۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
انتظارات بانوان کارآفرین| نرخ دلار صنایع دستی را بازی می دهد
در گفت و گو با بازار بررسی شد؛

انتظارات بانوان کارآفرین| نرخ دلار صنایع دستی را بازی می دهد

مشهد- خوداشتغالی و ایجاد یک شغل کوچک با همه جذابیت‌ها و خلاقیت‌ها به منابع و سرمایه‌هایی نیاز دارد تا بروز و ظهور یابد.

بازار-گروه استان ها: کارگاه های صنایع دستی متعددی در اقصی نقاط استان خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند که اگر چه سرمایه اندکی دارند اما همت بلند کارآفرینان آن ها توانسته ایجاد اشتغال کند.

«فهیمه معروف» دارای مدرک کارشناسی روابط بین‌الملل که هنرهای طراحی سیاه قلم، آبرنگ و رنگ و روغن و نقاشی روی پارچه را نیز در کنار درس های آکادمیک دانشگاه آموخته است یکی از بانوانی است که در حال حاضر حکاکی روی چرم های طبیعی و رنگ با فرمولاسیون مخصوص خود را سرلوحه کار قرار داده و برای خود و سایر همکاران ایجاد اشتغال کرده است.

این هنرمند که توانسته با سرمایه شخصی نسبت به تولید محصولات دستی و چرمی پا به عرصه اشتغال و تجارت بگذارد گلایه زیادی از مصائب کار ندارد اما انتظار دارد تا با حمایت دولت در حوزه تبلیغات و پشتیبانی راهی برای صادرات به خارج از مرز های کشور باز کند.

برای آشنایی با مشکلات ریز و درشتی که این هنرمند و همکارانش در حوزه اشتغال و تولید با آن دست و پنجه نرم می کنند ساعاتی را با وی به گفت و گو نشستیم.

* چه کسب و کاری را دنبال می کنید؟

فعالیت کنونی فعلا در زمینه صنایع چرم با عنوان شرکت چرم ترانه می باشد که حکاکی روی چرم های طبیعی و رنگ با فرمولاسیون مخصوص است که می توان اذعان کرد تاکنون در ایران به عنوان اولین تجربه مطرح است.

* کار را با چه سرمایه ای آغاز کردید؟

کار چرم را شهرستان گلبهار آغاز و تمام سرمایه این کار به صورت شخصی بوده است.

انتظارات بانوان کارآفرین| نرخ دلار صنایع دستی را بازی می دهد

این کار را از فروردین امسال آغاز کردم و تاکنون ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری اولیه انجام گرفته که بیشتر آن برای خرید ابزارآلات چرم دوزی و چرم های طبیعی هزینه شده است.

* در این مدت کوتاه چقدر در فروش محصولات موفق بودید؟

در حال حاضر دو شریک و یک کارآموز دارم و البته افراد زیادی هستند که در فضای مجازی برای بازاریابی به من کمک می‌کنند و در بخش فروش دو گالری در بندرترکمن و یک گالری در اصفهان با ما همکاری دارند.

* برای صادرات محصولات خود برنامه ای دارید؟

برای جهانی شدن اولین قدم شرکت در نمایشگاه های بین المللی و اطلاع رسانی در این زمینه است که از اهداف آتی شرکت ما است در سفری که به ترکیه داشتم متوجه وجود بازارهای مناسب در این کشور برای فروش شدم.

* بازار های داخلی تا چه میزان از کالای شما استقبال می کنند؟

هروقت صحبت از چرم می‌شود در ذهن عموم کیف و کفش و کمربند نقش می‌بندد در حالی که هدف گذاری ما بر روی محصولات و ایده های بکر و ناب و غیرتکراری است، بنابراین برای خیلی ها محصولات ما جدید و ناآشناست و این برای ما چالش محسوب می‌شود.

در این راستا تبلیغات موثر و فعالیت مجازی و هم چنین حضور در نمایشگاه های هنری تنها راه حل رفع این چالش است.

* برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

تحریم ها و ارز مسئله مهمی در تجارت هر ایرانی است به خصوص برای ما که چرم ها با اینکه تولید داخل هستند اما بر اساس نرخ دلار دچار نوسان قیمت می‌شوند، از طرفی اکثر نخ های به کار گرفته شده به دلیل کیفیت بهتر از جنس ترکیه ای می باشد که باز هم قیمت تمام شده ی محصولات را برای ما افزایش می‌دهد.

از مسئولان انتظار می‌شود که حوزه هنرهای دستی ایران را به مانند کشور ترکیه که از گردشگری سود فراوان میبرد، مورد توجه قرار دهد و بازارچه ها و نمایشگاه‌ های مرزی هنری با کشورهای همسایه ایجاد کنند و در قالب تفاهم‌نامه های بین المللی، شرایط صدور محصولات هنری را برای تولید کنندگان فراهم آورند

برای تهیه محصولات شرکت از چرم های طبیعی گاو و بز استفاده می‌شود و از نظر کیفیت و قیمت بازار مشهد به صرفه تر است ولی برای تهیه محصولاتی که با چرم گاو تهیه می‌شود از بازار چرم تهران خریدمی کنیم که هر دو بازار قیمت را بر اساس نرخ ارز نوسان دار به ما ارائه می‌دهند و قیمت هر نوع چرم بر اساس کیفیت و بازار آن متفاوت می باشد.

* تورم تا چه میزان بر روی کار شما تاثیر گذاشته است؟

گرانی و تورم تاثیر مستقیم بر قیمت مواد اولیه و همچنین قدرت خرید خریدار دارد و البته باید توجه داشت که محصولات چرمی به طور کل قشر خاصی را برای فروش مدنظر دارد با این حال همین قشر هم متاثر از گرانی و تورم داخلی خرید می کنند و این به ضرر تولید کننده است.

انتظارات بانوان کارآفرین| نرخ دلار صنایع دستی را بازی می دهد

آنچه برای تهیه مواد اولیه چالش محسوب می‌شود عدم ثبات قیمت ها و البته گاهی اوقات گرانی بی دلیل بی ثباتی بازار است که این نیاز به بازارگردی برای پیدا کردن مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب و به صرفه دارد.

قیمت چرم تقریبا نسبت به ابتدای سال تاکنون ۳۰ درصد افزایش داشته است و به تبع آن سایر ملزومات نیز گران شده است.

* انتظار شما از مسئولان چیست؟

از مسئولان انتظار می رود که حوزه هنرهای دستی ایران را به مانند کشور ترکیه که از گردشگری سود فراوان می برد مورد توجه قرار دهند و بازارچه ها و نمایشگاه‌ های مرزی هنری با کشورهای همسایه ایجاد کنند و یا در قالب تفاهم‌نامه های بین المللی، شرایط صدور محصولات هنری را برای تولید کنندگان فراهم آورند.

* تا چه میزان از حمایت های دولتی برخوردار بودید؟

مسئولان اداره صنایع دستی و گردشگری گلبهار در این راستا حمایت قابل توجهی داشتند تا آن جا که طی رایزنی هایی که انجام دادند غرفه های رایگان در نمایشگاه مشهد برای حضور ما اختصاص دادند که جای تشکردارد.

* مهمترین مشکلی که انتظار دارید مسئولان برای حل آن ورود پیدا کنند چیست؟

مهم ترین مشکل نبود بازار فروش قابل اطمینان و نمایشگاه های دائمی مخصوص چرم است و از آنجایی که شرکت ما در تهیه محصولات چرمی به نوعی ابداع گر محصولات جدید است و در حقیقت تابوشکنی کرده این محصولات نیاز به شناساندن در سطح ملی و بین‌المللی دارد و این نیازمند ورود بیشتر مسولان استانی و کشوری است.

یکی دیگر از مشکلات گریبانگیر ما در این صنعت نبود فضای تبلیغاتی و نمایشگاه‌های دائمی برای عرضه محصولات است و دیگر اینکه برخی افراد با ارائه محصولات چرمی مصنوعی با عنوان چرم طبیعی و قیمت های پایین، کیفیت و درستی محصولات چرم طبیعی را زیرسوال برده و بازار فروش را دچار اختلال کرده اند و این نیازمند ورود مسوولان برای ساماندهی این جریان است.

کد خبر: ۲۵۱٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha