۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
تشریح جزئیات اصلاحات قانون تعرفه گذاری پرستاری

تشریح جزئیات اصلاحات قانون تعرفه گذاری پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه پرستاری اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

به گزارش بازار، عباس عبادی گفت: پس از فرمایش مقام معظم رهبری در روز پرستار ۱۴۰۰، اولین تاکید وزیر بهداشت اجرای قانون تعرفه گذاری، بودکه همه ارکان وزارت بهداشت مکلف شدند تا این قانون عملیاتی شود. به این ترتیب برای اولین بار در بودجه سنواتی وزارت بهداشت یک ردیف اعتباری برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری در سال ۱۴۰۱ پیش بینی و ابلاغ شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: مهمترین دستاورد این قانون ارتقای هویت حرفه‌ای و کمک به استقلال مالی پرستاران است. همچنین در ادامه به بهبود رفتار سازمانی مدیران در اصلاح ساختار نیروی انسانی و سازماندهی کارکنان بر اساس نیاز واقعی در مراکز درمانی خواهد شد.
وی ادامه داد: در اجرای این قانون ما در ابتدای راه هستیم و بر اساس بازخوردهایی که از مراکز درمانی، گروه‌های فنی، انجمن‌ها و کارشناسان اقتصاد سلامت دریافت می‌کنیم فرایندها و دستورالعمل‌ها ارتقا پیدا خواهند کرد.

عبادی درباره اصلاحات قانون تعرفه گذاری پرستاری خاطرنشان کرد: مبنای پرداخت تعرفه‌ها تولید خدمت و مبتنی بر عملکرد است؛ بنابراین پرداختی کارانه پرستاران به شکل مساوی نخواهد بود و مبتنی بر تعداد بیمار دریافت کننده مراقبت، سطح مراقبتی و ارزش نسبی خدمات پرستاری است.

وی افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌هایی که سختی کار بیشتر است، بالاتر است. در سال جاری، مثلا در بخش‌های عمومی و داخلی جراحی ارزش نسبی معادل ۸ کا و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تا ۳۳.۴ کا هم افزایش پیدا می‌کند. البته، چون تعداد بیماران بخش‌های عمومی نسبت به بخش‌های ویژه بیشتر است، نوعی تعادل در پرداختی‌ها صورت می‌گیرد؛ در آئین نامه هم پیش بینی شده که نباید بین همکاران پرستار هم رده تفاوت کارانه بیشتر از ۲.۵ برابر باشد.

عبادی تصریح کرد: با افزایش ۳۵ درصدی در ضریب ریالی و ۳۰ درصدی ارزش نسبی مراقبت یا (K)، اصلاحاتی در آئین نامه اجرایی تعرفه گذاری صورت گرفت. البته همچنان ۵ درصد از جزء حرفه‌ای پزشکی در اختیار رئیس دانشگاه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ویرایش آئین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری پرستاری برخی ضرایب مثل ضریب همکاران شبکار، اتاق عمل، دیالیز و اورژانس به سمت افزایش تعدیل شد و پرداختی به شاغلان این گروه‌ها نسبت به ۱۴۰۱ بیشتر می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در هفته‌های آینده جلسات فنی و کارشناسی مقادیر کارانه برای سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و از همه همکاران می‌خواهیم اگر نکته‌ای دارند، اعلام کنند تا در رفع اشکالات مد نظر قرار گیرد. این مسیر رو به اصلاح است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ بسته خدمتی برای کارانه‌های پرستاران داشتیم و در سال ۱۴۰۲ به ۲۷ مورد رسید. در سال ۱۴۰۳ می‌تواند بسته‌های جدیدی اضافه شود و به مرور اجرای این قانون بهتر می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: هماهنگی و همکاری سازمان نظام پرستاری با وزارت بهداشت برای اجرای درست قوانین و حفظ حقوق مردم و پرستاران یک اصل مهم است و هرگونه ایجاد اختلاف بین جامعه پرستاری و مدیران نظام سلامت نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باعث انسداد در تعامل و تاخیر در حل مسائل جامعه بزرگ پرستاری می‌شود و امیدواریم منتخبان جدید نظام پرستاری در دور ششم به این تغییر رویکرد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: البته فعالیت‌های وزارت بهداشت در حوزه پرستاری به اجرای قانون تعرفه گذاری محدود نمی‌شود و طرح‌های دیگری مثل «پرستار پیگیر» برای بعد از ترخیص بیماران دنبال می‌شود.

عبادی گفت: در این طرح در ۱۱ بیماری مزمن شایع پیگیری توام با آموزش بیماران بعد از ترخیص به مدت یک ماه منجر به افزایش رضایتمندی، افزایش تبعیت از درمان، کاهش بستری مجدد و مراجعه غیربرنامه ریزی شده شود. محاسبات نشان می‌دهد تاکنون از این محل حدود ۱.۴ هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای اقتصاد سلامت شده است.

او ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل آنکالی (آماده باش) پرستاران، برخورداری از مزایای تعطیلات غیرمنتظره اعلامی کشوری، برگزاری آزمون استخدام حدود ۱۲ هزار نفری برای گروه پرستاری، تبدیل وضعیت حدود ۱۹ هزار نفر از محل قانون جامع ایثارگران، ساماندهی آموزش کمک پرستاری، توسعه کمی مراکز مراقبت از منزل از ۹۸۰ مرکز در سال ۱۳۹۹ به ۱۴۱۰ مرکز در سال جاری، توسعه آزمون صلاحیت حرفه ای، اخذ مجوز امضای الکترونیک در پرونده نویسی الکترونیک، توسعه نقش پرستاری در حوزه‌های مختلف از جمله تاسیس چهار انجمن علمی جدید، توسعه مراقبت‌های تسکینی و نیز تدوین پیش نویس قانون جامع پرستاری از جمله اقدامات دوره اخیر است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: تدوین پیش نویس بسته نگهداشت پرستاران و اصلاح مبلغ ریالی اضافه کار از برنامه‌های پیش روی معاونت پرستاری است.

کد خبر: ۲۵۲٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha