۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶
اجرای لاین نوری کناف چگونه انجام می‌شود؟

اجرای لاین نوری کناف چگونه انجام می‌شود؟

برای اجرای لاین نوری کناف باید چه مراحلی را طی کنید؟

به گزارش بازار، برای اجرای لاین نوری کناف باید چه مراحلی را طی کنید؟ اگر لاین نوری را برای نورپردازی محیط داخلی خود انتخاب کرده‌اید، باید مرحله اجرای لاین‌ها را به‌خوبی به انجام برسانید تا از زیبایی و مزیت‌هایی این چراغ‌ها بهره‌مند شوید. شرکت سام آلومینیوم به‌عنوان تولیدکننده انواع پروفیل لاین نوری، مراحل اجرای لاین نوری کناف را تشریح می‌کند.

لاین نوری کناف، روشی برای زیباسازی محیط کار و زندگی شما

استفاده از لاین نوری یا چراغ خطی کناف یک روش مدرن و زیبا برای افزایش جلوه‌ی داخلی فضای ساختمان و نمای آن است. برای اجرای لاین نوری کناف به­صورت تخصصی در نورپردازی، به دانش فنی و تجربه نیاز است، بنابراین معمولاً توصیه می‌شود که از تخصص­های متخصصین استفاده نمایید.

اگر مدت زیادی نیست که کلمه لاین نوری به گوشتان خورده است پس حتما چند دقیقه برای خواندن این مقاله وقت بگذارید تا در مورد این تکنولوژی در صنعت روشنایی بیشتر بدانید.

هم‌چنین اگر کاملاً با لاین نوری یا چراغ خطی آشنا هستید و می­خواهید برای استفاده در محل زندگی و کسب و کارتان بررسی دقیق­تری درباره انواع آن داشته باشید، ما می­خواهیم صفر تا صد اجرای چراغ خطی کناف را به صورت کاملاً واضح توضیح دهیم تا بعد از خواندن آن نسبت به انتخاب خود مطمئن­تر گام بردارید.

اجرای لاین نوری کناف چگونه است؟

در این گزارش به­صورت جامع درباره اجرای چراغ خطی کناف بحث می­شود. لاین نوری کناف یا چراغ خطی کناف را معمولاً برای ایجاد نورپردازی زیبا در دیوارها یا سقف‌ و دیوارهای داخلی، نمای ساختمان، فضاهای بزرگ مثل کتابخانه، سالن کنفرانس، اتاق جلسات و حتی محوطه­های کارگاهی، تفریحی، اقامتی و پارک­ها استفاده می­کنند. این نوع نورپردازی به طراحی داخلی فضاها جلوه خاصی می‌دهد و معمولاً در فضاهای مدرن و شیک به کار می‌رود.

اجرای لاین نوری یک مرحله از روند نورپردازی است که با طراحی آغاز می­شود، با خرید ادامه عملیاتی می­شود و به اجرا می­رسد و مراحل بعد از آن را در ادامه گزارش می­خوانید.

سه حالت اجرای لاین نوری چیست؟

اجرای لاین نوری کناف چگونه انجام می‌شود؟

 به صورت کلی در سه حالت می­توانیم لاین نوری را در منزل یا محل کار خود اجرا کنیم:

۱) لاین نوری توکار  (Recessed Lighting)

چراغ­های خطی تعبیه شده در سقف یا دیوار، لاین نوری توکار در سقف یا دیوار داخلی محسوب می­شوند. این نوع نورپردازی به طور معمول در کناف یا سقف کاذب با چراغ LED مورد استفاده قرار می­گیرد.

در این حالت نیاز است که محل مورد نظر کناف زده شود. لاین نوری داخل کناف نصب می­شود، به نحوی که لبه­های لاین نوری بر روی کناف قرار می‌گیرند و فنر چراغ خطی را به کناف متصل می­کند.

۲) چراغ خطی روکار  (Surface-Mounted Lighting)

در این حالت نیاز به تخریب دیوار یا سقف محل مورد نظر نداریم. در حالت نصب روکار لاین نوری می­توانیم از دو نوع چراغ خطی بهره ببریم. این نوع چراغ خطی با بست یا پیچ به دیوار یا سقف متصل می­شود که چون موضوع اصلی این گزارش نیست، از شرح آن خودداری می­کنیم.

۳) چراغ لاینر آویز  (Pendant Lighting)

مشخصه لاین نوری آویز، نصب از سقف با استفاده از زنجیر، کابل یا سیم­های مخصوص است. این نورپردازی برای تمرکز بیشتر نور مورد استفاده قرار می­گیرد. فضاهایی که سقف بلند دارند مانند سوله­ها، مساجد و کتابخانه­ها از چراغ خطی آویز بهره می­گیرند.

۳+۱) فضاهایی با سقف بلند با نور متمرکز

حالت دیگر استفاده چراغ لاینر آویز در مواقعی است که می­خواهیم از نور متمرکزی برای یک فضای خاص استفاده کنیم این نوع چراغ خطی مورد استفاده قرار می­گیرد.

به­عنوان مثال، برای روشنایی یک میز ناهارخوری، جلوی میز کار یا بخش خاصی از یک اتاق از چراغ خطی آویز استفاده می‌شود.  شکل و اندازه‌های متنوع در چراغ­های لاینر آویز موجود هستند؛ از آویزهای کوچک و شیک گرفته تا آویزهای بزرگ و طراحی‌های متنوع.

پس به­صورت کلی  هر یک از این انواع نورپردازی طراحی شده متناسب با نیازها و سلیقه‌های شما در طراحی داخلی فضاها مورد استفاده قرار می­گیرد. انتخاب نوع مناسب نورپردازی بستگی به اهداف طراحی، اندازه فضا، و سبک دلخواه شما دارد که در ادامه در مورد آن توضیح می­دهیم.

خرید انواع پروفیل چراغ خطی از شرکت سام آلومینیوم

مراحل اجرای لاین نوری کناف چیست؟

در این گزارش به­صورت جامع اجرای چراغ خطی کناف بررسی می­شود؛ به‌نحوی که در ابتدا خلاصه­ای از روند کلی و سپس واژه­های اجرا، لاین نوری و کناف را توضیح می­دهیم و در نهایت اجرای چراغ لاین را به‌صورت جامع توضیح می­دهیم. لازم است در این قسمت توضیح دهیم که اجرا، پس از طراحی، خرید چراغ خطی و لوازن آن صورت می­گیرد.

خلاصه­ای از اجرای لاین نوری کناف

اجرای لاین نوری کناف به این ترتیب است که مکان مورد نظر و طرح خود را انتخاب می­کنیم و سپس با کمک یک مشاور و متخصص اجرایی، چراغ خطی مناسب را انتخاب می­کنیم. کناف به ابعاد مورد نظر برش خورده و در جای مناسب خود نصب می­شود.

سیم­کشی چراغ خطی کناف

بعد از مرحله نصب چراغ خطی کناف، نوبت به سیم­کشی­های انجام شده می­رسد. باید دقت کنید که کارهای مونتاژ و نصب ال ای دی، درایور و درپوش­های لاین نوری باید قبل از نصب آن در کناف صورت پذیرد. سپس سیم­کشی برق برای آن انجام می­شود.

حالت­های ویژه روشن شدن چراغ خطی

اجرای لاین نوری کناف چگونه انجام می‌شود؟

اگر قصد دارید روشنایی لاین نوری شما حالت خاصی داشته باشد، باید حین اجرای لاین نوری به تکنسین برق این موضوع را یادآور شوید که ال ای دی های داخل چراغ را به­صورت دلخواه شما به کلید متصل کند.

به­عنوان مثال در SL ۵۱ معمولاً چهار یا پنج ردیف ال ای دی خطی نصب می­شود که شدت نور آن به ۸۰۰۰ لومن می­رسد.

در این‌گونه موارد می­توانید ۳ ردیف ال ای دی را آفتابی و دو ردیف را مهتابی یا دو ردیف از هر کدام را استفاده کنید و برای هر یک کلید جداگانه­ای بگذارید. در این صورت می­توانید از نور مناسب بهره ببرید و در صورتی که در برخی از مواقع می­خواهید نور اشباع داشته باشید، هر ۴ یا ۵ ردیف را روشن می­کنید.

تا این‌جا به­صورت خلاصه مروری بر اجرای لاین نوری داشتیم ولی حالا با نگاهی دقیق و جزئی به بررسی مرحله به مرحله اجرای لاین نوری کناف می­پردازیم.

فقط قبل از آن لازم است که عناوین استفاده شده در عنوان گزارش را مروری کنیم تا بعد از مرور آن­ها با تصور بهتری مراحل اجرای چراغ خطی کناف را بخوانیم.

در ابتدا عنوان اجرای لاین نوری کناف که از سه جزء تقسیم شده، تشریح کنیم:

اجرا + لاین نوری + کناف

اجرا به مرحله­ی انتهایی کار می­گویند که در ابتدای آن طراحی، تولید، خدمات جانبی مانند رنگ و بسته­بندی، مونتاژ است و در نهایت نوبت به اجرا می­رسد.

انواع طراحی لاین نوری عبارت هستند از:

۱) طراحی ساختمان لاین نوری

 لاین نوری از پروفیل و دیفیوزر و یراق آلات تشکیل شده است. طراحی پروفیل لاین نوری باید به گونه­ای باشد که ضریب حرارتی چراغ استفاده شده و میزان انرژی تلف شده در آن را پاسخگو باشد.

دیفیوزر آن نیز انواع مختلفی دارد. برخی از افراد به دیفیوزر طلق هم می­گویند. میزان شدت نور و درخشندگی به نوع دیفیوزر بستگی دارد.

۲)  طراحی نقشه روشنایی

 در این نوع طراحی که در هنگام اجرای لاین نوری انجام می­شود مهندسین با توجه به الزامات پروژه از قبیل میزان روشنایی، نحوه کاربری و نیاز پروژه به نورپردازی موضعی یا عمومی به طراحی نورپردازی می­پردازند.

لاین نوری چیست؟

دومین عنوان این گزارش، لاین نوری است که برای کسانی که تا کنون کمتر این عبارت را شنیده­اند، مفید است؛ چراغ خطی، چراغ لاینر، نور خطی، ال ای دی خطی از نام­های دیگر لاین نوری هستند. لاین نوری از پروفیل آلومینیوم، دیفیوزر یا طلق، ال‌ای‌دی و یراق آلات مرتبط با آن تشکیل شده است که در ادامه به تشریح بیشتر آن می­پردازیم.

کناف چیست؟

کناف برای اجرای طرح­های بسیار جذاب و عالی در صنعت ساختمان در دیوار و سقف به کار می­رود. برای اجرای لاین نوری از کناف استفاده می­شود. لاین نوری می تواند با کناف و بدون آن مورد استفاده قرار گیرد. که برای حالت توکار لاین نوری از کناف استفاده می­شود.

مراحل اجرای لاین نوری کناف چیست؟

با این توضیحات، عنوان اجرای لاین نوری کناف کاملا مشخص شد. حال نحوه اجرای لاین نوری کناف را با هم بررسی می­کنیم.

  • مرحله اول) انتخاب مکان مورد نظر برای اجرای لاین نوری
  • مرحله دوم) انتخاب مجری مناسب و متخصص
  • مرحله سوم) خرید لاین نوری کناف
  • مرحله چهارم) اجرای لاین نوری کناف
  • مرحله پنجم) تعمیر و نگهداری

حال می­خواهیم به ترتیب هر یک از موارد را بررسی کنیم تا بهترین روند را برای کار و اجرای این نوع پروژه­ها داشته باشیم.

مرحله اول) انتخاب مکان مورد نظر برای اجرای لاین نوری

در این مرحله مکانی را که می­خواهیم لاین نوری در آن اجرا شود، مشخص می­کنیم. ممکن است مکان مورد نظر فضای ساخت و ساز یک ساختمان نیمه‌کاره، اتاق نشیمنِ خانه، اتاق مطالعه، نمای ساختمان، کتابخانه عمومی، سالن جلسات و یا هر مورد دیگری باشد.

برای هر یک از مکان­های مورد نظر شدت روشنایی مشخصی نیاز است که باید قبل از طراحی نورپردازی میزان شدت نور را محاسبه کرد.

برای محاسبه شدت نور فرمول­هایی وجود دارد و از طرفی در شیوه­نامه­هایی که در صنعت ساختمان در قسمت نورپردازی وجود دارد، استاندارد آن ذکر شده است که در این‌جا به برخی از این استاندارها که در نشریه ۶۵۴ روشنایی و نورپردازی آمده است اشاره می­کنیم.

اجرای لاین نوری کناف چگونه انجام می‌شود؟

اگر فضای مورد نظر مثل اتاق مطالعه یا فضای کتابخانه یا محیط کار باشد که میزی جهت کار یا مطالعه در آن قرار دارد، باید نور موضعی روی میز را در نظر گرفت که نوری کامل و مناسب باشد؛ یعنی هم نور کافی داشته باشد و هم نور اشباع نباشد که باعث خستگی چشم شود. لذا با توجه به جدول بالا حدود نوری که نیاز دارید را مشخص می­کنید.

مرحله دوم) انتخاب مجری مناسب و متخصص

اگر بهترین کالاها را به نحوی نامناسب به کار بگیرید پروژه به­صورت نامطلوبی جلوه خواهد کرد. پس این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است. مجری لاین نوری باعث دوام کار شده و زیبایی کار را به نمایش می­گذارد.

مرحله سوم) خرید لاین نوری کناف

شاید قبل از خواندن این گزارش و تحلیل اجرای لاین نوری فکر می­کردید که تنها مرحله مهمِ داشتن چراغ خطی، خرید آن خواهد بود. در خرید لاین نوری باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. خرید از مرکز تولید

سعی کنید از مرکز تولید لاین نوری خرید داشته باشید؛ زیرا هم تنوع بیشتری دارد و هم قیمت مناسب­تری را ارائه می­کند.

  1. بررسی کیفیت پروفیل لاین نوری

یکی از مهم­ترین شاخص­هایی که می­تواند نقش حیاتی داشته باشد کیفیت پروفیل لاین نوری است. بهتر است برای تشخیص کیفیت آلومینیوم از کسانی که تجربه، مهارت و تخصص کافی دارند بهره ببرید.

  1. بررسی کیفیت دیفیوزر

لاین نوری برای نورپردازی محیط استفاده می­شود پس اگر نتوانید نورپردازی مناسبی داشته باشید هدف شما از اجرای لاین نوری مخدوش خواهد شد. عدم کیفیت دیفیوزر باعث عدم درخشندگی می­شود.

در انتخاب دیفیوزر مناسب، می­توان به ویژگی­هایی مثل عدم استفاده از رنگ در تولید دیفیوزر، مواد اولیه آن، زرد نشدن در هوای آزاد بعد از چند ماه اشاره کرد.

  1. انتخاب یراق آلات مناسب

یراق لاین نوری در نگهداری آن در بلند مدت بسیار موثر است؛ به­عنوان مثال فنر در کنار لقمه استفاده می­شود و با هم نقش پایه را برای لاین نوری کنافی که ریل دارد ایفا می­کند.

این پایه باید بسیار محکم باشد و بتواند ریل چراغ خطی را به کناف به­صورت کاملا محکم نگه دارد. یراق لاین نوری را در ادامه گزارش بیشتر توضیح می­دهیم.

  1. نحوه پرداخت و تسویه حساب

برخی از مراکز تولید و توزیع لاین نوری با توجه به شرایط اقتصادی اقشار مختلف، ارائه غیرنقدی هم در برنامه کار خود دارند که این نوع تعامل باعث می­شود که شما با مقدار هزینه اولیه کمتری کار با کیفیت و منحصر به­فرد را انجام داده ولی در آینده نسبت به پرداخت و تسویه آن اقدام نمایید.

امیدوارم آن قدر خوش‌حساب باشید که همه افراد بتوانند با خیالی راحت  با شما تعامل مالی داشته باشند!

  1. ضمانت اجرای لاین نوری

یکی از مواردی که در بسیاری از مراکز اجرای لاین نوری انجام نمی­شود، ارائه ضمانت بابت کار انجام شده است.

البته باید توجه داشته باشیم که ارائه ضمانت برای تجهیزات الکترونیکی آن هم مورد استفاده در ساختمان تعهد ویژه­ای محسوب می­شود، ولی به هر حال می­توانید این شاخص را نیز در خرید خود در نظر داشته باشید.

مرحله چهارم) اجرای لاین نوری کناف

اجرای لاین نوری کناف چگونه انجام می‌شود؟

در این مرحله میوه تمام مراحل قبل به بار می­نشیند و چراغ خطی آماده نصب می­شود. به موازات مراحلی که مرور کردیم ساختمان و کناف نیز آماده می­شود که با توجه به این که تمرکز ما روی موضوع اجرای لاین نوری کناف بود دیگر به آماده­سازی کناف اشاره­ای نداشتیم.

آماده­سازی کناف معمولاً توسط طراحان و مجریان حوزه کناف انجام می­شود. کناف­کاران معمولاً متخصصانی دقیق و دارای نگاهی هنری هستند که سعی می­کنند زیرسازی خوبی را در سقف و دیوار محل نصب انجام دهند.

چه کدهایی برای اجرای لاین نوری کناف مناسب هستند؟

چند شاخص در چراغ خطی وجود دارد که آن­ها را برای کناف مناسب می­سازد. آن شاخص­ها، لبه­دار بودن و ریل داشتن برای جای پایه و فنر است. اگر بخواهیم به صورت گذرا به کدهای چراغ خطی کناف اشاره­ای داشته باشیم می­توانیم به کدهای زیر که جای پایه و فنر را دارند اشاره کنیم:

SL ۱۱ , SL ۱۲, Sl ۱۷, Sl ۱۸۲, SL ۲۱, SL ۲۱۱, SL ۲۳۱, SL ۳۲, SL ۳۲۱, SL ۴۱, SL ۵۱

کدهای لاین نوری زیر بدون جای پایه و فنر  ولی لبه­دار است:

SL ۱۵, SL ۱۶, SL ۱۶۱, SL ۱۶۲, SL ۲۲, SL ۳۱

نتیجه­ گیری

لاین نوری یکی از مدرن­ترین روش­های نورپردازی است که امروزه مورد استفاده قرار می­گیرد. نوع اجرای لاین نوری کناف با توجه به میزان نور مورد نیاز، وضعیت محل نصب از جهت امکان توکار بودن، میزان نور از جهت تمرکز آن، ارتفاع سقف، ضخامت و نوع کناف مورد استفاده تعیین می­گردد.

اگر می­خواهید بهترین اجرای چراغ خطی کناف را داشته باشید. باید تمام مراحلی را که در این‌جا به آن اشاره کردیم رعایت کنید. به صورت خلاصه باید پروفیل و دیفیوزر با کیفیت را تهیه کنید و سپس ال ای دی با رنگ مناسب توسط مونتاژکار با تجربه با استفاده از اصول فنی الکترونیک داخل آن نصب گردد. لاین نوری در این مرحله آماده نصب شده است.

پس از نصب لاین نوری در کناف سیم­کشی آن را انجام می­دهید. در متن گزارش به نحوه سیم­کشی و استفاده از کلیدهای متنوع و هوشمند اشاره کردیم. در نهایت باید یادآور شویم که یکی از مزیت­های لاین نوری، مستقل بودن المان­های ال‌ای‌دی آن است به نحوی که اگر قسمتی از چراغ خطی دچار خاموشی شود، متخصصین امر می­توانند با دسترسی به آن قسمت نسبت به تعویض ماژول مورد نظر اقدام نمایند.

«اجرای لاین نوری کناف» باید به صورت اصولی و دقیق صورت گیرد تا بتوانید سال­های سال لذت بهره­برداری از آن را داشته باشید. پیشنهاد می­کنیم لاین نوری یا چراغ خطی خود را از مراکز تولید بدون واسطه تهیه و خرید نمایید. یکی از مراکز تولید و توزیع معتبر در سطح کشور شرکت سام آلومینیوم ایرانیان است که با توجه به تخصص و تجربه خود توانسته است در زمینه چراغ­های خطی محصولات و خدمات خوبی را ارائه نماید.

کد خبر: ۲۵۱٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha