۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
اتحادهای آمریکا در جهان جدید به روایت جیک سالیوان؛ ماهیت اتحادهای جدید چیست؟
در مقاله ای مطرح کرد

اتحادهای آمریکا در جهان جدید به روایت جیک سالیوان؛ ماهیت اتحادهای جدید چیست؟

جیک سالیوان در مقاله ای می گوید نزدیکترین شرکای ایالات متحده دموکراسی های همکار هستند و ما به شدت برای دفاع از دموکراسی در سراسر جهان تلاش خواهیم کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: فارن افرز اخیرا در مقاله ای با قلم «جیک سالیوان» نوشت: ما با هر کشوری که برای دفاع از اصول منشور سازمان ملل متحد آماده باشد، همکاری خواهیم کرد حتی اگر از حکومت شفاف و پاسخگو حمایت کنیم و از اصلاح طلبان دموکراتیک و مدافعان حقوق بشر حمایت کنیم.

بخش اول ترجمه مقاله مذکور از طریق این لینک قابل دریافت است. ترجمه بخش دیگری از مقاله که در مورد اتحادهای ایالات متحده آمریکاست در ادامه می آید.

رئیس جمهور بایدن از لحظه روی کار آمدن خود در مورد اهمیتی که برای ائتلاف های ایالات متحده آمریکا قائل بود، به ویژه با توجه به بدبینی سلف خود به آنها، واضح بود. اما او درک کرد که حتی کسانی که در طول سه دهه گذشته از این اتحادها حمایت کردند، اغلب نیاز به مدرن کردن آنها برای رقابت در عصر وابستگی متقابل را نادیده گرفتند.

بر این اساس ما این اتحادها و مشارکت ها را به روش های مادی تقویت کرده ایم که موقعیت استراتژیک ایالات متحده و توانایی آن را برای مقابله با چالش های مشترک بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، ما یک ائتلاف جهانی از کشورها را برای حمایت از اوکراین در حالی که از خود در برابر یک جنگ تهاجمی تحریک‌ناپذیر دفاع می‌کند و برای تحمیل هزینه‌ها به روسیه، بسیج کرده‌ایم.

ناتو گسترش یافته و فنلاند را نیز در بر می گیرد و به زودی سوئد - دو کشور غیر متعهد از لحاظ تاریخی - را در بر می گیرد. ناتو همچنین موقعیت خود را در جناح شرقی خود تنظیم کرده است، توانایی پاسخ به حملات سایبری علیه اعضای خود را به کار گرفته و در دفاع هوایی و موشکی خود سرمایه گذاری کرده است. و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به طور چشمگیری همکاری خود را در زمینه اقتصاد، انرژی، فناوری و امنیت ملی تعمیق بخشیده اند.

جیک سالیوان: ما یک نشست تاریخی در کمپ دیوید برگزار کردیم که دوران جدیدی از همکاری های سه جانبه را میان ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تثبیت کرد و در عین حال اتحادهای دوجانبه ایالات متحده با این کشورها را به اوج جدیدی رساند

ما در آسیا نیز مشابه این کار را انجام می دهیم. در ماه اوت، ما یک نشست تاریخی در کمپ دیوید برگزار کردیم که دوران جدیدی از همکاری های سه جانبه را میان ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تثبیت کرد و در عین حال اتحادهای دوجانبه ایالات متحده با این کشورها را به اوج جدیدی رساند.

در مواجهه با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خطرناک و غیرقانونی کره شمالی ما تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازدارندگی گسترده ایالات متحده آمریکا قوی‌تر از همیشه است تا منطقه صلح‌آمیز و باثبات باقی بماند. به همین دلیل است که ما بیانیه واشنگتن را با کره جنوبی منعقد کردیم و به همین دلیل در حال پیشبرد مذاکرات بازدارندگی سه جانبه با ژاپن نیز هستیم.

از طریق آکوس مشارکت امنیتی سه جانبه بین ایالات متحده آمریکا، استرالیا و بریتانیا - ما پایگاه‌های صنعتی دفاعی سه کشور را برای تولید زیردریایی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای متعارف و افزایش همکاری در زمینه قابلیت‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، پلتفرم ها و جنگ الکترونیک ادغام کرده ایم. دسترسی به سایت‌های جدید از طریق توافقنامه همکاری دفاعی با فیلیپین، موقعیت استراتژیک ایالات متحده را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تقویت می‌کند.

کوآد که ایالات متحده آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن را گرد هم می آورد، اشکال جدیدی از همکاری منطقه ای در زمینه فناوری، آب و هوا، سلامت و امنیت دریایی را راه اندازی کرده است

در ماه سپتامبر، رئیس جمهور بایدن به هانوی سفر کرد تا اعلام کند که ایالات متحده آمریکا و ویتنام در حال ارتقای روابط خود به یک مشارکت استراتژیک جامع هستند. کوآد که ایالات متحده آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن را گرد هم می آورد، اشکال جدیدی از همکاری منطقه ای در زمینه فناوری، آب و هوا، سلامت و امنیت دریایی را راه اندازی کرده است.

ما همچنین روی همکاری قرن بیست و یکم بین ایالات متحده و هند سرمایه گذاری می کنیم -به عنوان مثال با ابتکار ایالات متحده آمریکا و هند در زمینه فناوری حیاتی و نوظهور و از طریق چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه. ما در حال تعمیق روابط تجاری و مذاکره در مورد انعطاف پذیری زنجیره تامین، اقتصاد انرژی پاک و مبارزه با فساد و همکاری مالیاتی با ۱۳ شریک مختلف در منطقه هستیم.

دولت در حال تقویت مشارکت های ایالات متحده آمریکا در خارج از آسیا و در مناطق سنتی است. در دسامبر گذشته در اولین اجلاس سران ایالات متحده و آفریقا از سال ۲۰۱۴، ایالات متحده آمریکا یک سری تعهدات تاریخی از جمله حمایت از عضویت اتحادیه آفریقا در گروه بیست و امضای یادداشت تفاهم با دبیرخانه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا را پذیرفت. تلاشی که یک بازار ترکیبی در سراسر قاره با ۱.۳ میلیارد نفر و ۳.۴ تریلیون دلار ایجاد می کند.

ما همچنین در یک ائتلاف جدید با هند، اسرائیل، ایالات متحده و امارات متحده عربی به نام I۲U۲ مشارکت نمودیم. این کشور آسیای جنوبی، خاورمیانه و ایالات متحده را از طریق ابتکارات مشترک در زمینه آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی گرد هم می آورد.

در سپتامبر امسال ایالات متحده آمریکا به همراه ۳۱ کشور دیگر در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا جهت همکاری فرا آتلانتیک برای سرمایه گذاری در علم و فناوری، ترویج استفاده پایدار از اقیانوس و توقف تغییرات آب و هوایی توافق نامه امضاء نمود. ما یک شراکت سایبری جهانی جدید تشکیل داده‌ایم که ۴۷ کشور و سازمان بین‌المللی را برای مقابله با بلای طبیعی و همه گیر گرد هم می‌آورد.

این تلاش ها بخشی از یک شبکه خودتقویت کننده همکاری هستند. نزدیکترین شرکای ایالات متحده دموکراسی های همکار هستند و ما به شدت برای دفاع از دموکراسی در سراسر جهان تلاش خواهیم کرد.

اجلاس سران برای دموکراسی که رئیس جمهور برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ تشکیل داد، مبنایی نهادی برای تعمیق دموکراسی و پیشبرد حکمرانی، مبارزه با فساد و حقوق بشر ایجاد کرده است - و دموکراسی های همکار را در کنار واشنگتن قرار می دهد. اما طیف کشورهایی که از دیدگاه واشنگتن در مورد جهانی آزاد، باز، مرفه و امن حمایت می کنند، گسترده و قدرتمند است و شامل کشورهایی می شود که دارای نظام های سیاسی متنوع هستند.

ما با هر کشوری که برای دفاع از اصول منشور سازمان ملل متحد آماده باشد، همکاری خواهیم کرد حتی اگر از حکومت شفاف و پاسخگو حمایت کنیم و از اصلاح طلبان دموکراتیک و مدافعان حقوق بشر حمایت کنیم.

ما همچنین در حال رشد بافت پیوندی بین اتحادهای ایالات متحده آمریکا در هند و اقیانوس آرام و در اروپا هستیم. ایالات متحده در هر منطقه به دلیل اتحادهایش در منطقه دیگر قوی تر است. متحدان در اقیانوس هند و اقیانوس آرام از حامیان سرسخت اوکراین هستند، در حالی که متحدان در اروپا به ایالات متحده آمریکا کمک می کنند تا از صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان حمایت کند.

ایالات متحده از متحدان خود می‌خواهد تا در عین حال بیشتر از سهم خود هزینه برای تقویت بخش دفاع پرداخت کنند. تقریباً ۲۰ کشور ناتو در مسیر دستیابی به هدفی هستند که دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع در سال ۲۰۲۴ هزینه کنند، در حالی که تنها هفت کشور در سال ۲۰۲۲ این هزینه را افزایش داده است.

ژاپن وعده داده است که بودجه دفاعی خود را دو برابر خواهد کرد و در حال خرید موشک های تاماهاوک ساخت ایالات متحده آمریکاست تا بازدارندگی خود را در برابر رقبای دارای سلاح هسته ای در منطقه افزایش دهد.

به عنوان بخشی از آکوس، استرالیا بزرگترین سرمایه گذاری را در تاریخ خود در بخش دفاعی انجام می دهد و در عین حال در پایگاه صنعتی دفاعی ایالات متحده نیز سرمایه گذاری می کند. آلمان به سومین تامین کننده تسلیحات اوکراین تبدیل شده است و در حال کنار گذاشتن انرژی روسیه است.

کد خبر: ۲۵۲٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha