابراین ضرورت دارد سازمان‌های نظام ‌مهندسی استان‌ها همه ظرفیت و توان فنی خود را در اختیار کمیته‌ها قرار دهند.

وی شناسایی ساختمان‌های ناایمن را کاری علمی و تخصصی برشمرد و تاکید کرد: انجام این کار باید از طریق افراد آموزش دیده و دارای صلاحیت انجام شود.

کد خبر: ۲۵۲٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha