۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
رویدادهای گردشگری رویه ای جدید در استان سمنان| جذب گردشگر در دوران پساکرونا 
بازار گزارش می‌دهد؛

رویدادهای گردشگری رویه ای جدید در استان سمنان| جذب گردشگر در دوران پساکرونا 

سمنان- اخیراً برگزاری رویدادهای گردشگری به خصوص در روستاهای استان سمنان به رویه ای غالب از سوی مسئولان بدل شده رویدادهایی که هدفشان جذب گردشگر است. 

بازار، گروه استان ها: بالاخره مسئولان استان سمنان به این نتیجه رسیدند که در دوران پسا کرونا استانی در جذب گردشگر موفق عمل می کند که روی به گردشگری اقتصادی با رویکرد های بوم گردی و گردشگری ارزان بیاورد و این امر جز در سایه معرفی مزیت ها صورت نمی گیرد.

دوران کرونا همزمان با تلاطم های اقتصادی دو پدیده را به زعم کارشناسان پدید آورده است نخست تقاضای بالای گردشگری و دوم گردشگری ارزان قیمت در نتیجه استانی در این بین موفق است که بتواند ارزان ترین فرصت گردشگری در بیشترین میزان کمی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد موضوعی که در سه سال اخیر بارها در خبرگزاری بازار استان سمنان به آن پرداختیم.

تغییر رویه مسئولان

حالا به نظر می رسد که رویه مسئولان استان سمنان تغییر کرده و شاهد هستیم که ایونت ها یا همان رویداد های گردشگری یکی پس از دیگری در استان سمنان برگزار می شوند تا بتوانیم شاهد حضور گردشگران به خصوص در مناطق روستایی و بومگردی باشیم همین حالا که در حال نگارش این گزارش هستیم، رویداد گردشگری شکرانه انار در درجزین مهدیشهر در حال برگزاری است.

در یک هفته اخیر این چهارمین رویداد گردشگری است آن هم زمانی که تابستان نیست اما استقبال گسترده ای از این رویدادها می شود این یعنی تقاضا در تمام فصول حتی دورانی که پیک گردشگر وجود ندارد، پابرجا است. در این گزارش نگاهی به آثار این تغییر سیاست از سوی میراث فرهنگی و مسئولان استان سمنان و تاثیر آن بر اقتصاد استان می پردازیم.

۱۸ رویداد گردشگری استان سمنان در تقویم پیش بینی شده است

قبل از هر چیز باید گفت میراث فرهنگی استان سمنان امسال ۱۸ رویداد گردشگری را برگزار می کند در صورتی که آخرین سال منتهی به کرونا تمام رویدادهای گردشگری استان به هفت مورد هم نمی رسید که اگر دامغان را از آن خارج می کردیم حتی سه رویداد هم در سال برگزار نمی شد.

رویدادهای گردشگری رویه ای جدید در استان سمنان| جذب گردشگر در دوران پساکرونا 

رویدادهایی که قرار است برگزار شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در این باره اعلام کرد: ۱۸ رویداد گردشگری استان سمنان در تقویم پیش بینی شده که از جمله انها می توان به جشنواره اقوام ایرانی گرمسار و جشنواره سفر به دشت شقایق‌های میامی اشاره کرد.

امیر کرم زاده با بیان اینکه جشنواره گردشگری زاغ بور شاهرود، جشنواره عشایر ایل سنگسر، بزرگداشت روز تاریخانه دامغان و جشنواره پنیر البرز مرکزی سرخه از دیگر رویداد های گردشگری استان است، بیان کرد: جشنواره آش زنگلاچو دامغان، جشنواره سیب سرخه، جشنواره سنجد کلامو شاهرود با رویکرد رویدادهای بومگردی در استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره نوسال دامغان و جشنواره گل و گلاب شاهرود نیز در استان سمنان برگزار می شود، افزود: امشب نیز میزبان رویداد انار درجزین هستیم که با حضور استاندار سمنان و جمعی از مسئولان و همچنین با استقبال پرشور مردم برگزار شد.

گردشگری روستایی

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به رویه تقویت اقتصاد گردشگری در استان گفت: رشد بوم‌گردی‌ ها و احیاء صنایع‌دستی و گردشگری در روستاها از جمله رویکرد های ما در مجموعه میراث فرهنگی استان است.

ابراهیمی فرد کارشناس: بهره گیری از ظرفیت سمن های فعال در حوزه میراث فرهنگی اهمیت دارد

کرم زاده بر تکیه‌بر گردشگری روستایی و برند سازی جشنواره‌ها و رویدادهای بومی و محلی تاکید کرد و بیان داشت: برگزاری رویدادهای گردشگری به توسعه اقتصاد و اشتغال روستا کمک می کند و لذا این یک اولویت برای استان محسوب می شود.

وی رویدادهای گردشگری متنوع را جاذبه خوب گردشگری توصیف کرد و افزود: در برنامه‌های توسعه‌ای و بازاریابی، این رویدادهای گردشگری هستند که نقش ویژه ای ایفا می کنند و لذا این سیاست در استان اجرایی می شود.

توجه به همه سلیقه ها

اما این رویدادها مزیت ها و البته معایبی هم دارند یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: مهمترین مزیتی که این رویداد ها دارند این است که با تنوع بالا تقریباً برای تمام سلیقه ها برگزار می شود یعنی گردشگری صنایع دستی، کشاورزی، بومی محلی، آئین های بومی و ... را در بر می گیرد که می تواند برای همه سلیقه ها جذاب باشد.

محسن میرزایی نسب با بیان اینکه دیگر ویژگی رویدادها این است که عمدتاً در جوامع بومی و روستایی برگزار می شوند در نتیجه جمعیت خوبی به روستاها می آید و لذا به اقتصاد روستا هم کمک می شود، ابراز کرد: در واقع گردشگری از شهرها و اماکن باستانی و تاریخی و طبیعی به داخل روستاها برده شده و تلاش می شود تا مزیت ها به مردم معرفی شود.

وی با بیان اینکه این رویدادها البته آفت هایی نیز دارد برای مثال می توان به برگزاری روتین و باری به هر جهت اشاره کرد، افزود: برای ما نباید صرفا برگزاری یک رویداد اهمیت داشته باشد بلکه باید از آن نتیجه دلخواه خودمان را هم بگیریم که این نتیجه می تواند اشتغال حتی مقطعی، درآمد زایی، معرفی مزیت ها و ... باشد.

رویدادهای گردشگری رویه ای جدید در استان سمنان| جذب گردشگر در دوران پساکرونا 

بهره گیری اقتصادی از رویدادها

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه برای بهره گیری بهتر از جشنواره ها و رویدادها باید بخش خصوصی و تورها نیز ورود کنند، تاکید کرد: جشنواره گردشگری همانطور که از نامش بر می آید باید با حضور گردشگر همراه شود وگرنه مردم بومی اگر صرفا در مکانی جمع شوند موسیقی گوش دهند و سخنرانی بشوند و بروند نمی توانیم بگوییم جشنواره خوبی برگزار کرده ایم.

میرزایی کارشناس: ما هنوز راه درازی را در پیش داریم تا بتوانیم از رویدادها درامد زایی، اشتغال زایی و ... داشته باشیم

میرزایی با بیان اینکه جشنواره زاغبور می تواند یک نمونه بسیار عالی باشد چرا که در سال های اخیر بیش از ده اتوبوس گردشگر در تهران و دیگر شهرهای کشور به بیارجمند می آید، بیان کرد: نمونه بد این جشنواره ها هم انگور شاهرود بود که حتی به تعداد انگشتان یک دست افراد غیرشاهرودی در آن حضور نداشتند.

وی افزود: این نشان می دهد که ما هنوز راه درازی را در پیش داریم تا بتوانیم از رویدادها درامد زایی، اشتغال زایی و ... داشته باشیم لذا باید از بخش خصوصی نیز کمک گرفت تا بتوانیم برای رویداد ها گردشگر جذب کنیم.

اولویت های رویداد گردشگری

کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه رویدادهای گردشگری در دو صورت می توانند برای استان به لحاظ اقتصادی منفعت داشته باشند، گفت: نخست حالت اینکه بتوانیم این جشنواره ها را بزند سازی کرده و بشناسانیم و دومین حالت اینکه بتوانیم به انها استمرار بدهیم.

رضا ابراهیمی فرد که مقاله هایی در خصوص گردشگری بومگردی نیز دارد، با اشاره به اینکه جشنواره های گردشگری مانند نهالی هستند که حداقل باید سه الی چهار دوره برگزار شوند تا بتوان محصول آنها را برداشت کرد، افزود: باید تلاش کرد که رویدادها را به مردم شناساند.

وی با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت سمن های فعال در حوزه میراث فرهنگی و همچنین تلاش برای جذب تورهای گردشگری تهران، مشهد و شهرهای بزرگ در کنار تفاهم نامه با دانشگاه ها، تلاش برای حضور تورهای تخصصی مانند کشاورزان، دانشجویان، اساتید دانشگاه ها، پرنده نگران، طبیعت گردان و ... می تواند در زمینه موفقیت رویدادها، تاثیرگذار باشد.

مزیت های گردشگری

این کارشناس با بیان اینکه رویدادهای گردشگری البته باید با کیفیت برگزار شوند چرا که اگر شرایط برگزاری آنها در یک سال نامساعد باشد در سال های بعدی نیز با اقبال روبرو نخواهد شد، گفت: برنامه ریزی برای برگزاری هر چه بهتر رویدادها بسیار اهمیت دارد.

ابراهیمی فرد با بیان اینکه رویدادها باید مروج گردشگری ارزان قیمت در استان سمنان باشند، ابراز کرد: جشنواره به تنهایی فایده ای ندارد باید تلاش کرد تا مسیرهای گردشگری ارزان قیمت را نیز در استان طراحی کرد تا مردم بیایند و به اقتصاد محلی به خصوص در روستاهای استان سمنان کمک کنند.

به نظر می رسد همین که مسئولان استان سمنان تغییر رویه داده و تلاش دارند که مردم را در ترویج گردشگری مشارکت دهند نکته بسیار با اهمیتی است که می تواند در آینده مزیت های بهتری را نیز برای استان به دنبال داشته باشد.

کد خبر: ۲۵۲٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha