۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
دست‌انداز در بازار لاستیک؛ فاصله فاحش قیمت دولتی با آزاد
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

دست‌انداز در بازار لاستیک؛ فاصله فاحش قیمت دولتی با آزاد

لرستان- موج گرانی‌ها در سطح استان لرستان به بازار تایر و لاستیک خودروهای سواری و سنگین نیز رسیده، مقوله‌ای که نگرانی‌های زیادی را در بین رانندگان و مردم این استان پدید آورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: لاستیک هم از سبد ارز دولتی حذف شد و با تخصیص ارز نیمایی به لاستیک خودروهای سواری و سنگین، بازار این محصول در کشور و بالطبع استان لرستان به یکباره دچار نوسان شده و قیمت‌ها اوج گرفته، همچنین به دلیل افزایش میزان تقاضا و کمبود مواد اولیه، تولید لاستیک تا حدودی کمتر شده که این کمبود لاستیک در بازار احساس می‌شود.

با حذف ارز دولتی برای واردات لاستیک، قیمت لاستیک صعودی شد و از طرفی کمبود عرضه از سوی کارخانه‌های تولید لاستیک سبب شده تا وضعیت این روزهای بازار تایر سیاه‌تر از هر زمان دیگری شود و بازار آن وضعیتی متشنج به خود بگیرد و در پس آن احتمال این می‌رود که قیمت کرایه‌های تاکسی و حمل‌ونقل نیز متاثر شود.

نوسان قیمت در بازار لاستیک
با توجه به اینکه با شیوع ویروس کرونا خیلی از مسافرت‌های برون شهری کاهش یافت و به تبع آن انتظار کاهش قیمت‌ها میرفت اما با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، قیمت‌ها سر به فلک کشید و به طور مثال هر جفت تایر پرایدی از ۳۷۵هزار تومان با ۶۲۰هزار تومان در بازار استان لرستان فروخته می‌شود.

یکی از فروشندگان تایر در لرستان به خبرنگار بازار گفت: قیمت لاستیک‌ تقریبا هر سه روز یکبار تغییر می‌کند؛ ۱۰ روز قبل لاستیک بارز ایرانی با قیمت ۶۲۸ هزار تومان خریداری کردیم ولی الان همین لاستیک ۸۰۰ هزار تومان است. از ابتدای امسال تاکنون چندین بار لاستیک گران شده و طی روزهای اخیر قیمت هر جفت لاستیک حدود ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است

حمید کوگانی افزود: در خرم‌آباد فقط دو نمایندگی لاستیک فروشی دولتی وجود دارد و حدود ۶۰ لاستیک فروشی به صورت آزاد کار می‌کنند؛ از ابتدای سالجاری تاکنون چندین بار لاستیک گران شده به طوری که طی روزهای اخیر هر جفت لاستیک حدود ۱۳۰ هزار تومان گران شده است.

سهمیه رعایت نمی شود
این فروشنده لرستانی عنوان کرد: لاستیک‌هایی که بنا است سهمیه‌ای باشد متاسفانه تعدادی را می‌دهند و مابقی را به صورت دلالی به فروش می‌رسانند؛ در حال حاضر شرکت ۳۰ درصد قیمت تایر را گران کرده است و تا به دست ما و بعد مصرف کننده برسد، افزایش چند برابری دارد.

کوگانی بیان کرد: عمده فروشان به لاستیک فروشان لاستیک نمی‌فروشند و اعلام کردند به مصرف کننده هر شش ماه دوحلقه بدهند ولی در خرم‌آباد فقط دو عمده فروش وجود دارد که لاستیک را با قیمت دولتی می‌آورند و در انبارها می‌گذارند و ماهی حدود ۱۰ الی ۲۰ حلقه پخش می‌کنند و مابقی را با نرخ آزاد می‌فروشند.

یکی دیگر از فروشندگان لاستیک لرستان که نام خود را فاش نکرد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکت‌ تولید کننده، قیمت لاستیک را گران و قیمت لاستیک حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد و قیمت برخی اجناس صد درصد گران شده است، لاستیک به نرخ آزاد است و به همین دلیل قیمت این قلم را در خودروهای سنگین و سبک گران کرده است و ما هم مجبوریم بخریم و مشتری نیز بر اساس نیازی که دارد بالاجبار خرید ‌می‌کند.

حذف ارز دولتی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از علت‌های گرانی تایر و لاستیک حذف ارز دولتی است، طبیعتا با ارز نیمایی قیمت لاستیک هم افزایش پیدا می‌کند چون وقتی که ارز دولتی نباشد جنس هم در بازار به صورت دولتی عرضه نمی‌شود از سوی دیگر باید گفت امروز با ارز نیمایی مواد اولیه وارد می‎‌کنند و همین سبب گرانی اجناس می‌شود.

طبیعتا با ارز نیمایی قیمت لاستیک هم افزایش پیدا می‌کند چون وقتی که ارز دولتی نباشد جنس هم در بازار به صورت دولتی عرضه نمی‌شود

داوود سعادتی نژاد افزود: الان با ارز نیمایی مواد اولیه وارد می‎‌کنند و همین سبب گرانی اجناس می‌شود، لاستیک‌های اتوبوس و کامیون خارجی است که معمولا وارد می‌شود ولی تایر خودرو سواری تولید داخلی است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک استان لرستان عنوان کرد: بنا بوده قیمت تایر ۳۰ درصد افزایش یابد ولی هنوز عملی نشده است و کارخانه‌ها موادی وارد نکرده‌اند که تولید صورت گیرد؛ اگر قیمت تایر افزایش پیدا کرده به دلیل کمبود در بازار است چرا که هنوز لاستیک توزیع نشده است.

سعادتی نژاد با بیان اینکه دولت ارز دولتی را برای لاستیک حذف کرده است تصریح کرد: چنانچه تک نرخی شود و عمده فروش و خرده فروش هر کدام کار خودشان را بکنند این مسائل قابل هضم است، الان بعضی از واحدهای صنفی سرمایه گذار هستند، پول دارند و سرمایه گذاری می‌کنند اما برخی‌ها خودشان نمی‌توانند بفروشند و باید از طریق سامانه به فروش برسد همچنین بعضی از لاستیک‌ها حدود ۱۰ ماه مانده و به فروش نرفته که بیشتر لاستیک‌های سنگین است

وی با بیان اینکه بعضی از لاستیک‌ها حدود ۱۰ ماه مانده و به فروش نرفته که بیشتر لاستیک‌های سنگین است، قیمت لاستیک‎های سنگین در دست تنظیم بازار است و باید حواله باشد که اکثرا حواله نیامده است، گفت: در مدت زمانی مقداری لاستیک در بازار اشباع شده بود و لاستیک ۱۲۲۴ یا ۳۱۵ بیشتر حواله شد و همین سبب شد سرمایه‌گذار این لاستیک‎ها را در انبار گذاشته و مانده است که برای کاسبان نیز مقداری نارضایتی ایجاد کرد.

حواله لاستیک داده نمی‌شود
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک لرستان با بیان اینکه لاستیکی که وارد می‌شود در اختیار تنظیم بازار و پایانه‌ها قرار می‌گیرد و از طریق پایانه باید در سامانه ثبت و به کامیون داران حواله بدهند  و از واحد صنفی تحویل بگیرند ولی این حواله داده نمی‌شود و حدود پنج الی شش ماه لاستیک در انبار باقی می‌ماند، اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد لاستیک‌های سواری داخلی است، لاستیک سنگین ۳۵ درصد تولید داخل و ۶۵ درصد وارداتی است.

ذخیره سازی صورت گرفته و تایر توزیع و اگر مدیریت شود قیمت‌ها کاهش می‌یابد، از این پس مسافرت‌ها و فصل بار نیز کمتر می‌شود که در کاهش قیمت تاثیرگذار است

سعادتی نژاد با بیان اینکه سهمیه دولتی در اختیار راننده تاکسی و اتوبوس‌های بین شهری قرار می‌گیرد، گفت:  سهمیه برای تمام واحدهای صنفی لحاظ می‌شود و اکثر واحدها که نماینده شرکت‌ها هستند نیز توزیع می‌کنند ولی عده‌ای که سهمیه ندارند برایشان مشکل است.

وی گفت: این تورمی که وجود دارد روی همه چیز تاثیرگذار است، اگر مقداری توزیع بیشتر شود قیمت کاهش می‌یابد، لذا امیدواریم کارخانه‌ها تولید را بیشتر کنند تا مشکلات کمتر شود.

باید دید با این نوسانات قیمت‌ها و حذف ارز دولتی، رانندگان و مصرف‌کنندگان لاستیک‌های سبک و سنگین در استان لرستان چگونه از پس هزینه‌هایشان برمی‌آیند و آیا این گرانی بر دیگر مسائل نیز تأثیر می‌گذارد؟

کد خبر: ۲۵٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha