مبلمان ایران با تولیدات ترکیه برابری می کند| تامین مواد اولیه و متزلزل بودن بازار؛ چالش کلیدی تولید
بازار گزارش می دهد؛

مبلمان ایران با تولیدات ترکیه برابری می کند| تامین مواد اولیه و متزلزل بودن بازار؛ چالش کلیدی تولید

در حالی تولید جهانی مبلمان از ۵۰۰میلیارد دلار فراتر رفته که تولیدکنندگان داخلی می گویند تامین مواد اولیه و متزلزل بودن بازار چالش کلیدی آنها است در حالی که کیفیت کالاها با تولیدات ترکیه برابری می کند.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت مبلمان از جمله صنایع پویایی است که تقاضا برای تولیدات این بخش در بازارهای جهانی روندی صعودی دارد. با این حال رشد تولید در این حوزه در معرض یکسری محدودیت ها از جمله کمبود مواد اولیه و قیمت های رو به رشد مواد خام، چالش های زنجیره تامین، هزینه های بالای حمل و نقل و غیره قرار دارد. با این وجود بیش از نیمی از تولید مبلمان جهان در آسیا و اقیانوسیه انجام می شود و اصل ترین تولید کننده نیز چین و پس از آن ایالات متحده و آلمان است.

عبور تولید جهانی مبلمان از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار

در واقع بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده، تولید جهانی مبلمان در سال ۲۰۲۱ از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است و در بحث تولید و صادرات چین کماکان در صدر قرار دارد. به عبارت دیگر چین با دارا بودن سهمی به ارزش ۱۷۰ میلیارد دلار بزرگترین تولید کننده است و پس از آن نیز ایالات متحده با ۵۵ میلیارد دلار، آلمان با ۲۰.۵ میلیارد دلار، هند با ۱۹.۵ میلیارد دلار، ایتالیا با ۱۸.۴ میلیارد دلار و لهستان با ۱۲.۶ میلیارد دلار در رتبه های بعدی تولید جهانی مبلمان قرار دارند.

سایت آماری تحلیلی Statista : در بخش صادرات مبلمان چین با رقم زدن صادراتی به ارزش ۸۷ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده است و لهستان، آلمان، ایتالیا و ویتنام در جایگاه های بعدی قرار دارند

این در شرایطی است که داده های منتشر شده از سوی سایت آماری تحلیلی Statista نیز نشان می دهد در بخش صادرات مبلمان چین با رقم زدن صادراتی به ارزش ۸۷ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده است. از سوی دیگر لهستان نیز با ثبت صادراتی به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. در این گزارش همچنین آمده است کشورهایی همچون «آلمان، ایتالیا، ویتنام، مکزیک، ایالات متحده، چک، کانادا و هلند» نیز در جایگاه های بعدی صادرات انواع مبلمان قرار دارند.

بازار ۴۰۰ میلیون نفری اطراف کشور برای صادرات مبلمان

بر اساس این گزارش صنعت مبلمان ایران نیز از جمله صنایع قدیمی محسوب می شود که صنعتگران این بخش توانسته اند کیفیت و کمیت تولیدات خود را تا جایی پیش ببرند که الان ضمن تامین بازارهای داخلی بخشی از تولیدات خود را راهی بازارهای صادراتی نمایند. به طوری که پیش از این «حسن احمدیان» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در گفتگو با بازار اعلام داشت: بر اساس تحقیقات میدانی که برای پیدا کردن کشورهای هدف انجام داده ایم در خاورمیانه و کشورهای اطراف بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر مصرف کننده است که در این میان به شکل جدی به جز ایران کسی تولید مبلمان ندارد. لذا ایران تبدیل به هاب در این منطقه شده است. به علاوه اینکه صنعت مبلمان پتانسیل بالایی دارد که باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود. در واقع طبق آمار وزارت صمت در بخش صنعتی بیش از ۸ درصد اشتغال در صنعت مبلمان وجود دارد و بیش از ۸ میلیارد دلار گردش مالی در این صنعت وجود دارد. به همین دلیل شاهد هستیم که در بخش دستگاه های مربوط به این حوزه بسیار به روز شده ایم و توسعه داشته ایم و همچنین از نظر مدل و تولید داخل بسیار رشد کرده ایم و جای رشد بیشتر هم داریم. مساله مهم اینجا است که باید از این پتانسیل در راستای تامین داخل و پوشش دادن نیاز کشورهای اطراف به عنوان یک قطب اصلی استفاده کنیم.

مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه تولید مصنوعات چوبی: مبلمان در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده است به طوری که که در سال های اخیر صادرات رونق گرفته است و می توان گفت کیفیت کارهای کشور با تولیدات ترکیه تقریبا برابری می کند

با این وجود تولید کنندگان این حوزه در تامین مواد اولیه خود همواره با چالش و مشکلاتی روبرو هستند که تاثیر مستقیمی بر روند کاری آنها می گذارد. به طوری که «طاهره باقری» مدیر عامل یک مجموعه فعال در حوزه تولید مصنوعات چوبی همچون مبلمان، جاکفشی کابینت و غیره در گفتگو با بازار می گوید: همواره تامین مواد اولیه سخت بوده و هست. به عبارت دیگر با شرایط بازار و بالا و پایین شدن قیمت ها همیشه در تامین مواد اولیه روی قیمت ها مشکل داریم. مساله اینجا است که همیشه هر مساله ای در جامعه رخ می دهد اول از همه روی تامین ماده اولیه اثرات سو گذاشته است.

بی ثباتی قیمت ها؛ چالش حضور در بازارهای صادراتی

این تولید کننده در خصوص شرایط کیفی سازی مبلمان کشور نیز گفت: مبلمان در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده است به طوری که که در سال های اخیر صادرات رونق گرفته است و می توان گفت کیفیت کارهای کشور با تولیدات ترکیه تقریبا برابری می کند. مثلا چندین سال پیش شاهد بودیم که برخی از همکاران ما از چین واردات مبلمان داشتند اما همان ها امروز کالاهای ما را خرید می کنند و این نشان می دهد تولیدات ما با تولیدات دیگر کشورهای مطرح برابری دارد.

باقری در پاسخ به این سوال که برای رقابت در بازارهای خارجی چه شرایط و زیرساخت هایی نیاز است، می گوید: اگر ثبات بازار داشته باشیم همه چیز قابل حل است چون دیگر کشورها ثبات دارند اما ما چون ثبات نداریم وقتی قیمتی را به یک مشتری می دهیم مشتری خارجی نمی تواند قبول کند هفته بعد آن قیمت ها نیست. به خصوص اینکه آنها قیمت محصولات آنها یک سال حداقل ثابت است اما تغییر قیمت های ما روزانه است و هیچ وقت مشتری خارجی قبول نمی کند امروز این کالا را با یک قیمت بدهیم و هفته بعد نرخ دیگری بدهیم. پس اگر ثبات مواد اولیه و ثبات بازار داشه باشیم قطعا برای حضور در بازارهای خارجی مشکلی نداریم.

این تولید کننده همچنین در خصوص چالش های صنعت مبلمان گفت: در واقع اصلی ترین چالش ما در این صنعت در وهله اول تامین مواد اولیه و پس از آن متزلزل بودن بازار است. در حالی که اگر قیمت ها حداقل سالانه ثبات داشته باشد می توانیم دنیا را بگیریم.

او ادامه داد: با این تفاسیر اگر قرار باشد از تامین کننده و تولید کننده حمایتی نشود قطعا آینده خوبی نداریم. البته الان همین تولیداتی که داریم غالبا با پشتیبانی خود ما است و اگر قرار باشد حامی و پشتیبان نباشد و بازار هم به همین نحو باشد، آینده خوبی نمی توان برای صنعت مبلمان کشور متصور شد.

کد خبر: ۲۵۲٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha