۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۷
تعویض بیش از ۴ میلیون بخاری فرسوده طی ۵ سال
مدیر انرژی کربن شرکت ملی گاز عنوان کرد

تعویض بیش از ۴ میلیون بخاری فرسوده طی ۵ سال

مدیر انرژی کربن شرکت ملی گاز گفت: براساس تکلیف شورای اقتصاد باید در مدت پنج سال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بخاری فرسوده تعویض شود.

به گزارش بازار، ساجد کاشفی با اشاره به موضوع ناترازی انرژی و گاز گفت: ناترازی گاز یعنی اینکه تولید کفاف میزان ظرفیت مصرفی که در طول سالهای گذشته ایجاد شده را نمی‌دهد. بر اساس محاسباتی که انجام شده در روزهای اوج سرما بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی وجود دارد به عبارتی میزان تولید ما نزدیک به ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از ظرفیت مصرفی در کشور است.

وی افزود: میانگین گاز صادراتی روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا، قبل از آغاز جنگ روسیه و اوکراین به طور میانگین روزانه ۳۰۹ میلیون مترمکعب بوده است و این در حالی است که ما در فصل سرما بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در خطوط انتقال و شبکه تغذیه می‌کنیم. یعنی ما بیش از سه برابر مصرف گازی که روسیه به اتحادیه اروپا صادر می‌کرد، تغذیه می‌کنیم، ولی باز هم با ناترازی مواجه هستیم.

کاشفی با بیان اینکه توسعه میادین نفت و گاز و مدیریت مصرف و تقاضا دو راهکار اصلی برای رفع ناترازی انرژی است، افزود: توسعه میادین نفت و گاز مستلزم صرف زمان و سرمایه زیاد است یعنی هم پروژه هایش دیربازده است و هم اینکه سرمایه اولیه بسیار زیادی را لازم دارد، ولی در این خصوص اقداماتی در حال انجام است.

مدیر انرژی کربن شرکت ملی گاز با اشاره به مدیریت مصرف و تقاضا گفت: شرکت ملی گاز و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه مدیریت مصرف و تقاضا اقداماتی از سالهای گذشته انجام دادند، ولی این موارد به بازدهی مورد نظر نرسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، اکنون شرکت گاز، دو حوزه را در دستور کار خود قرار داده است؛ یکی بحث بهسازی موتورخانه‌ها و سیستم‌های گرمایشی موتورخانه‌هاست که این موضوع به سه بخش بهسازی، نوسازی و هوشمندسازی موتورخانه‌ها تقسیم می‌شود و موضوع دوم طرح تعویض بخاری‌های کم بازده و مرسوم معمولی با بخاری‌های پربازده است.

کاشفی اضافه کرد: شرکت ملی گاز در مرداد امسال فراخوان شناسایی و جذب سرمایه‌گذار به این حوزه را منتشر کرد، اما استقبال خوبی از این طرح نشد و اکنون این موضوع دوباره از طریق آدرس اینترنتی goc.nigc.ir برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان شده است.

مدیر انرژی کربن شرکت ملی گاز با بیان اینکه در این طرح تولیدکنندگان بخاری‌های گازسوز پیشرفته در رده‌های A و B مدنظر است، گفت: بخاری‌هایی که به صورت مرسوم در ایران تولید می‌شوند معمولا رده‌های انرژی D به پایین است، به این دلیل که قیمت بخاری‌های با برچسب انرژی رده‌های A و B برای تولید، هزینه بسیاری را می‌طلبد و این بخاری‌ها با قیمت گران‌تری در بازار عرضه می‌شود. همانطور که می‌دانید ما جزء ارزان‌ترین کشورها در حوزه فروش گاز طبیعی به مصرف کنندگان جزء هستیم. با توجه به تعرفه‌های پایین گاز طبیعی، تولیدکنندگان خیلی سمت تولید بخاری‌های با کیفیت رده A و B نرفتند آن هم در ظرفیت و تقاضای بسیار زیادی که در این حوزه تکلیف شده است.

کاشفی بیان کرد: براساس تکلیف شورای اقتصاد باید طی پنج سال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بخاری فرسوده تعویض شود.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاران در این حوزه ورود کنند و به این سمت حرکت کنیم که بخاری‌های با برچسب انرژی رده‌های A و B جایگزین بخاری‌های فرسوده شوند، عملا صرفه جویی صورت گرفته است، IRR این نوع سرمایه‌گذاری محاسبه شده و برگشت سرمایه برای کل مجموعه و شرکت ملی گاز در زمان مناسبی صورت خواهد گرفت.

مدیر انرژی کربن شرکت ملی گاز گفت: البته طرح‌های دیگری هم به صورت موازی در حال مطالعه است. هم اکنون متولیان این موضوع در بورس انرژی، شرکت بهینه سازی سوخت، شرکت ملی گاز، وزارت نفت و توانیر دنبال این هستند که بازار بهینه‌سازی را در ایران راه بیاندازند. در صورتی که شرکت‌های اندازه گیری و صحت سنجی به این موضوع ورود کنند و گواهی‌های صرفه جویی صادر شود، امیدواریم علاوه بر موضوع بخاری و موتورخانه‌ها که در حوزه مصرف کنندگان خانگی است، طرح‌های بهینه سازی دیگر را در سایر حوزه‌های صنعتی و مصرف کننده‌های عمده هم عملیاتی کنیم.

کد خبر: ۲۵۱٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha