۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
۱.۶ میلیارد مترمکعب آب فاضلاب به پساب تبدیل شده است
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور:

۱.۶ میلیارد مترمکعب آب فاضلاب به پساب تبدیل شده است

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد:حدود ۵۴ درصد جمعیت شهری را در ۳۳ سال گذشته تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دادیم.

به گزارش بازار، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه به روز ترین فرآیند های تصفیه فاضلاب را در صنعت آب و فاضلاب در خیلی از شهرها پیاده می کنیم، گفت:این درحالیست که پروژه‌های جدید و پروژه های قدیم را در حوزه تصفیه‌خانه‌ها بازسازی و به روزرسانی می‌کنیم. اگر فاضلاب انسانی را با دانش روز دنیا در این صنعت از درب منازل مردم جمع آوری می‌کنیم به دنبال این هستیم که سلامت مردم را تامین کنیم و در نقطه دیگر آسیب زیست‌محیطی وارد نکنیم و این فاضلاب‌ها چه سفره‌های آب زیرزمینی و چه وضعیت محیط زیست را آلوده نکند.

وی ادامه داد: از این رو در پساب های فاضلاب در تصفیه خانه‌ها حساسیت داریم که با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت بهترین کیفیت را تصفیه خانه‌ها داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۹ هزار کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب و خطوط انتقال در سطح شهرهای کشور و ۲۶۵ تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شد، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۸۰ درصد شهر تهران را تحت پوشش فاضلاب شهری قرار می‌دهیم که این فاضلاب‌ها سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده نمی‌کند و به منازل مردم و به تاسیسات شهری آسیب نمی‌زند. علاوه بر این پساب‌های فاضلاب را به عنوان منبع آبی جدید در بیلان آب کشور برنامه‌ریزی می کنیم و این نقطه عطف کار ما است.

امینی با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر استفاده از پساب‌های فاضلاب به عنوان ظرفیت آبی خوب برای صنایع، تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (ع) تبصره ۸ قانون بودجه تاکید دارند صنایعی که آب مصرف می‌کنند به جای استفاده از آبهای تازه مثل آب دریا و آب چاه و آبهای متعارف، فرایند آنها تغییر پیدا کنند و به آبهای غیرمتعارف مثل آب شیرین کن و آبهای لب‌شور و پساب‌های فاضلاب مجهز شوند که این ظرفیتی است که آب و پساب را مجدد بازچرخانی کنیم.

وی ادامه داد: تا امروز حدود ۵۴ درصد جمعیت شهری را در ۳۳ سال گذشته تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دادیم و این باعث شده که ما یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب فاضلاب را به پساب تبدیل کنیم و برای استفاده از این پساب ها برنامه ریزی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام اینکه برنامه دولت این است که در دولت سیزدهم بر ۲۶۵ تصفیه خانه فاضلاب، ۷۱ تصفیه خانه دیگر افزوده شود، خاطر نشان کرد: ۱.۲ میلیون مترمکعب در روز به حجم ظرفیت فاضلاب‌ها و حدود ۴۶۰۰ کیلومتر به حجم شبکه جمع آوری فاضلاب اضافه می‌شود و برنامه‌ریزی شده است عدد ۵۴ درصد را به ۵۶ درصد در انتهای دولت سیزدهم برسانیم.

امینی همچنین با بیان اینکه تا امروز حدود ۹۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شرب و بهداشت قرار دارند، افزود: با اقدامات خوبی که در دولت سیزدهم انجام شده ۸۶.۸ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب شرب قرار گرفته است. برنامه دولت این است که این شاخص را در جمعیت روستایی ارتقاء و به عدد ۹۰ درصد برساند و نسبت به متوسط خیلی از کشورها و استاندارد دنیا عدد بالایی است.

وی آب بدون درآمد را حدود ۳۱.۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: میزان هدررفت آب حدود ۱۵.۶ درصد است که عمده اینها متاسفانه در روستاها هستند و به صورت حجمی در شهرها و به لحاظ فراوانی در روستاها است. به همین علت است که در دولت سیزدهم وزیر نیرو مقرر کرده که ده هزار روستا که تنش آبی دارد یا شبکه‌های آنها فرسوده است را اصلاح کنیم و تامین آب را انجام دهیم.

امینی با اعلام اینکه در شبکه آب و فاضلاب، تعویض شبکه‌های فرسوده و انشعابات فرسوده و بحث نشت‌یابی را در دستور کار داریم، افزود: به طور مستمر این نشت‌یابی انجام و در شبکه های توزیع آب، سالانه در شهر و روستا حدودا ۸ هزار کیلومتر از شبکه‌های آب را اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه این است که در حوزه آب بدون درآمد، این شاخص را کاهش دهیم. برخی از استانها از جمله: یزد، قزوین، اصفهان و قم تلاش‌های خوبی در این حوزه انجام دادند و سعی کردند آب بدون درآمد را در حد بهترین استانداردهای دنیا قرار دهند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: یکی از شاخص‌های مهم در کاهش آب بدون درآمد، مدیریت کاهش فشار با اصلاح شبکه‌های آب و خطوط انتقال است که فشار شبانه و میزان نشت را در شب‌ها کم کنیم. اینها با تکنولوژی روز سامانه بالانسینگ و مدیریت فشار صورت می گیرد، و خوشبختانه بعضی از شهرهای کشور این حرکت را انجام دادند.

کد خبر: ۲۵۲٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha