۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
توسعه مناسبات اقتصادی تهران ـ دوشنبه نیازمند فعال شدن بخش خصوصی دو کشور است
معاون اول رئیس‌جمهور:

توسعه مناسبات اقتصادی تهران ـ دوشنبه نیازمند فعال شدن بخش خصوصی دو کشور است

معاون اول رئیس جمهور با توجه به زمینه‌های متعدد همکاری میان ایران و تاجیکستان، گفت: متأسفانه آن‌طور که باید از ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری، استفاده نشده است.

به گزارش بازار، محمد مخبر، امروز پنجشنبه در حاشیه نشست نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای در دیدار «قاهر رسول‌زاده» نخست‌وزیر جمهوری تاجیکستان که در محل اقامت معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با توجه به کشتار مردم در غزه، اظهار داشت: جنایاتی که در غزه و فلسطین روی داده، روحیه همگان را جریحه‌دار کرده است.

توسعه مناسبات اقتصادی تهران ـ دوشنبه نیازمند فعال شدن بخش خصوصی دو کشور است

معاون اول رئیس جمهور، تصریح کرد: این کشتار مردم مسلمان غزه، جنایتی بزرگ بوده و جلوگیری رژیم صهیونیستی از رسیدن آب و غذا و دارو به مردم غزه، جنایتی کم نظیر در تاریخ است.

مخبر گفت: کشورهای مسلمان باید کمک کنند تا این جنایات متوقف شود و کمک‌های انسان‌دوستانه به دست مردم بی‌پناه غزه برسد، زیرا وضعیت فعلی قابل تحمل نیست و مشاهده این جنایات، برای هر انسانی آزار دهنده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با توجه به توافقات و تفاهماتی که در گذشته میان دو کشور به امضا رسیده است، اظهار داشت: ایران و تاجیکستان از اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی و زبان مشترک برخوردار هستند و این اشتراکات، ایجاب می‌کند که اجرای توافقات با جدیت بیشتر پیگیری شود و مبادلات اقتصادی میان دو کشور ارتقا یابد.

مخبر، ادامه داد: لازمه توسعه مناسبات اقتصادی تهران ـ دوشنبه این است که بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فعال شوند و ما باید زمینه فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور، همچنین بر استفاده از تهاتر و پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری را تأکید کرد و گفت: ایران آمادگی دارد توانمندی‌ها و تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف صنعتی، آموزش، دارو و پزشکی و فناوری‌های نوین، در اختیار تاجیکستان قرار دهد.

مخبر، تصریح کرد: لازمه ارتقاء سطح مناسبات تجاری و اقتصادی، این است که به کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور مأموریت دهیم تا زمینه‌های همکاری جدیدی، تعریف شود و به‌طور جدی، این موضوعات را دنبال کنند.

معاون اول رئیس جمهور، اظهار امیدواری کرد که قراردادها و اسناد همکاری مناسبی تدوین شود تا در سفر رؤسای جمهور دو کشور به امضا برسد و بتوانیم حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را افزایش دهیم.

نخست‌وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار، ضمن اعلام موافقت با پیشنهادهای معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه، گفت: تاجیکستان درباره مصیبت‌های وارده به مردم غزه با ایران همراه است و از دیدگاه مشترکی در این‌باره برخورداریم.

قاهر رسول‌زاده، همچنین با تأکید بر اینکه باید بر گسترش روابط اقتصادی، تمرکز و شرایط لازم را برای پیشبرد همکاری‌های تجاری دو کشور فراهم کنیم، تصریح کرد: گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران از اهمیت ویژه‌ای برای تاجیکستان برخوردار است و دوشنبه از سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان استقبال می‌کند.

نخست‌وزیر تاجیکستان با بیان اینکه زمینه‌های همکاری گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: ایران و تاجیکستان می‌توانند در همه زمینه‌ها به‌ویژه در بخش کشاورزی و انرژی، همکاری‌های خود را گسترش دهند.

کد خبر: ۲۵۱٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha