۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
تقاضا برای مسکن در پایتخت دو برابر شد؛ اما اجازه ندادیم تهران بزرگ شود! |اجاره نشینی اجبار است؟
کارشناس مسکن مطرح کرد

تقاضا برای مسکن در پایتخت دو برابر شد؛ اما اجازه ندادیم تهران بزرگ شود! |اجاره نشینی اجبار است؟

ایلاتی، کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه تقاضا برای مسکن و سکونت در تهران دو برابر شده اما اجازه ندادیم که شهر تهران بزرگ شود گفت: رویای خرید مسکن کلمه مناسبی برای کلان شهرها و حتی کل کشور نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگویی در خصوص اصطلاح رویای خرید مسکن، عنوان کرد: رویای خرید مسکن کلمه مناسبی برای کلان شهرها و حتی کل کشور نیست. ما کشور بزرگی هستیم و تنها از یک درصد پهنه سکونتی آن استفاده می‌کنیم.

وی افزود: می‌توانیم برای همه مردم امکانات زمین را فراهم کرده و اگر ابزارهای مالی جدید در اختیار آنها قرار بگیرد به هیچ وجه این مورد رویا نیست و کمتر از پنج سال بسیاری از جوانان و خانواده‌ها می‌توانند صاحب خانه شوند. به شرطی که زمین واگذار و دولت مسیر جدیدی را ادامه دهد.

نسبت اجاره‌نشینی و مالکیت در تهران نسبت به سایر کشورهای خارجی از جمله آلمان شرایط مطلوبی است. آیا اجاره‌نشینی در ایران یک انتخاب است یا یک اجبار؟

وی در خصوص نسبت اجاره نشینی و مالکیت در تهران گفت: نسبت اجاره‌نشینی و مالکیت در تهران نسبت به سایر کشورهای خارجی از جمله آلمان شرایط مطلوبی است. آیا اجاره‌نشینی در ایران یک انتخاب است یا یک اجبار؟ به جز کشورهایی که شرایط اقتصادی با ثباتی دارند، خانواده‌ها مانند خانواده‌های ایرانی تمایل به صاحب ملک شدن، ندارند.

یک طرح اجتماعی در برخی از کشورهای شرق اروپا به عنوان مسکن استیجاری شکل گرفت. این مسکن برای اقتصادهایی که پایدار هستند مطلوبیت دارد. ولی تورم موجود در یک سال اخیر در کشور، این شرایط را ایجاب می‌کند که خانواده‌ها را به سمت داشتن یک ملک هدایت کنیم

او افزود: یک طرح اجتماعی در برخی از کشورهای شرق اروپا به عنوان مسکن استیجاری شکل گرفت. این مسکن برای اقتصادهایی که پایدار هستند مطلوبیت دارد. ولی تورم موجود در یک سال اخیر در کشور، این شرایط را ایجاب می‌کند که خانواده‌ها را به سمت داشتن یک ملک هدایت کنیم. طی ۲۰ سال گذشته جمعیت تهران دو برابر شده ولی مساحت آن تغییر نکرده است. تقاضا برای مسکن و سکونت در تهران دو برابر شده اما اجازه ندادیم که شهر تهران بزرگ شود و این منجر به شکل‌گیری تورم زمین و مسکن در این شهر شده است.

ایلاتی مطرح کرد: زمان ساخت مسکن، یک اکوسیستم شکل می‌گیرد. ما وقتی در برنامه‌های سهم بازار که وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده فقط مسئله ساخت مسکن و تسهیلات ساخت آن را می‌بینیم یک ارزش افزوده‌ای در آن محیط که برای سرمایه‌گذاری رخ داده، ایجاد می‌شود. سهم کسانی که آورده خود را آورده کجا دیده شده است؟ ما چه جذابیتی را می‌توانیم برای بخش خصوصی داشته باشیم؟

وی افزود: وقتی به صورت یک بسته سرمایه‌گذاری، ساخت مسکن را ببینیم منافع جدیدی ایجاد می‌شود که برای بخش خصوصی جذاب است. ما این‌ها را باید معرفی نماییم که ساخت مسکن چه فرصت جانبی دیگری را ایجاد می‌کند. اگر این موارد به صورت دقیق محاسبه شود بخش هزینه ساخت کاهش پیدا می‌کند. هم اکنون در فضای سیاست گذاری کشور در این خصوص صحبتی نمی‌شود.

قانون جهش تولید یک جریمه‌ای را برای بانک‌ها در نظر گرفته و بانک‌هایی که همراهی نمی‌کنند باید ۲۰ درصد مبلغ پرداختی جریمه شوند. عدد آن توسط مدیر صندوق ملی مسکن حدود ۱۴۰ هزار میلیارد اعلام شده است

ایلاتی نیز مطرح ‌کرد: قانون جهش تولید یک جریمه‌ای را برای بانک‌ها در نظر گرفته و بانک‌هایی که همراهی نمی‌کنند باید ۲۰ درصد مبلغ پرداختی جریمه شوند. عدد آن توسط مدیر صندوق ملی مسکن حدود ۱۴۰ هزار میلیارد اعلام شده است. یعنی بانک‌های خصوصی و دولتی به دلیل عدم پرداخت در این دو سال باید این مقدار جریمه دهند.

کارشناس مسکن ادامه داد: بانک‌ها وام‌هایی را پرداخت می‌کنند که تبدیل به یک سری اوراق شده و در یک بازار ثانویه‌ای خرید و فروش می‌شود. این موضوع امکان تجدید منابع برای بانک‌ها را فراهم می‌کند. این روندی است که در صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده است. ما هم این احتمال را می‌دهیم در صورتی که منابع خوبی به این صندوق وارد شود، این بازار در ایران شکل بگیرد و بانک‌ها تشویق می‌شوند که تسهیلات خوبی را هم در ساخت مسکن و هم در خرید مسکن داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۲٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha